2007-09-07, 17:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Svart hyreskontrakt
Hur vanligt är det att man hyr lägenheter svart? Jag letar boende i Stockholmstrakten och hittade en superbra lägenhet i Sollentuna. Lägenheten verkar helt perfekt i övrigt, både storlek, form, läge och pris. Dessvärre var det alltså en hyresrätt som de inte har värdens officiella godkännande att hyra ut. Det verkar inte vara några som helst problem att det ska bli bra, tjejen verkade hur vettig som helst och de hade hyrt ut lägenheten ända sedan 2002 och under den tiden bara haft fyra olika hyresgäster boende där så det verkar ju rätt stabilt.
Är det vanligt att man gör så här eller ska jag lägga benen på ryggen och springa all världens väg? Är bostadsmarknaden så pass illa i de krokarna att man inte ens kan få ett vitt andrahandskontrakt?
Jag var den som låg högst upp på deras lååååånga lista med folk som hört av sig under dagen så det är jag som har första tjing och behöver bestämma under helgen om jag ska åka upp och kika på den eller ej.
|
|
|
2007-09-07, 17:39
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Det är hon som tar risken, tuta och kör
2007-09-07, 19:38
|
|
Registered User
|
Risken som jag skulle ta är ju att kunna stå på gatan en vacker dag utan tak över huvudet. Fast jag tror inte den risken är särskilt stor.
Det kändes bara lite olustigt när hon sa att det var hennes pojkväns lägenhet och att de hade sagt till grannarna att han var ute och reste mycket och att jag kunde låtsas vara hans flickvän ifall någon undrade.
|
|
|
2007-09-07, 19:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Låter lite oseriöst. Dessutom är det långt till stk från sollentuna.
|
|
|
2007-09-07, 19:41
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Det är ganska vanligt i Stockholm att man hyr svart.
Kör på den och leta ngt annat mer säkert under tiden så du slipper leva i ovisshet.
|
|
2007-09-07, 19:42
|
|
Kolos egen surtant
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Dessutom är det långt till stk från sollentuna.
|
hhahahahahaa ännu längre ifrån Boden
|
|
2007-09-07, 19:45
|
|
Registered User
|
stk, världens medelpunkt, det är i alla fall närmare från sollentuna än från linköping
Ahja, än så länge har ingen befasat sig över omoralen i det hela, får se om det dyker upp något annat lovande under helgen annars åker jag nog och kikar på stället i veckan någon gång. Och då hoppas jag att jag tycker det är kanon för det kommer bli jobbigt att åka till Stockholm flera gånger i veckan för att kolla på lägenheter i förorten tills man blir nöjd.
|
|
|
2007-09-07, 21:36
|
|
Registered User
|
Kan man skriva sig på den addressen då eller måste jag bo kvar på annan address rent formellt?
|
|
|
2007-09-07, 22:42
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2005
|
Var i Sollentuna ligger den? Det är, som tidigare nämnts, väldigt vanligt med svarta hyreskontrakt i Stockholmsområdet. Jag skulle dock själv inte ställa in mig på mer än det var ett tillfälligt boende. Fortsätt att leta även om du tar den.
|
|
|
2007-09-08, 07:02
|
|
Registered User
|
Annonsen är inlagd på Ängsvägen och det ser ju ut att ligga trevligt till på kartan i alla fall. Jag har noll koll på Stockholm överhuvudtaget faktiskt.
Hon sa i alla fall att det är 7 minuter med buss till Sollentuna centrum och därifrån 15 minuter med pendeln till centralstationen. Vilket i och för sig inte spelar mig någon roll eftersom jag antagligen inte kommer vilja åka in till stan allt för ofta. Buss till Kista skulle ta cirka 15 minuter. Jag är mera av en cykel- och promenadperson så 7 minuter buss till centrum låter som att det är görbart även utan buss för min del.
Jag kommer se detta som ett tillfälligt boende och jag söker vidare, eftersom det är svart kan jag ju i princip dra när som helst om jag skulle vilja. Helst skulle jag vilja hitta något så jag kan bli skriven i Sundbyberg för då kan jag ställa mig i bostadskön där. Jag har visst snöat in lite på Sundbyberg men det verkar ligga väldigt bra till och jag vet dessutom att det finns trevliga områden där.
|
|
|
2007-09-08, 10:44
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av elan
Kan man skriva sig på den addressen då eller måste jag bo kvar på annan address rent formellt?
|
Du kommer inte kunna skriva dig där, det blir som C/O du kommer få din post. Vad är det för hyra dom kräver, oftast vid svartkontrakt brukar ju folk ta högre hyror. Hade själv jätteproblem att hitta en lgh här i sthlm, men hade riktigt flyt tillslut. Flyttade just ifrån Linköping jag också.
|
2007-09-08, 14:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av elan
...
|
Go for it.
OT: Nice med en IwD avatar! Spelar?
|
|
|
2007-09-08, 15:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy
Du kommer inte kunna skriva dig där, det blir som C/O du kommer få din post. Vad är det för hyra dom kräver, oftast vid svartkontrakt brukar ju folk ta högre hyror. Hade själv jätteproblem att hitta en lgh här i sthlm, men hade riktigt flyt tillslut. Flyttade just ifrån Linköping jag också.
|
Mkay, så då får jag ta och skriva mig hemma hos mor och far eller hos annan lämplig person då. Hyran var på 5000 kronor, antagligen extra kryddat för en etta på 42 kvadrat i Sollentuna.
Hur löste det sig för dig till slut då?
Jag fortsätter att leta vidare, hittar jag inget när helgen är över får jag väl ringa och säga att jag tar den där så länge. Hittar jag något annat har jag ju alla möjligheter att lägga benen på ryggen och dra omgående eftersom vi inte har något kontrakt.
|
|
|
2007-09-08, 15:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bahir
Go for it.
OT: Nice med en IwD avatar! Spelar?
|
Nej jag spelar inte Icewind Dale...än, men en vacker dag kanske. WoW har hållit mig upptagen i snart två år.
|
|
|
2007-09-08, 15:35
|
|
Kolos egen surtant
|
när kommer du till stan?
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.
|

|