2003-04-05, 12:15
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Självförvållat? Fattar noll..
Jag VET att jag kan verka tjatig, men jag måste fråga iaf..Har suttit och räknat hela kvällen och dagen och läst osv...
Doktorerna hittar aldrig felet på mig, min ämnesomsättning är periodvis bedrövlig - det är några hormoner (nåt t-nånting?) som ligger lägre än vad de ska (den har även legat högre än normalt en gång de kollade, då hade jag skyhög vilopuls, illamående osv). De har kollat sköldkörtel osv men det verkar inte vara något fel där. Dessutom är levervärdena alat och asat riktigt kassa ibland (levern är som förgiftad/inflammerad).
Det jag märker av det hela är väldigt trötthet,ont/kram under revben när värdena är som sämst - annars mår jag bra.
Nu är det så att jag legat lågt på kcal åtminstone i några år (hade ingen riktigt koll på hur jag åt innan), som lägst runt 1200 kcal, ibland med rejäla ätardagar. När jag äter ordentligt ligger jag runt 2000 kcal men pga uppgång/viktbalans närmar det sig ofta 1500 kcal.
Har nu suttit och räknat ut BMR genom alla metoder jag kan hitta + mätt upp (snörstump och karta!  ) hur långt jag går om dagarna och hur mkt jag tränar i genomsnitt. Har räknat lågt men enligt det skulle min energibalanskcal ligga på knappt 4000??? I snitt??  Det kan väl aldrig stämma..
OM det stämmer, kan jag ha sabbat min ämnesomsättning själv? Kan man bete sig så att hormonbalansen rubbas? Sedan läste jag lite om levern, att den kan visa tecken på förgiftning vid svält?
Vore ju extremt pinsamt och dumt om allt strul är självförvållat..
Det här går lixom inte ihop i mitt huvud, tränar ju styrketräning sen ett litet tag och jag tycker mig faktiskt ha fått NÅN liten muskel här och där - om det nu är så kroppen är under svält kan den väl inte lägga på sig sånt el bli starkare? Och jag ser DEFINITVT inte undernärd ut.. ? Snarare välgödd! Skulle överflödet från ätardagar räcka till muskelmassan och hullet eller?
Total förvirring här..
|
|
|
2003-04-05, 12:18
|
|
Butter
Reg.datum: Feb 2002
|
Har du inte testat att äta >2000 kcal några månader och se hur du mår då ? Det är ju ganska enkelt sätt att få reda på hur det ligger till.
|
|
2003-04-05, 12:35
|
|
Ge mig en igloo
|
Det är det som jag tänker försöka med nu, tyvärr har jag någon spärr som inbillar mig att jag gör mig själv en gentjänst och det bara kommer leda till fördärv..
Vill gärna ha lite mer "kött på benen" för att våga testa.  Nosar på 2000 i snitt nu, vågar inte mer om det är så att det är något som styr hormonerna så att basalomsättningen ÄR lägre pga det (inte pga kcalnivån), det har pratats om piller (Levaxin) så om det är det jag behöver vill jag ju ha det..
Men sist så var värdena nästan normala så de skulle testa igen.. då slog det mig att det kanske är en effekt av att jag ökat fettintag el nåt sånt.
Fast du har ju rätt, enklast vore ju att testa. Blev mest chockad över att det är så många extra kcal pga träning nu när jag verkligen räknade efter.
|
|
|
2003-04-05, 18:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Det där med ont under revbenen är ett av de symptom som finns för sk fettlever, ett förstadie till skrumplever hos alkoholister. så troligen är det väl något konstigt med levern?
Mvh kvacksalvar laan
|
|
|
2003-04-05, 21:22
|
|
Registered User
|
nu förstår inte jag riktigt..
kan man rubba sin energibalans och hormoner genom att hela tiden hålla koll så man inte lägger på sig fett? blev bara nyfiken på det...
eller hur lyckas man förstöra detta system?
|
|
|
2003-04-05, 23:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Drar man kroniskt ner på kcal helatiden så når man tillslut fram till målet och blir fet av att ätaingenting och sjuk av att befinna sig inom en mils radie av minsta smittorisk. Dessotom är man underbart apatisk och nedstämd konstant.
|
|
|
|
2003-04-06, 01:01
|
|
Registered User
|
tack,du har då svar på allt du
finns det nåt slut på universum?
|
|
|
2003-04-06, 01:04
|
|
Registered User
|
Det där T-nånting du nämner är förmodligen T3/T4 hormon. Dessa är sköldkörtelns primära hormon, som inverkar mycket starkt på den basala ämnesomsättningen. Levaxin, som du skriver om, är syntetiskt T4 som sätts ut mot hypothyreodism (för lite produktion av eget thyroideahormon).
Vad man även bör titta på är om ditt TSH värde är normalt. TSH är hypofysens hormon för att stimulera frisättning av T3/T4 hormon från sköldkörteln. Avvikelser på detta värde är även av vikt för att kunna bestämma orsaken till eventuella avvikelserna i T3/T4 värden. Men det antar jag att din läkare gjort.
I övrigt instämmer jag med grahn. Ett ständigt neddraget kcal-intag leder till att kroppen sparar på det som finns. Bla genom att dra ner på thyroideahormon nivån. Men det finns en förbannad massa andra hormon som inverkar på ämnesomsättning/energiintag också... Det enda man egentligen kan rekommendera är att du pratar med din läkare igen. Eller hittar en annan om du inte är nöjd.
|
|
|
2003-04-06, 01:43
|
|
Ge mig en igloo
|
Fet, apatisk Lellan med kasst immunförsvar och fettlever (??) har under två års tid pratat med femtielva doktorer..  Nedstämd är bara förnamnet..
De senaste två gångerna som jag har ringt och tjatat mig till tester har de visat på gränsen till normala värden. Levervärdet var helt bra sist!  (några månader bakåt) Så då tycker de att jag är extra gnällig när jag inte ger mig, de går med på att testa igen men annars händer ingenting.. i början var det full fart på varje doktor men jag är väl inte tillräckligt sjuk eller nåt för de tröttnar efter ett tag.  Kost har vi fö aldrig diskuterat, de har bara frågat om jag kunnat få i mig något giftigt + skickat en anmälan till livsmedelsverket ang mina (helt vanliga) multivitamintabletter men den doktorn var det länge sedan jag hade kontakt med och jag tror inte det var fel på pillrena.
Stoppar inte i mig några konstigheter, varken röker eller dricker, tränar och mår för det mesta gott - så om strulet beror på kosten och det kan fixas vore det nice..
"Vill man ha något gjort får man göra det själv", "själv är bäste dräng" osv osv..
Senast redigerad av Lellan den 2003-04-06 klockan 01:51.
|
|
|
2003-04-06, 07:50
|
|
Registered User
|
Tja mycket motion, regelbundna måltider med bra näringsinnehåll och ge det lite tid så kommer ju kroppne att ställa om sig till en högre förbränning.
Wilson: Universum...slutar där biceps börjar.
|
|
|
|
2003-04-06, 15:04
|
|
"livsnjutare"
Reg.datum: Apr 2002
|
Lellan lita pa dig själv!!
Ge inte upp förrän du känner att du mar bra. Kan läkare hjälpa dig, fortsätt att tjata....behöver du mer kalorier per dag, börja ät.
Vet inte hur ditt kostupplägg ser ut idag, men öka lite försiktigt och gör det under en längre tid -100 till 200 kcal per dag mer i 4 veckor eller nagot sadant, sa att kroppen hinner vänja sig-.
Har själv varit med om "ignoranta läkare". Min mamma gnällde bra länge innan de hittade felet (det värsta var att vi hemma börjat tro att hon var knäpp  ).
Som sagt, mar du inte bra fortsätt
Lycka till och hoppas det löser sig!
|
|
|
2003-04-06, 17:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2002
|
Lellan, du har ju fått mina åsikter redan men så att du inte glömmer de...ÄT mer! Man kan absolut förstöra sin ämnesomsättning och hormonbalans genom risig kost och har det hållit på i flera år så är det inte bara en trolig orsak utan en nästan helt självklar orsak, det kan ju finnas flera men kosten lär vara en.
Tycker alltså som förut att du ska höjja till 2000-2500 och på sikt ännu högre eftersom du motionerar så mycket.
Kör hårt.
- John Collins, Founder of Ironman
|
|
|
2003-04-26, 16:26
|
|
Ge mig en igloo
|
Är helt paranoid nu känns det som, det tar emot att äta mer för tillfället.. men jag ligger kvar på de första kilona jag gick upp (5-6, pendlar lite).
Pendlar OTROLIGT mycket hur det känns att äta mer. Rent fysiskt så känner jag mig "varm och mosig" och det mest är lite trångt (kläder) och psykiskt känner jag mig ovanligt jätte på topp på träningsdagar (hur mycket jag än försöker ta ut mig är jag "fit for fight" efter prottedrink och snabba kollisar) och trivs bra, men vilodagar (som idag) då jag bara traskar runt någon mil så är det pest och pina. Dessutom är det som om min kropp behöver mer sömn än annars, borde vara tvärt om om förbränningen ökar eller? (har ökat till 8-10 timmar så det är ju inte massor direkt.. kanske jag har någon släng av pollenallergi eller nåt annars).
I början kände jag mig mer muskulös, nu känns det som om vadderingen runt mucklerna är det som tar plats.
Alltså.. jag VET att jag är tjatig men man KAN alltså lura på kroppen lägre förbränning? För när jag är "låg" så känner jag mig mest lurad och jättestor.  Just checking.. / Skeptisk Lellan
|
|
|
2003-04-26, 23:09
|
|
Registered User
|
Med tanke på att du äter så lite och rör dig så mycket och ändå tycker dig vara knubbig måste jag fråga.
Hur lång är du och hur mycket väger du? Eller skriv ditt BMI, förresten. Bara så att man kan utesluta att det är din kroppsuppfattning som är... avvikande. Det skulle iofs förvåna mig om det var så, men ändå. En kvinna som påstår sig vara knubbig får bevisa innan hon blir trovärdig. Så är det med det.
Och, hur kommer du fram till hur många kalorier du ätit under dagen? Väger du och skriver ner vid varje mål eller hur går det till? S. Rössner skriver att normalviktiga personer, om de ska summera vad de ätit på kvällen, glömmer en tredjedel. - Och det är normalviktiga! Du har ju en (?) gång upptäckt efter ett telefonsamtal att du ätit medan du pratade, och verkar smått glömsk, så metoden för dig är självklart att skriva ner direkt, om du för matdagbok.
Inte så att jag misstror dig; jag tycker bara att det här är grundläggande frågor som borde avhandlas innan man söker mer komplicerade förklaringar.
|
|
|
2003-04-27, 07:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Originally posted by Lellan
Alltså.. jag VET att jag är tjatig men man KAN alltså lura på kroppen lägre förbränning? ]
|
Ja, om man äter för lite så går kroppens energiförbrukning ner. Det finns en massa grejer att spara på, men man mår inte så bra av det efter ett tag. Likaså kan man, om man legat lågt, kicka igång metabolismen genom att äta mer. Men det finns självklart en övre gräns också. Har för mig att man anser att det finns ett kcal-fönster inom vilket kroppens system klarar att reglera vikten och samtidigt hålla funktioner på topp.
Som alla vet så är basalomsättningen ganska individuell. Det finns dessutom grymt massa hormon inblandade, så både kcal-fönstrets höjd och kanske framför allt bredd (eh, alltså intervall som är ger status quo) lär vara genetiskt till stor del.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.
|

|