Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-25, 15:52   #1
Strongman
Registered User

Reg.datum: Jun 2005
Mat innan träning

Hej, undrar om ni har några mattips som är enkla att ta med sig äta, på bussen eller liknande påväg till gymmet? Något i stil med kycklingsallad, tror dock inte kycklingsallad innehåller så grymt mycket kalorier? ska börja bulka snart så jag behöver ha i mig en del! Kycklingsallad kanske är det ultimata iallafall?
Strongman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 16:00   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Precis innan träning behöver du inte särskilt mycket mat, kommer bara ligga i magsäcken under passet iaf.

En rejäl smörgås med smör, ost och skinka t.ex. Tunnbrödsrullar är gott och enkla att ta med sig.

Utöver det är det viktigare att du äter rejält vid andra måltider, särskilt efter träningen.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 16:22   #3
Strongman
Registered User

Okej, tänker bara kalorier,kalorier och kalorier just nu, ser tiden som man sitter på bussen/väntar på bussen ännu ett tillfälle att få i sig kalorier <:
Gammal 2007-08-25, 16:29   #4
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Precis innan träning behöver du inte särskilt mycket mat, kommer bara ligga i magsäcken under passet iaf.

En rejäl smörgås med smör, ost och skinka t.ex. Tunnbrödsrullar är gott och enkla att ta med sig.

Utöver det är det viktigare att du äter rejält vid andra måltider, särskilt efter träningen.
Det är så alltså? Tycker alltid det känns bättre med en säck potatis i magen inför träningen än att vara halvfull.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 16:34   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Det är så alltså? Tycker alltid det känns bättre med en säck potatis i magen inför träningen än att vara halvfull.
Jo för mig också, tycker styrketräning känns bra om man har lite i magen. Inte MÄTT men heller inte tom.

Dock är ju det psykiskt och lagrad energi är det väsentliga för musklernas skull. Annars hade ju knappast timtal av fasta för intag av EAA precis innan träning varit särskilt bra.
Dock handlar ju det om att har tillgång till just EAA för musklerna, inte att ha mat i magen.

Så funkar träningen bättre med mat i magen ska man ju förstås köra på det, i övrigt är det väl mest akut blodsockerkontroll möjligtvis, någon energi till passet lär det inte hinna bidra med.
Gammal 2007-08-25, 16:39   #6
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Citat:
Jo för mig också, tycker styrketräning känns bra om man har lite i magen. Inte MÄTT men heller inte tom.

Dock är ju det psykiskt och lagrad energi är det väsentliga för musklernas skull. Annars hade ju knappast timtal av fasta för intag av EAA precis innan träning varit särskilt bra.
Dock handlar ju det om att har tillgång till just EAA för musklerna, inte att ha mat i magen.

Så funkar träningen bättre med mat i magen ska man ju förstås köra på det, i övrigt är det väl mest akut blodsockerkontroll möjligtvis, någon energi till passet lär det inte hinna bidra med.
Jo, stämmer nog när man tänker efter. Det känns tusen gånger bättre mentalt om man fått i sig mat innan.

(Trådkapningsdags)

Hur lång tid tar det för kroppen att dra nytta av energin från ett mål mat för fysisk aktivitet? Är det väldigt varierande eller finns det någon ungefärlig tid som man kan tala om?
Gammal 2007-08-25, 16:47   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Hur lång tid tar det för kroppen att dra nytta av energin från ett mål mat för fysisk aktivitet? Är det väldigt varierande eller finns det någon ungefärlig tid som man kan tala om?
Varierar såklart, med mycket vätska går magsäckstömningen fortare. Sedan har det ju med måltidens storlek och sammansättning också. En pastagratäng med ost och vispgrädde kommer ju ta längre tid än en baguette med marmelad även om det är lika mycket kcal.

Men visst finns det generella tidsangivelser.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...44&postcount=3

King Grub har dessutom en tabell som han ofta visar där det står siffror på ungefär hur lång tid det tar för x antal kcal att lämna magsäcken. Men jag hittar inte den tyvärr.
Gammal 2007-08-25, 16:50   #8
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Citat:
Varierar såklart, med mycket vätska går magsäckstömningen fortare. Sedan har det ju med måltidens storlek och sammansättning också. En pastagratäng med ost och vispgrädde kommer ju ta längre tid än en baguette med marmelad även om det är lika mycket kcal.

Men visst finns det generella tidsangivelser.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...44&postcount=3

King Grub har dessutom en tabell som han ofta visar där det står siffror på ungefär hur lång tid det tar för x antal kcal att lämna magsäcken. Men jag hittar inte den tyvärr.
Så sant. Tack så mycket!
Gammal 2007-08-25, 17:04   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Strongman Visa inlägg
Okej, tänker bara kalorier,kalorier och kalorier just nu, ser tiden som man sitter på bussen/väntar på bussen ännu ett tillfälle att få i sig kalorier <:
Ja i såfall kan du ju ta fler mackor då. En tunnbrödsrulle med smör, fet ost och kaviar, en tunnbrödsrulle med leverpastej och delikatessgurka och en med kalkon, skivad ägg och majonnäs t.ex.

Där har du tre mackor som jag personligen skulle kunna bli religiös av. Ett juicepaket är inte svårt att dra med sig så att käka dom tre mackorna och dricka lite juice lär sitta fint.

Se bara till så att det inte blir så mycket i magen att det stör träningen så är det ju lugnt
Gammal 2007-08-25, 17:11   #10
Jacky
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
Om du inte tycker att mackor duger:
Gör en laddning piroger med proteinrik fyllning...
Gör egna wraps...
Baka muffins med massa kesella i...
Vattenflaska + shaker med proteinpulver + lite bananer går alltid att ha med...
Jacky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 19:33   #11
Strongman
Registered User

Vattnas i käften nu

Lutar åt mackorna längtar redan till nästa bussresa

Edit* Förresten när du säger kalkon på mackan, tänker du på kalkonskinka (som en vanlig skinkskiva) eller små kalkon..bitar, vet inte hur jag ska förklara.. men du kanske förstår?
Gammal 2007-08-25, 19:35   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Strongman Visa inlägg
Edit* Förresten när du säger kalkon på mackan, tänker du på kalkonskinka (som en vanlig skinkskiva) eller små kalkon..bitar, vet inte hur jag ska förklara.. men du kanske förstår?
Som om det skulle spela nån roll. Tycker du det ena låter godare än det andra så kör du ju på det.
Gammal 2007-08-25, 21:58   #13
Strongman
Registered User

Näh, vettefan, känns som om ihoptryckta små kalkonskinkor innehåller en betydligt mindre procentuell summa kalkon än kalkon..vingar eller liknande
Gammal 2007-08-25, 23:26   #14
PiNG.
Sillastrypare

PiNG.s avatar

Reg.datum: Aug 2007
Hehe...fan å trycka i sig massa mackor innan träningen... Kör själv gärna middag/ stort mellanmål ca 2 timmar innan passet. Köra magträning me buken full av mat...

Men allt är såklart individuellt

Rock solid !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Låter som klippt och skuret för mormor.
PiNG. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 00:01   #15
Strongman
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av PiNG. Visa inlägg
Hehe...fan å trycka i sig massa mackor innan träningen... Kör själv gärna middag/ stort mellanmål ca 2 timmar innan passet. Köra magträning me buken full av mat...

Men allt är såklart individuellt

med eller utan mat i kistan så är magträning ett rent helvete, magen brukar ändå vara full av vatten när jag ska köra mage så det spelar inte så stor roll (kör mage i slutet av passet)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.