Förätt: passionsfrukt och lufttorkad skinka. Jätteenkelt. 1 passionsfrukt per person, 50g lufttorkad skinka per person (tex parmaskinka) och lite riven ost, tex kvibille ädel. lägg skinkan på tallrikarna, dela passionsfrukterna och ha hälften av frukten på skinkan. Den andra halvan på tallriken. strö över ost. klart.
Huvudrätt: Helstekt oxfilé med ugnsrostade grönsaker. Salta och peppra oxfilen, bryn den snabbt runt om i oljad stekpanna. vira in den i aluminiumfolie och lägg i ugnen, 180º. Helst ska man ta temperaturen i köttets mitt, 55º = röd, 60-65º = medium och 70-75º = helstekt. Viktigt att låta köttet vila utanför ugnen i ca 10 min innan du skär upp den, annars behåller den inte vätskan. Om du vill ha den medium, ta ut oxfilén när termometern visar 55º, sen kommer tempen att höjas när den vilar i folien.
Gör en marinad till grönsakerna på olivolja och honung, kanske lite chili. Rosta morötter, palsternacka, potatis och paprika i ugn, 200º. (lägg in paprikan när det är 10 min kvar på de andra grönsakerna) Servera med rödvinssås eller svampsås.
Efterrätt: chokladmousse med rostad mandel.
4 port
2 dl vispgrädde
2 st äggulor
100 g mörk choklad
Rostad mandel:
1/2 dl mandel
3/4 dl socker
1 tsk strimlat apelsinskal
Smält chokladen i en skål i vattenbad. Vispa grädden (ej för hårt). Rör ner en äggula i taget i den smälta chokladen. Vänd sedan ner chokladsmeten i den vispade grädden. Fördela moussen i portionskoppar. Låt moussen stelna i kylen minst en timme.
Rostad mandel:
Skala av en tunn bit apelsinskal med potatisskalare. Finstrimla skalet. Smörj en bit bakplåtspapper med olja. Smält sockret i en liten kastrull. Rör ner apelsinskal och mandel med en träsked. Häll upp blandningen på papperet. Låt det stelna cirka 30 minuter. Hacka det med en stor vass kniv. Strö den hackade mandeln över moussen.
Ha så kul