2008-09-29, 17:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
ställa klockan tidigare för att få i sig protein?
Jag jobbar kväll nästan varje dag och slutar 22, mitt sista mål brukar vara runt 01, och består av kesella..
sedan brukar jag kliva upp runt 11 och göra iordning frukost, som brukar ätas mellan 11.30-12.00...
Blir ju ca 11timmar utan något mål. Min fråga är därför om jag bör ställa klockan tidigare för att gå i mig något o äta eller dricka? och isåfall vad rekommenderar ni?
|
|
2008-09-29, 17:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Jag tycker att det känns overkill, men du kan ju ha lite kasseinpulver och en flaska vatten vid sängen så är det bara att blanda och svepa. Det lär ju vara lite optimalare, men frågan är om det ger någon verklig skillnad ^^
|
|
|
2008-09-29, 17:40
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
tycker verkligen inte att du ska störa sömnen för att dra i sig något att äta.
ditt kesella mål på kvällen utsöndras under många timmar så det är ingen fara.
|
|
2008-09-30, 10:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz
tycker verkligen inte att du ska störa sömnen för att dra i sig något att äta.
ditt kesella mål på kvällen utsöndras under många timmar så det är ingen fara.
|
allright, hur mkt kesella bör jag få i mig innan läggdags? nu tar jag bara på måfå, kanske 150-200gram
|
|
2008-09-30, 10:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av rebbin
allright, hur mkt kesella bör jag få i mig innan läggdags? nu tar jag bara på måfå, kanske 150-200gram
|
80kg väger jag föresten..
|
|
2008-09-30, 11:34
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av rebbin
|
går inte att säga.
beror på din övriga kost och liknande....
ät och var glad  man behöver inte försöka optimera allting till sista grammet
|
|
2008-09-30, 11:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Jag tycker att det känns overkill, men du kan ju ha lite kasseinpulver och en flaska vatten vid sängen så är det bara att blanda och svepa. Det lär ju vara lite optimalare, men frågan är om det ger någon verklig skillnad ^^
|
Blir det optimalare att störa sömnen för att inta protein?
|
|
|
2008-09-30, 12:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av AJO
Blir det optimalare att störa sömnen för att inta protein?
|
Nej.
Eftersom det inte spelar någon roll för proteinbalansen om man äter 3 eller 7 måltider när man är vaken lär det väl inte heller spela någon om man äter 0 eller 1 måltid när man sover.
|
2008-09-30, 12:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Aminosyrorna från långsamma protein som kasein håller väl sig i blodet typ 10 timmar?
Ät bara något långsamt protein innan du går och lägger dig.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2008-09-30, 12:57
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Aminosyrorna från långsamma protein som kasein håller väl sig i blodet typ 10 timmar?
Ät bara något långsamt protein innan du går och lägger dig.
|
Inte för att jag inte tror dig, men har du källa på det?
Och med långsamma protein, menar du då ex. kasein?
|
skog, smuts & träning
-
|
|
|
2008-09-30, 13:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jaosef
Inte för att jag inte tror dig, men har du källa på det?
Och med långsamma protein, menar du då ex. kasein?
|
Ja, t ex.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Allt muskelprotein som bryts ned kataboliseras inte. Tvärtom. En majoritet återanvänds och bildar nytt muskelprotein.
Att oroa sig för muskelnedbrytning och muskelförlust efter en natts sömn är slöseri med energi. Om man behöver något att grubbla över, rekommenderar jag att man skaffar ett riktigt problem.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Intag av så lite som 30 gram kasein:
Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E340-E348, 2001
Proteinsyntesen hålls jämn och fin under minst 7 timmar. Och då är det inte ens en blandad måltid, utan rent kasein och inget annat.
Som synes stimulerar fria aminosyror (30 gram) proteinsyntesen mycket mer initialt. Grafen visar dock inte proteinnedbrytningen: kasein minskar proteinnedbrytningen, vilket inte snabbt protein (AA eller vassle) gör. Återigen, vid ätande av en någorlunda normal, blandad roll, är den praktiska påverkan av val av protein minimal, om någon.
Alla aminosyror som används i proteinsyntesen kommer heller inte från protein man äter. Tvärtom kommer majoriteteten av dessa aminosyror från nedbrutet kroppseget muskelprotein som återanvänds.
|
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2008-09-30, 13:33
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Aah, tack!
|
skog, smuts & träning
-
|
|
|
2008-09-30, 16:36
|
|
Registered User
|
Som du ser var det inga 10 timmar som jag först skrev. Men jag har för mig att jag läst 10 timmar någonstans. Det kan säkert bli något sånt ifall man äter en stor måltid eller helt enkelt tar en mycket större dos kasein än 30g.
|
Citat:
|
|
|
|
2008-09-30, 16:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Som du ser var det inga 10 timmar som jag först skrev. Men jag har för mig att jag läst 10 timmar någonstans. Det kan säkert bli något sånt ifall man äter en stor måltid eller helt enkelt tar en mycket större dos kasein än 30g.
|
Jag vill minnas att det var sju timmar för 30g kasein. Och det skulle då teoretiskt sett innebära tre timmar av dessa tio då otillräckligt med aminosyror finns tillgängliga.
Dessa tre timmar spenderar man alltså sovande och sedan äts en rejäl frukost. Knappast någon som helst anledning att vara orolig alltså.
Så oavsett om vi pratar om några få timmar hit eller dit så kvarstår faktum att man med största sannolikhet klyver hårstrån HELT i onödan och kanske till och med bara gör sig själv en otjänst genom att avbryta sömnen.
EDIT: Nu tog jag en titt på Grubs text också och inte bara grafen. Där står det ju t.o.m. att det är sju timmar för 30g haha. 
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:26.
|

|