Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-16, 21:58   #1
Depzon
Registered User

Reg.datum: Jan 2005
Mardrömmar efter långt festande

Detta kanske är lite off topic. Det har till viss del med näring att göra, men det jag undrar mest är orsaken till problemet.

Om jag festat i tre eller fler dagar i rad, på festival t.ex., så drabbas jag ofta av våldsamma mardrömmar den första nyktra natten och ibland fler nätter efteråt. Mardrömmarna känns verkliga och fysiska, som att någon plågar en fysiskt när man ligger i sängen, typ borrar en i huvudet eller håller fast en. En klassiker är också då man sitter i en bil på väg hem från någon fest-odyssé och somnar till, och känner en plötslig, ofattbar skräck när man är på väg att somna... som ofta har att göra med att röster och ljud runt omkring en förvrängs till något sataniskt.

Vad beror detta på? Varför händer det inte efter bara en-två dagars festande, utan alltid då det rör sig om fler dagar? Har ställt frågan på andra forum samt till ett par "nätdoktorer" men aldrig fått något säkert svar.

Man blir förvirrad då man försöker reda ut hur mycket som är fysiskt och hur mycket som är psykiskt betingat. Klart är att det till viss del är fysiskt, eftersom det bara är efter man supit. Men uppkomsten av mardrömmar måste ju vara psykiskt också. Gör alkoholen så att man får svagare psyke på nåt sätt?
Och dessutom, anledningen till att drömmarna känns så fysiska, torde ju vara att alkoholen gjort något med kroppen, att man får ont i huvudet eller blir stel i kroppen (därav känslan att någon håller fast en). Men det borde ju inte alltid resultera i mardrömmar tycker man, varför kunde man inte lika gärna få drömma att ens tjej bundit fast en i sängen eller dylikt ;D

En person som svarade på ett forum verkade tro sig veta hur man råder bot på detta genom näringsintag, men han kunde inte riktigt svara på vad problemet beror på. Han sa att man skulle få i sig mycket järn innan man somnade, och kanske ta ett litet glas vit sprit (ej öl eller whiskey eller nåt sånt, utan t.ex. vodka). Jag testade med mycket järn (åt blodpudding), och hade en ganska problemfri natt, men å andra sidan så har jag klarat mig undan mardrömmarna andra gånger utan att ha vidtagit någon särskild åtgärd.

Skulle verkligen vilja veta vad man kan göra för att förebygga deta förutom att låta bli borsten, som jag ser som ett självklart inslag i festivalsammanhang
Gammal 2007-10-16, 23:34   #2
Degpekka
Absolutist

Degpekkas avatar

Reg.datum: Jun 2006
du vet väl att alkohol är en drog?
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 02:47   #3
Depzon
Registered User

Vad ger det faktumet för nåt svar då?
Gammal 2007-10-17, 06:10   #4
Nordvargr
Registered User

Reg.datum: Feb 2007
Får precis samma sak. Hemsökt av demoner. Bara att dricka mindre eller stå sitt kast.
Nordvargr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 07:37   #5
Dandersen
Registered User

Dandersens avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg
... som ofta har att göra med att röster och ljud runt omkring en förvrängs till något sataniskt.
Tror bara det finns ett alternativ nu...

*splashar vigvatten på dig*
"The power of Christ compells you, the power of...."

Jag tycker det låter som om problemet är psykologiskt och inte näringsintags relaterat. Att du får mardrömmar efter att du supit till kan nog vara för att du hjälpt till att släppa på hämningarna. Vissa händelser som inträffar under festandet eller efteråt kan utlösa gamla minnen, förtryckta eller ej, som lättast manifesteras när du sover eller något sådant.
Att du tycker dig höra röster, och vill beskriva det som något sataniskt, när du "vaknar till" på vägen efter att du nästan somnat till är ganska säkert förknippat med det obehag du känner inför vad som kan hända om man sover vid ratten och, en kanske långsökt gissning, ett ljud som du vaknat av när du varit liten som skrämt dig ordentligt.

Mardrömmar anser jag är en persons tankeprocess som vill förtydliga något för jaget; en varning eller för att stärka en uppfattning om en händelse eller situation.

Så antingen en präst eller en psykolog tror jag blir bra.
Dandersen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 08:28   #6
Knabb
Registered User

Reg.datum: Aug 2007
Det låter som om du fått alkohol hallucinationer. Det är bland de kraftigaste hallucinationer man kan få. Det är ett förstadium till alkolism. Det är dax för dig att minska ner kraftigt på din alkoholkonsumtion om du inte vill sitta i skiten.
Knabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 09:57   #7
Paltkoma
Registered User

Paltkomas avatar

Citat:
Vad beror detta på? Varför händer det inte efter bara en-två dagars festande, utan alltid då det rör sig om fler dagar?
Troligen därför att du gett dina serotonindepåer vad de tål efter tre dagar. När du sedan "tänder av" så får du hallisar.

Citat:
Man blir förvirrad då man försöker reda ut hur mycket som är fysiskt och hur mycket som är psykiskt betingat. Klart är att det till viss del är fysiskt, eftersom det bara är efter man supit. Men uppkomsten av mardrömmar måste ju vara psykiskt också. Gör alkoholen så att man får svagare psyke på nåt sätt?
Hjärnan är fysisk och psykisk. Alkohol påverkar hjärnan.

Citat:
Men det borde ju inte alltid resultera i mardrömmar tycker man, varför kunde man inte lika gärna få drömma att ens tjej bundit fast en i sängen eller dylikt ;D
Avtändning = extremt negativ balans av lyckohormon = bara negativa vanföreställningar.

Citat:
En person som svarade på ett forum verkade tro sig veta hur man råder bot på detta genom näringsintag,
Skeptisk.

Citat:
Skulle verkligen vilja veta vad man kan göra för att förebygga deta förutom att låta bli borsten, som jag ser som ett självklart inslag i festivalsammanhang
Det är ingen rättighet att supa. Om din kropp och hjärna inte klarar av det så är enda vägen att supa mindre. Det är inte "självklart" att supa tre dagar i sträck.

Om du inte ändrar attityd och inser att det inte är "självklart" så kan du förstöra hela ditt liv.

Senast redigerad av Paltkoma den 2007-10-17 klockan 10:00.
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 10:19   #8
Paltkoma
Registered User

Paltkomas avatar

Läs mer här:

Citat:
Alcohol withdrawal
Alcohol withdrawal differs significantly from most other drugs because it can be directly fatal. While it is possible for heroin addicts, for instance, to die from other health problems made worse by the strain of withdrawal, an otherwise healthy alcoholic can die from the direct effects of withdrawal if it is not properly managed. Heavy consumption of alcohol reduces the production of GABA, which is a neuroinhibitor. An abrupt stop of alcohol consumption can induce a condition where neither alcohol nor GABA exists in the system in adequate quantities, causing uncontrolled firing of the synapses. This manifests as hallucinations, shakes, convulsions, seizures, and possible heart failure, all of which are collectively referred to as delirium tremens. All of these withdrawal issues can be safely controlled with a medically supervised detox.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol...hol_withdrawal
Gammal 2007-10-17, 14:03   #9
Depzon
Registered User

Paltkoma: Delirium Tremens låter på vissa punkter ganska likt det här, men DT är lite överkurs... Man ska ha överkonsumerat alkohol i flertalet år för att det ska inträda, ha supit i veckor i sträck och ätit undermålig kost medan...

Jag dricker bara kanske 3-4 gånger från september-april (engångs-gånger), sen under sommaren kanske tre tillfällen med minst tre dar i rad, plus ett par strögånger och nån 2-dagars. Jag dricker förmodligen mycket mindre än genomsnittet sett över hela året, men då jag väl dricker på sommaren så är det oftast stora mängder länge. Dock inte värre än någon annan på festival, men visst kan det tänkas att jag på något sätt tål det mindre i "efterhand".

En av mina kompisar har också detta problem. Han är nog den som i störst grad, tillsammans med mig, i bekantskapskretsen, dricker mer än vad som är lämpligt då det väl är fest.
Gammal 2007-10-17, 14:11   #10
Depzon
Registered User

Dandersen: Jo, kan ligga nåt i det... Det var även någon som sa att då man dricker så drömmer man inte tillräckligt, och det samlas mer och mer intryck som måste bearbetas... och sen då man slutligen kan drömma, så blir det som en överdos.

Kan tillägga att jag alltså inte brukar köra bil då jag känner sådär, utan bara åka med
Gammal 2007-10-17, 14:27   #11
kulle
Registered User

Reg.datum: Aug 2005
Har sommarjobbat på akutpsyk under studieåren. Där gav man höga doser B-vitamin till alkoholister som supit längre perioder och skulle tända av. Ska tydligen lindar DT?
kulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 14:30   #12
Knabb
Registered User

Depzon,
Eftersom du nu verkar ha en mycket måttlig totalkonsumtion av alkohol, men dina symtom verkar inte vara långt från Delirium Tremens, så är du troligen mycket känslig för alkohol. Mitt förslag: Ta en vilo dag från spriten när du är på festival. Inget mer flera dagar i rad supande
Knabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 14:44   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
En av mina kompisar har också detta problem. Han är nog den som i störst grad, tillsammans med mig, i bekantskapskretsen, dricker mer än vad som är lämpligt då det väl är fest.
Det här kanske också är en fingervisning om att symptomen har att göra med att ni kräver mer av kroppen än vad den mår riktigt bra av.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 14:53   #14
Paltkoma
Registered User

Paltkomas avatar

Citat:
Paltkoma: Delirium Tremens låter på vissa punkter ganska likt det här, men DT är lite överkurs... Man ska ha överkonsumerat alkohol i flertalet år för att det ska inträda, ha supit i veckor i sträck och ätit undermålig kost medan...

Jag dricker bara kanske 3-4 gånger från september-april (engångs-gånger), sen under sommaren kanske tre tillfällen med minst tre dar i rad, plus ett par strögånger och nån 2-dagars. Jag dricker förmodligen mycket mindre än genomsnittet sett över hela året, men då jag väl dricker på sommaren så är det oftast stora mängder länge. Dock inte värre än någon annan på festival, men visst kan det tänkas att jag på något sätt tål det mindre i "efterhand".

Alla är vi olika. Jag har t ex flera personer i min släkt med alko-problem. Alltså är jag nästan överdrivet noggrann med att inte dricka på ett sådant sätt som skulle kunna få mig att hamna i en utförslutning som slutar med beroende, eftersom jag kan vara född med anlag för att bli beroende. Andra kanske inte måste tänka så, men jag måste.

Uppenbarligen pallar du inte lika mycket sprit som folk mest. Du får ju uppenbarligen symptom som motsvarar DT, trots att du inte "borde" få det. Livets orättvisor suger! Lösningen är att acceptera att du inte kan supa flera dagar i sträck, inget annat.
Gammal 2007-10-17, 14:59   #15
Depzon
Registered User

De flesta verkar luta åt att jag är känslig mot alkohol eller att jag dricker för kraftigt då det väl gäller. Kan mycket väl stämma, jag har inget emot att godta en sådan förklaring... Men det finns ändå många obesvarade frågor. Skulle gärna vilja se en diagnos som överensstämmer till fullo med det jag (och många andra) upplevt, men som än så länge inte verkar ha något namn.

Kan tilläggas att jag, 2 dagar efter ett 5-dagarsfestivalande, gjorde det bästa styrketräningspasset under den perioden. Så i vissa avseenden verkar jag tåla alkohol bra. Brukar inte få huvudvärk och verkar ha lindrigare baksmälla än de flesta. Men detta kanske är ett "tåla bra" som beror på en ökad toleransnivå p.g.a. mycken supning.

Det är dock nästan 5 år sen jag drack i stort sett varje helg, sen dess har det varit oerhört sällan. Kan toleransen sitta i så länge? Då jag dricker nu så känns det precis som förr då jag var mer van.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:48.