2007-10-28, 13:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Förhöjd proteinsyntes = muskeluppbyggning?
Undrar om en förhöjd proteinsyntes är synonymt med muskeluppbyggning.
Om så vore fallet vore EAA utan träning även det muskeluppbyggande och man skulle kunna bygga när man sitter i soffan.
Frågan då är vilka muskler är det som byggs upp. För om det ovanstående vore helt sant skulle det ju vara så att om man bara skulle träna tex axlarna skulle även resten av kroppens muskler växa. Fenomenet fågelbyggare skulle knappt ens finnas, vilket det gör.
Men även motvänt så blir det inga muskelr för en som tränar man bara äter sallad. Hur prioriteras muskeluppbyggningen efter ett pass. Logiskt är det ju den "skadade"/tränade muskeln som stärks och inte de övriga.
Någosn som är insatta i de basala mekansimerna?
|
|
|
2007-10-28, 14:30
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
2007-10-28, 20:19
|
|
Registered User
|
NU kanske de är jag som misstolkar detta men på staplarna och utifrån texten verkar det som att EAA stimulerar proteinsyntes lika bra som EAA + NEAA.
Försöks personerna fick ju äta biff. Jag trodde sådan typ av föda räknades som långsamt protein och inte stimulerade proteinsyntes utan bara verkade mot nedbrytandet.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/...36/2/525S/FIG3
rätta mig om jag har fel
|
|
|
2007-10-28, 20:21
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Ja, EAA är vad som behövs för proteinsyntes. 20 gram EAA + 20 gram NEAA stimulerar inte proteinsyntesen mer än 20 gram EAA.
Vad menar du med biff? Aminosyresammansättning i lösningen motsvarade muskelprotein, men det var inte biffar dom tuggade på.
|
|
|
2007-10-28, 20:23
|
|
Registered User
|
Men då skulle man väl lika gärna kunna käka ett kilo biff direkt efter träning än vassle eller liknande. Eller smacka i sig massor med gröt innan träningen istället för typ esapro.
Gör inte det EAA tillskotten helt meningslösa?
|
|
|
2007-10-28, 20:24
|
|
Registered User
|
"Forty grams of amino acids, an amount patterned from beef protein, were given to normal volunteers. The response of protein kinetics was compared with that of this same amino acid mixture lacking the nonessential amino acids (NEAAs) [i.e., 22 g of NEAAs + 18 g essential amino acids (EAAs) vs. 18 g of EAAs] (12). The net anabolic effect of the EAAs was not affected by the inclusion of the NEAAs (Fig. 3) (12). We concluded that as a dietary supplement, only EAAs are necessary to stimulate muscle protein synthesis. However, it is not presently known if endogenous synthesis of NEAAs could keep pace with requirements if only EAAs were given in the diet."
|
|
|
2007-10-28, 20:25
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vad är problemet? Det handlar om EAA-lösning, inte fast föda, i studien.
|
|
|
2007-10-28, 20:30
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
It is often proposed that dietary protein/amino acid supplementation is not warranted and similar benefits can be obtained by ingestion of additional dietary protein. This theory would be plausible if the anabolic effect provided by normal dietary protein was similar in magnitude to the response to EAA ingestion.
However, in the current study, the increase in net phenylalanine balance after supplement ingestion far exceeded the response to the meals.
The fact that the meal and the supplement both contained ~15 g of EAA indicates that some aspect related to the mode of delivery of the amino acids likely plays a substantial role in the ability to stimulate muscle protein anabolism.
|
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Apr;288(4):E761-7.
Citat:
Net phenylalanine uptake and mixed muscle fractional synthetic rate (FSR) were calculated during the post-absorptive period and for 3.5 h following ingestion of 15 g EAA or 15 g whey. After accounting for the residual increase in the intracellular phenylalanine pool, net post-prandial phenylalanine uptake was 53.4+/-9.7 mg phe leg-1 (EAA) and 21.7+/-4.6 mg phe leg-1 (WY), (P<0.05). Postabsorptive FSR values were 0.056+/-0.004% h-1 (EAA) and 0.049+/-0.006% h-1 (WY), (P>0.05). Both supplements stimulated FSR (P<0.05), but the increase was greatest in the EAA group with values of 0.088+/-0.011% h-1 (EAA) and 0.066+/-0.004% h-1 (WY), (P<0.05).
|
Exp Gerontol. 2006 Feb;41(2):215-9.
|
|
|
2007-10-28, 20:31
|
|
Registered User
|
ah ok my bad. Tolkade det som att de käkade biff.
Fast om NEAA inte försämrade EAA effekten vad gör EAA bättre än vassle?
Nu kanske jag sitter och jämför äpplen med meloner här så ni får ursäkta min inkompetens på detta ämnet. *whistle*
|
|
|
2007-10-28, 20:37
|
|
Registered User
|
Hahah du hinner svara på frågorna INNAN jag ens ställt dem .. Hatten av till dig min vän
|
|
|
2007-10-29, 01:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
48 timmar har jag läst att uppregleringen av proteinsyntesen varar efter ett träningspass, jag har inte källa på det och detsamma kan vara ett missförstånd. Påverkar volymen eller intensiteten utsträckningen av uppregleringen?
|
|
|
2007-10-29, 01:11
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av tejpis
48 timmar har jag läst att uppregleringen av proteinsyntesen varar efter ett träningspass, jag har inte källa på det och detsamma kan vara ett missförstånd. Påverkar volymen eller intensiteten utsträckningen av uppregleringen?
|
Hej.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det finns i alla fall inga mätningar där fler set visat sig ge mer, men 3 set är effektivare än 1.
Och det är inte så att uppbyggnaden blir större, om nedbrytningen blir större.
Både muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad pågår konstant, hos alla, i alla lägen. Det är separata processer. Om muskeluppbyggnaden är större än nedbrytningen över en given mätperiod, har man ökat i muskelmassa, och tvärtom.
Det är en fördel att minimera nedbrytningen under ansträngning, snarare än tvärtom.
Däremot ökar träning nedbrytningen, det är ofrånkomligt, och träningen är en förutsättning för att muskeluppbyggnaden också skall öka.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...ubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...ubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...RVAbstractPlus
Tyvärr är det inte många studier där deltagarna är kroppsbyggare på hög nivå.
Undantag:
http://jp.physoc.org/cgi/content/full/570/3/611
Vad gäller den akuta proteinsyntesen är den ingen skillnad mellan 3 och fler än 16 set. Inte heller behöver man träna intensivt för att stimulera nybildningen av muskelprotein maximalt.
http://www.physoc.org/publications/p...iol%20547PPC16
Men det är inte samma sak som kronisk effekt, som sagt.
|
|
|
|
2007-10-29, 01:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw
Hej.
|
|
|
|
2007-10-29, 09:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Angående den där studien av 3, 8 eller 16 set - var det inte så att man la upp studien så att ATP-åtgången skulle vara konstant oavsett upplägg? Länken till artikeln verkar inte funka så jag kan inte dubbelkolla. Om det var så kan man alltså inte generalisera att 3 set skulle vara lika bra som 16 om ATP-åtgången inte är konstant (vilket den ju sällan är, vanligtvis bränner man ju betydligt mycket mer ATP när man kör många set snarare än få).
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:47.
|

|