Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-23, 16:01   #1
aéon
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Upplägg för att behålla muskelmassa

Jag varit medlem i drygt två år här på forumet och har läst på en hel del matnyttig information om kost och träning – nu är det dags för ett första inlägg.

Jag har testat lite olika metoder för att uppnå mina mål under denna tid med varierande resultat, bland annat har jag deffat på ett sätt som inte fungerar för mig; jag tänkte att jag skulle kunna hålla en bra balans och sund livsstil genom att skippa alla artificiella tillskott och istället hålla mig till keso/kesella, kyckling etc. som enda proteinkälla. Detta resulterade i att jag förlorade både muskler och fett, jag fick fram mina eftertraktade magrutor men såg i övrigt ut som en pinngubbe (198cm, 78kg)

Nu håller jag på att bulka upp mig till 100kg(95kg f.t.) och ska efter det dra igång en något mer intensiv och ”tillskottsinriktad” deff.

Väl medveten om att det är rent omöjligt att svara på vad som är bäst för varje enskild individ ber jag ändå om att få lite tips och synvinklar på mina idéer, speciellt gällande kosttillskott. Ser detta ut att vara ett vettigt upplägg för mig för att kunna behålla maximal muskelmassa?

Aktuellt läge: Oönskat fett kring buk, i övrigt ganska låg fettprocent fördelat på resten av kroppen.
Mål: (klychigt nog) platt mage/magrutor, bibehållen muskulatur på hela kroppen.

Man
198cm
100kg
26 år

Genomsnittsdagen: (gäller alla vardagar i veckan, helgen är tillägnad återhämtning och vila med någon promenad och ev. några extrakalorier i form av öl/vin och lite kaloririk mat)

Vakna 07:00
Promenad: 08:00-09:00
Frukost: 09:00 - 35gr Eiselt DoublePro + 2dl mjölk
Innan styrketräning: 11:00 – 6gr Eiselt EsaPro + 2dl vatten
Styrketräning: 11:00-12:00
Efter stryketräning: 12:00 – 6gr Eiselt EsaPro + 2dl vatten + banan
Lunch: 12:30 - ~200gr kyckling/lax/tonfisk + ~200gr fullkornspasta/ris + ~200gr grönsaker
Mellanmål: 15:30 - 09:00 - 35gr Eiselt DoublePro + 2dl mjölk
Middag: 19:00 - ~200gr kyckling/lax/tonfisk + ~200gr fullkornspasta/ris
Innan sänggående: 22:00 - 35gr Eiselt DoublePro + 2dl mjölk
aéon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 16:40   #2
Endura
Registered User

Enduras avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av aéon Visa inlägg
Aktuellt läge: Oönskat fett kring buk, i övrigt ganska låg fettprocent fördelat på resten av kroppen.
Mål: (klychigt nog) platt mage/magrutor, bibehållen muskulatur på hela kroppen.

Genomsnittsdagen: (gäller alla vardagar i veckan, helgen är tillägnad återhämtning och vila med någon promenad och ev. några extrakalorier i form av öl/vin och lite kaloririk mat)

Matuppläg...
Tycker du har otroligt mycke prottepulver i din diet och extremt lite fett, är det medvetet?

Citat:
Detta resulterade i att jag förlorade både muskler och fett, jag fick fram mina eftertraktade magrutor men såg i övrigt ut som en pinngubbe (198cm, 78kg)
Det är fullt möjligt att ditt förra upplägg var schysst nog, du äter extremt mycke protein och styrketränar, som sig bör under deff...

Du kanske inte hade så mycket muskelmassa som du trodde helt enkelt?
Det är lätt att överskatta mängden muskelmassa när det fortfarande är en del mjukt utanpå... man blir mycket mindre väl deffad...

Det är bara att kämpa på med fler byggande/bulkande omgångar
Gammal 2009-02-23, 17:53   #3
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Som föregående talare sa så är det en hel del pulver, du kan skära ned på det. Sen ifall du är morgontrött så kan du ju gå senare på dagen istället, den förhöjda förbränningen av fett som du har på morgonen jämnas ut över dagen.
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 18:04   #4
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Nu håller jag på att bulka upp mig till 100kg(95kg f.t.) och ska efter det dra igång en något mer intensiv och ”tillskottsinriktad” deff.
Vad är det som gör att du tror att tillskotten kommer göra något som maten inte gjorde (förutom att du kommer vara hungrigare)
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 18:22   #5
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Om du vill gå ner i vikt och behålla muskelmassa bör du, om du har råd, använda flera tillskott.

Ett vassleprotein som du kan dricka flera ggr per dag och blanda i maten.
Någon produkt med långsammare proteinupptag.
Hot-Rox extreme eller liknande produkt.
Omega 3, Udo's choice, kokosnötsfett, etc.
Kreatin.
Mineral och vitamintillskott.
Greens, finns att köpa på välsorterade hälsokostbutiker.

Använd tillskotten tillsammans med kvarg, minimjölk, ägg, etc och träna tungt så kommer du bibehålla en hel del muskelmassa.
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 18:25   #6
j2b
Registered User

j2bs avatar

Reg.datum: Jan 2008
svårt att se hur tillskott skulle göra stor skillnad föruto att det är smidigare, är inne på samma linje som endura
j2b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 18:28   #7
skeletron
Registered User

skeletrons avatar

Reg.datum: Mar 2005
... Eller så behöver man inte lägga ut halva månadslönen på massa trams och äter mat istället, använder något tilskott som proteinpulver isf, det räcker. Se bara till att äta varierat, ha inte för bråttom, träna lite styrketräning tillsammans med. ev cardio och se till att få i dig tillräckligt med protein. Det är nog det bästa du kan göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Medusa Visa inlägg
Om du vill gå ner i vikt och behålla muskelmassa bör du, om du har råd, använda flera tillskott.

Ett vassleprotein som du kan dricka flera ggr per dag och blanda i maten.
Någon produkt med långsammare proteinupptag.
Hot-Rox extreme eller liknande produkt.
Omega 3, Udo's choice, kokosnötsfett, etc.
Kreatin.
Mineral och vitamintillskott.
Greens, finns att köpa på välsorterade hälsokostbutiker.

Använd tillskotten tillsammans med kvarg, minimjölk, ägg, etc och träna tungt så kommer du bibehålla en hel del muskelmassa.

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 18:37   #8
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Trams. Inget som helst måste. Givetvis vill tillverkarna få oss att tro det....
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 20:05   #9
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Jaha, jag säger bara vad jag tycker om saken, baserat på egen erfarenhet.

Tillskott fungerar och är bra, de optimerar.

Jag instämmer inte alls med föregående talare, har du råd, köp tillskott, de hjälper dig verkligen om du vill förlora fett.
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Gammal 2009-02-23, 20:41   #10
skeletron
Registered User

skeletrons avatar

Reg.datum: Mar 2005
Helt sant, klart de kan fungera, det kan det alldeles säkert göra. Men om de "verkligen hjälper" för alla och är värda pengarna får diskuteras :P

Citat:

Jag instämmer inte alls med föregående talare, har du råd, köp tillskott, de hjälper dig verkligen om du vill förlora fett.

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 20:42   #11
Endura
Registered User

Enduras avatar

Citat:

Nonsens, jag har genomfört flera deffar nu med bibehållen muskelmassa utan annat än proteinpulver (främst EAA före träningen) som kosttillskott, utöver multivitamin och omega-3, utan problem!

Att överdrivas i såna där mängder med pulver tyder bara på lathet/okunskap och ger, om något, bara onödigt stora hål i plånboken!

Skriver du inte själv "Be real. Don’t be fake. Be smart" i din signatur kanske...
Gammal 2009-02-23, 20:52   #12
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Endura, självklart kan man även utan tillskott förlora fett och bibehålla muskelmassa, men vad jag säger är att tillskott fungerar och hjälper, sedan till vilken nivå etc är ju högst individuellt och ingenting värt att dividera om här då otaliga faktorer har betydelse. Tillskott, om de används på rätt sätt, försämrar knappast förutsättningarna eller resultatet.

Jag märker personligen en stor skillnad när jag använder olika produkter, störst skillnad när jag använder flera olika samtidigt, enskilt är det enbart Hot-Rox extreme som ger kännbar hög effekt.

Kopplingen till lathet och okunskap var väl ändå ganska onödig. .

Jag står fast vid vad jag har skrivit hursomhelst, sedan respekterar jag att somliga medlemmar är av annan åsikt.
Gammal 2009-02-23, 21:57   #13
enzodiac
Registered User

enzodiacs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag håller med endura här. Försök att äta mer av proteinet från mat så får du med dig andra näringsämnen också. I form av protein är eaa bra före träningspasset och eventuellt ett kaseinpulver innan läggdags om du vill. Resten sköter du i gymmet så ska det nog gå bra.
Gammal 2009-02-24, 10:29   #14
Fru_Flisa
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Varför så extremt noga i planeringen med massa tillskott exakt när osv, när du tänkte strunta i allt vad deff heter på helgen..
"Alkohol och kaloririkmat", om du inte planerar lite noggrannare vad du kan tänkas sätta i dej på helgen så finns risken att du inte får de resultat du önskar. Hela veckan räknas in och ju mindre riktig mat du äter under veckan desto större risk för att du unnar dej lite för mycket av den goda varan när du tillåter dej.
Alkohol är inget mirakelmedel för vila och återhämtning heller.
Detta är vad jag tycker du ska tänka på, inte om du ska äta en keso eller ta en proteindrink till kvällsfika.
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 10:36   #15
Endura
Registered User

Enduras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Varför så extremt noga i planeringen med massa tillskott exakt när osv, när du tänkte strunta i allt vad deff heter på helgen..
"Alkohol och kaloririkmat", om du inte planerar lite noggrannare vad du kan tänkas sätta i dej på helgen så finns risken att du inte får de resultat du önskar. Hela veckan räknas in och ju mindre riktig mat du äter under veckan desto större risk för att du unnar dej lite för mycket av den goda varan när du tillåter dej.
Alkohol är inget mirakelmedel för vila och återhämtning heller.
Detta är vad jag tycker du ska tänka på, inte om du ska äta en keso eller ta en proteindrink till kvällsfika.
+1
Bra argument.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.