Magproblem är ett gissel som jag kan en del om.
Det som fungerar för mig måste iofs inte fungera för dig eftersom magproblem kan vara lite individuella, men här är iaf mina tips.
Eftersom det inte är naturligt att ha magkatarr så är det ju inget fel att ta lite hjälp från vetenskapen att återgå till en naturligt sund mage.
Depressivitet och magproblem är väldigt relaterade och det ena kan ge upphov till det andra så man får en fin ondskefull cirkel.
Om du av någon anledning inte vill påverka din magsyreproduktion genom medicin (typ Losec eller Zantac) så testa iallafall att ta något syraneutraliserande (typ Novaluzid) under en veckas tid för att ge dina magslemhinnor en chans att läka.
Om du dessutom har problem med halsbränna så rekommenderar jag Gaviscon, som bildar ett skum och förvårar för magsyran att tränga upp i matstrupen.
Alla tidigare tips är bra men kan tillägga att allt som är surt (apelsinjuice, läsk) eller innehåller garvsyra (vitt vin, kaffe, the, äpplen) är dåligt.
En frukt direkt efter maten hjälper till med matsmältningen men ät inte frukt på fastande mage.
Ta det lugnt med bananerna och salladen.
Bananer är kanon för tarmarna men inte alltid det bästa för en ilsken magsäck. Vissa grönsaker som tex. tomater kan innehålla en hel del syra.
Vad gäller mat så rekommenderar jag i första hand kyckling och fisk.
Hoppas du mår bättre snart!