Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-08-22, 09:20   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Vad unnar du dig för vardagslyx?

Är du, liksom jag, en snål jävel som lägger varenda överblivet öre på bitcoins? Unnar du dig trots det små ekonomiska utsvävningar ibland, för ”Man måste ju leva lite”? Då är den här tråden för dig. Jag är nyfiken på vad för grejer mina fellow snåljåpar unnar sig, som de ganska enkelt hade klarat sig utan.

En icke uttömmande lista över mina vardagslyxartiklar:

- Youtube premium. Det är värt 150 kr/mån att kunna gå runt med något intressant i öronen hela tiden och nästan slippa reklam (det är fortfarande jobbigt att höra det eviga tjatet om Nord-VPN, Squarespace och de andra fem sponsorerna som sponsrar exakt hela Youtube, men det är mycket bättre än den vanliga reklamen).

- Bio 1-3 gånger per år. Egentligen gör jag det mest för jag inte orkar vänta på att filmen i fråga ska komma på Netflix.

- Gymkort får väl nästan räknas hit, eftersom jag hade kunnat träna hemma/i skogen.

- Brukar köpa en vecka Tinder Gold när det börjar bli många på listan över ”klicka här för att se vem som gillar dig”.

- Betalar skatt. Varenda jävel jag känner jobbar svart om de kan komma undan med det, men jag är som Mona Sahlin, jag tycker det är häftigt att betala skatt.

- På tal om hur godhjärtad jag är så gillar jag att köpa rätt dyra presenter till födelsedagar/julaftnar.

Det får räcka, vill inte inleda tråden med en wall of text. Er tur.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-08-22, 09:26   #2
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Reg.datum: Jan 2017
Jag unnar mig Clear Whey på kvällen ibland.

Jag unnar mig också annat kosttillskott som jag nog hade klarat mig utan. Nomio tex.

Jag unnar mig TV-spel och teknik då och då.

Som gift ska jag egentligen diskutera större inköp. Men gränsen för det är lite flytande. Sånt jag unnar mig blir "Behöver vi/du verkligen det?" och svaret är nej.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-08-22, 09:48   #3
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Vi har en heltidshelper ifrån Filipinerna som bor med oss. Hon tvättar våra kläder, stryker skjortor så har alltid perfekt ordning i mina klädlådor. Hon städar hela huset så det är aldrig stökigt hemma hos oss. Hon lagar middag till oss 6 dagar i veckan och lunch när vi behöver ( vilket inte är lika ofta) och efteråt såklart sköter disken. Hon gör massa små grejer man själv aldrig hade gjort, som exempel putsar mina gympadojor så även fast de är ½ år gamla tror kompisar att jag köpt nya skor.

Det känns otroligt vardagslyxigt.

Senast redigerad av The_RobRoy den 2025-08-22 klockan 09:50.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-08-22, 09:53   #4
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Vi har en heltidshelper ifrån Filipinerna som bor med oss. Hon tvättar våra kläder, stryker skjortor så har alltid perfekt ordning i mina klädlådor. Hon städar hela huset så det är aldrig stökigt hemma hos oss. Hon lagar middag till oss 6 dagar i veckan och lunch när vi behöver ( vilket inte är lika ofta) och efteråt såklart sköter disken. Hon gör massa små grejer man själv aldrig hade gjort, som exempel putsar mina gympadojor så även fast de är ½ år gamla tror kompisar att jag köpt nya skor.

Haha! Ja det spöar hemstäd, 2h varannan vecka
Fan vad skönt det måste vara!
Gammal 2025-08-22, 09:57   #5
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Citat:

Tror du hon är nöjd med livet? Blev det som hon hade drömt om?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-08-22, 10:06   #6
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
- Youtube premium. Det är värt 150 kr/mån att kunna gå runt med något intressant i öronen hela tiden och nästan slippa reklam (det är fortfarande jobbigt att höra det eviga tjatet om Nord-VPN, Squarespace och de andra fem sponsorerna som sponsrar exakt hela Youtube, men det är mycket bättre än den vanliga reklamen).
Kör Brave webbläsaren så slipper du reklam på youtube. Brave på mobilen så slipper du reklam där med samt kan låsa mobilen och youtube fortsätter att spela upp i lurarna eller vad du har.
Gammal 2025-08-22, 10:08   #7
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:

Låter som exakt samma deal som min värdfamilj hade när jag bodde i Hongkong. Helpern var asiat men inte kines (hon kunde inte kinesiska), hon kan ha varit fillipinsk. Hon bodde i en vrå i köket, gick upp tidigare än värdfamiljen, gick och la sig efter dem, städade, lagade mat och var ledig varannan söndag.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2025-08-22, 10:09   #8
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Tror du hon är nöjd med livet? Blev det som hon hade drömt om?
Vad tror du själv att fattiga outbildade människor drömmer om med sina liv?

Hon har helt klart tagit en för "laget"/familjen/barnen då hon skickar hem nästan allt hon tjänar, så hennes barn ska få en god skolgång, mat på bordet osv. Hennes syster har valt att göra exakt samma sak. Som jag förstår de har hon gjort de bästa hon kunde av en jäkligt svår situation.
Gammal 2025-08-22, 10:11   #9
intepurewhey
Registered User

Reg.datum: Sep 2021
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Kör Brave webbläsaren så slipper du reklam på youtube. Brave på mobilen så slipper du reklam där med samt kan låsa mobilen och youtube fortsätter att spela upp i lurarna eller vad du har.
YouTube revanced kör man på mobilen.
SmartTube på android tv.
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-08-22, 10:12   #10
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Låter som exakt samma deal som min värdfamilj hade när jag bodde i Hongkong. Helpern var asiat men inte kines (hon kunde inte kinesiska), hon kan ha varit fillipinsk. Hon bodde i en vrå i köket, gick upp tidigare än värdfamiljen, gick och la sig efter dem, städade, lagade mat och var ledig varannan söndag.
Hela konceptet är standardiserat, med en minimumlön de ska få, vilken sjukförsäkring de ska ha osv. De finns över 360 000 helpers som jobbar såhär i HK, dom är en grundpelare i hela systemet, då de inte finns dagis t.ex. som i Sverige.

Vad som inte är standardiserat och där många far illa är hur stor dendär vrån som de bor i är, samt hur många timmar de måste jobba/slita. En vrå i köket kan t.ex. vara illegalt, men verkligheten är att de är så det ser ut för många då familjen själva bor tok-trångt.

Senast redigerad av The_RobRoy den 2025-08-22 klockan 10:13.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-08-22, 10:16   #11
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Hela konceptet är standardiserat, med en minimumlön de ska få, vilken sjukförsäkring de ska ha osv. De finns över 360 000 helpers som jobbar såhär i HK, dom är en grundpelare i hela systemet, då de inte finns dagis t.ex. som i Sverige.

Vad som inte är standardiserat och där många far illa är hur stor dendär vrån som de bor i är, samt hur många timmar de måste jobba/slita.
Jag menade det inte som att jag tyckte att din eller värdfamiljens helper blir orättvist behandlad, om det framstod så (for the record).

Den där helpern jag träffade verkade glad iallafall. Tyckte väl mest synd om henne för hon aldrig fick åtta timmars sömn.

Sen var det en lite konstig kultur med attman aldrig skulle hälsa på henne. Men hon verkade själv föredra det så (hon hälsade aldrig tillbaka när jag hälsade).
Gammal 2025-08-22, 10:17   #12
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av intepurewhey Visa inlägg
YouTube revanced kör man på mobilen.
SmartTube på android tv.
Jävlar vad jag har försökt att få revanced att funka på mobilen. Men funkade inte med min googleinloggning så får bara en helt oinloggad upplevelse med skräp, ingen historik osv. Försökte i flera dagar att få det att funka men det var bara skit och speciallösningar som ändå inte fungerade för mig i slutändan.

Det var där jag upptäckte brave, och hur enkelt och bra det är, det bara funkar.
Gammal 2025-08-22, 10:23   #13
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Fredszky och intepurewhey, jag får kolla upp det där!
Gammal 2025-08-22, 10:31   #14
intepurewhey
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Jävlar vad jag har försökt att få revanced att funka på mobilen. Men funkade inte med min googleinloggning så får bara en helt oinloggad upplevelse med skräp, ingen historik osv. Försökte i flera dagar att få det att funka men det var bara skit och speciallösningar som ändå inte fungerade för mig i slutändan.

Det var där jag upptäckte brave, och hur enkelt och bra det är, det bara funkar.
https://revanced.app/

Körde du härifrån? Har alltid funkat felfritt för mig på massa mobiler och tillverkare.
Gammal 2025-08-22, 10:43   #15
intepurewhey
Registered User

Skulle gissa att du missat något med MicroG när man behövde göra det manuellt.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:38.