Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-23, 20:31   #1
uppryckning
Registered User

Reg.datum: Nov 2006
Minska fett och öka muskler - tidsperiod!?

Hej!

Jag har vid ett flertal tillfällen läst inlägg av "nybörjare" som vill öka i muskelmassa samtidigt som de minskar i fett. Detta förklaras för det mesta vara omöjligt, antingen deffar man och kan på sin höjd bevara muskelmassan, eller så lägger man på vikt, muskler såväl som fett. Korrekt?

Det jag undrar är vad "samtidigt" egentligen innebär i detta fall, dvs, för hur lång tidsperiod gäller detta - jag menar - på en ettårsperiod så kan ja ju minska i fettvikt och gå upp i muskelvikt. Kan jag göra det på ett halvår? En månad? Kan jag minska i fett den ena vecka och gå upp i muskelmassa den andra veckan? Dagen?

Hoppas ni förstår vad jag menar och har tankar om detta..
uppryckning är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 20:44   #2
regus
Regustered Abuser

reguss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Samtidigt som just... på samma gång. Det går inte.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 20:45   #3
Kung Bruno
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Det går, men det är krångligt.

En sak i taget är lättare.
Kung Bruno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 20:54   #4
uppryckning
Registered User

Ok, för att förtydliga då.

När folk pratar om "samtidigt" så tror jag att det är mycket få som menar att de önskar öka muskelmassan och minska fett just nu i denna nanosekund, jag tror de flesta menar över en längre tidsperiod, t ex en månad - och det är just det jag undrar över... är det t ex möjligt att under en månad gå upp i muskelvikt och ner i fettvikt genom att ha kcal-överskott respektive kcal-underskott varannan vecka? Varannan dag?

Mvh Niklas
Gammal 2007-08-23, 20:54   #5
uppryckning
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Kung Bruno Visa inlägg
Det går, men det är krångligt.

En sak i taget är lättare.
Jag har förstått att en sak i taget är lättare! Frågan är hur länge jag måste ägna mig åt en sak? En dag? En vecka? En månad? Ett år?
Gammal 2007-08-23, 20:58   #6
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av uppryckning Visa inlägg
Jag har förstått att en sak i taget är lättare! Frågan är hur länge jag måste ägna mig åt en sak? En dag? En vecka? En månad? Ett år?
Ät ordentligt och träna hårt i 3-4 år. Sedan kan du köra en deff och se om det blivit några muskler därunder....räkna inte med mirakel
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 21:05   #7
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
att bygga muskler tar tid. så på en månad så blir det inga märkbara förändnringar om du ska bygga i två veckor och dieta i två.

Under ett år så kan du självklart öka i muskler och minska i fett om du delar upp året i bulk och dietperiod
Gammal 2007-08-23, 22:39   #8
Tom Jr
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
att bygga muskler tar tid. så på en månad så blir det inga märkbara förändnringar om du ska bygga i två veckor och dieta i två.

Under ett år så kan du självklart öka i muskler och minska i fett om du delar upp året i bulk och dietperiod

Vad har du bråttom till? Att få en snygg fysik tar inte en månad bulk och en månad deff.
Tom Jr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 12:11   #9
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ju längre du ägnar dig åt en sak desto effektivare blir det. En två års viktuppgång med deff efteråt blir nog mer produktiv än två 1 års viktuppgångar med varsin deff. Tror jag iaf.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 12:15   #10
diablogtr
Registered User

diablogtrs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Ät ordentligt och träna hårt i 3-4 år. Sedan kan du köra en deff och se om det blivit några muskler därunder....räkna inte med mirakel
Om jag skulle bulka på samma sätt jag gjorde för en vecka sedan i 4 år skulle jag ha en bf på 50% och väga 130 kilo minst.
diablogtr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 12:25   #11
Handcuff
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av diablogtr Visa inlägg
Om jag skulle bulka på samma sätt jag gjorde för en vecka sedan i 4 år skulle jag ha en bf på 50% och väga 130 kilo minst.
Då kanske du inte ska "bulka" som du gjorde för en vecka sedan?
Gammal 2007-08-25, 15:28   #12
S_R_G
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Hej!

Jag har vid ett flertal tillfällen läst inlägg av "nybörjare" som vill öka i muskelmassa samtidigt som de minskar i fett. Detta förklaras för det mesta vara omöjligt, antingen deffar man och kan på sin höjd bevara muskelmassan, eller så lägger man på vikt, muskler såväl som fett. Korrekt?
Om du räknar det hela i procent, så kan du ju med enkelhet bevisa att man kan gå upp i muskel massa samtidigt som man går ner i fettprocent.
Det är nog så detta uttrycket har spridit sig via massmedia.

Ett mycket överdrivet exempel:
100kg 15% fett = 15kg fett
150kg 10% fett = 15kg fett

Allt som allt har jag gått upp 50kg i vikt samtidigt som jag tappat 5% i kroppsfett.
S_R_G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 21:04   #13
morbido
Registered User

Reg.datum: May 2007
jag började träna i början på maj efter ett halvårs uppehåll. Och jag är en sådan som kör lite då och då så jag är inte speciellt stor och muskelös. Jag är 183cm och vägen 70 kilo. ALLA här inne sa när jag postade en tråd, i början på sommaren, om att jag altid gick ner mycket i vikt när jag började träna att jag åt för lite och att jag inte skulle få några muskler. Idag, 3-4 månader senare av hård träning (3 ggr i veckan), har jag blivit mycket större samt torskat en del fett. Jag hör ofta att det är så man blir i början efter ett uppehåll ( nybörjar träning) men vad är det för fel med att köra så så länge det funkar? Jag mår kanon och känner mig starkare än någonsin. Mina axlar är något jag tränat extra hårt och dom är bra mycket större än vad dom någonsin varit.
Alla säger att man måste ligga på ett energiöverskott för att bygga men ingen förklarar varför. Ett överskott ger ju ingenting annat än fett så var har det med muskler att göra? Jag kan tänka mig att jag legat lite under vissa veckor och mycket under enstaka dagar denna period och jag fattar att man måste ha energi för att bygga och träna men varför ett överskott? Jag kanske åker på en snyting av mig själv snart om jag inte växer nå mer p.g.a detta men då för jag väl lägga om kosten då. Just nu och hela sommaren har detta funkat kanon.
morbido är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 21:11   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av morbido Visa inlägg
Alla säger att man måste ligga på ett energiöverskott för att bygga men ingen förklarar varför. Ett överskott ger ju ingenting annat än fett så var har det med muskler att göra?
Har ingen förklarat varför!? Det är väl det enda alla gör? "För att kroppen skall prioritera muskeltillväxt utöver att tillgodose kroppens basala energibehov samt den fysiska aktiviteten krävs att man äter mer än man förbrukar etc. etc...." och att du sen inte förstår hur det går ihop är ju en annan sak.

Bara för att du inte är fet som en gris idag innebär ju inte det att din kropp fått för lite energi. Ingen har någonsin påstått att man måste bli fet utan att mer fett på kroppen i regel blir en följd av en bulk.

Vissa har mer tur än andra och du verkar tillhöra dom som tillgodogör sig energin på bästa sätt. Jag kan bara gratulera, det du säger motbevisar dok ingenting om att tillräckliga energimängder krävs för muskeltillväxt.

Dessutom blir man hårdare av att tappa fett och då kan man ofta uppfatta det som att man fått mer muskler, dom visar sig ju helt enkelt. Så det kan också vara fallet, du har helt enkelt fått synligare muskler och en mer estetiskt tilltalande fysik. Det MÅSTE inte betyda att mer massa lagts på kroppen.

I vilket fall, bra jobbat!

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2007-08-25 klockan 21:15.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 21:14   #15
Handcuff
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg

.

Dessutom blir man hårdare av att tappa fett och då kan man ofta uppfatta det som att man fått mer muskler, dom visar sig ju helt enkelt. Så det kan också vara fallet, du har helt enkelt fått synligare muskler och en mer estetiskt tilltalande fysik. Det MÅSTE inte betyda att mer massa lagts på kroppen.

I vilket fall, bra jobbat!
Sen så säger du att du haft ett uppehåll vilket då har gjort dig tom på glykogen mm...musklerna är alltså "tomma". Sen när du har börjat träna så har du fyllt på dom med glykogen = dom blir större. Som en ballong ungefär.

För tro inte att dina muskler har vuxit (muskelmassa) på ett par månader...iaf inte så mycket att du skulle märkt det. Det tar liiiita längre tid än så

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.