Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-12-15, 20:56   #1
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Journal X

Hallå!
Nu hade jag tänkt att jag skulle börja skrifva journal här. Har mest tramsat med träningen rätt länge. Ja flera år egentligen har det mest blivit någon sorts underhållsträning, även om jag i ärlighetens namn gått framåt lite grand också.
Men det har inte varit någon seriös progressiv, regelbunden träning och i dagsläget är jag inte i min bästa form.
Förhoppningen är att det kanske blir mer regelbunden träning om jag skriver upp passen här.
Tanken är att jag ska träna runt fyra pass i veckan. Har inget fast träningsprogram i dagsläget men det kommer nog snart. Jag brukar oftast splitta så att ben och rygg har en egen dag. Får se hur det blir.
Jag är 24 år och 178cm, vikten ligger på ca 96 kg på morgonen.

Jag fyller i gårdagens pass för idag har jag inte tränat nått.

14/12 08
Bänkpress
2*90kg lätt
1*110kg lätt
1*120kg småtungt

Marklyft
140*5 utan bälte, lätt

Chins
kv.*7 tog inte riktigt i här, hade mer att ge.

När man skriver upp passet så här ser man att det behövs shape:as upp lite. Ser ju hellöjligt ut. Var lite oinspirerad i chinsen och segade mig liksom upp, och då blir det tungt. Marklyften var långt ifrån max.
stalegg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 22:39   #2
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Ok, skickar upp två bilder från drygt ett år sen. Ser nog lite sämre ut i dagsläget men har inga bra nya bilder. Men då ser man ungefär hur jag ser ut i alla fall. Mina ben ser man ju dock inte men dom är nog hyffsade vill jag påstå. Inte omöjligt att det kommer benbilder samt nya bilder på resten.
[ATTACH]lol2.JPG[/ATTACH]
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lol1.JPG (35.0 KB, 183 visningar)
Gammal 2008-12-15, 23:00   #3
raQblad
Beer....my only weakness. My akillesheal if you will.

raQblads avatar

Reg.datum: Nov 2004
Underhållsträningen och tramset till trots, så ser det faktiskt riktigt bra ut på bilderna - och styrka verkar du ha med. Tror att om du styr upp lite mer seriöst och målinriktat så kan det här bli någonting riktigt, riktigt bra!
raQblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 23:08   #4
Luttis
SL gudinna

Luttiss avatar

Reg.datum: Sep 2007
Ser riktigt stabilt ut. Snyggt!!

Ska bli kul att se dagsfärska bildersnart !

Citat:
Ursprungligen postat av Meister Visa inlägg
Jobbar ens magen i marklyft?
Luttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 23:21   #5
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Tack så mycket raQblad och Luttis! Kul att höra.
Gammal 2008-12-16, 16:34   #6
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Ok, jag funderar på att köra på nått sånt här, ska i alla fall köra passet på dag 1 nu ikväll.
Får se hur programet verkar efter jag följt det ett tag. Kan inte se några uppenbara fel i nuläget, men då är jag rätt seg i skallen för tillfället. Kanske inte bästa tidpunkten att göra ett träningsprogram.

Dag 1- Knäböj, *frontböj, marklyft, chins, stångrodd, raka mark

Dag 2- Vila

Dag 3- Bänkpress, lutande bänkpress, axelpress, sidolyft, liggande triceps,

Dag 4- Vila

Dag 5- Knäböj, frontböj, finnen, raka mark

Dag 6- Vila

Dag 7- Smalbänk, dips, liggande triceps, stångcurl, hantelcurl

Dag 8- Vila

*valfritt

Jag har inte skrivit in mage eller vader, kör dom när jag tycker det passar. Om jag följer detta program några vändor så borde jag kommit igång med kroppen. Får se om jag då känner för att satsa på nått särkillt.
Gammal 2008-12-16, 18:18   #7
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Har bestämt mig för att ta benbilder efter passet ikväll, ska mäta benen också för skojs skull. Ska dra iväg om ett tag.
Gammal 2008-12-16, 21:06   #8
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Dagens pass blev lite av en besvikelse. Jag kände smärta i ett knä när jag körde böj. När vikterna blev lite "tyngre" så märkte jag av det. Så var det även sist jag körde knäböj men jag hoppades på att det skulle ha gått över för jag har inte känt nått i vardagen.
Det gjorde jag nämligen förra gången. Därför skippade jag även frontböj som jag hade tänkt köra samt marklyft. Det var ändå kul att träna men synd för jag hade tänkt köra typ femmor eller nått eller kanske även öka vikten. Vikten var inte särskilt tung utan jag hade kunnat träna på den. Nåja.

Passet då.

Knäböj
2*90kg lätt
2*110kg lätt
1*130kg smärta

Chins
Kv*10
Kv*7

Stångrodd
80*10 haha vad tungt
90*6 lol
60*15 eller nått

Var oväntat dålig på rodden. Trodde inte det skulle gå så tungt, även om jag inte brukar träna på några astronomiska vikter.

Mätte också benen, innan passet. Stående med benen rakt ner. Oflexat 68cm, flexat 69cm. Mätte på grövsta stället, ganska långt upp med andra ord.
Jag ska ordna bild på det hela om en kort(haha) stund. Ska bara ladda upp på dattan samt kolla villken bild som blev vettigast.
Gammal 2008-12-16, 21:32   #9
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Här kommer en benbild då.
bein.JPG
Gammal 2008-12-17, 00:30   #10
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Vägde mig för skojs skull nyss. Vikten låg på 97,2kg i kallingar. Så min gissning på 96kg morgonvikt stämmer nog rätt bra.
Gammal 2008-12-17, 22:51   #11
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Har varit sugen på att träna hela dagen, hade det inte varit för att jag haft annat att göra så hade jag gjort det. Imorgon så. Längtar nästan tills jag får träna, ska bli riktigt skoj.
Gammal 2008-12-18, 17:01   #12
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Jag har bestämt mig, eller ska i alla fall satsa på att börja stretcha 10-15 minuter om dagen. Jag känner mig rätt stel och kan tänka mig hur skönt det måste vara att vara lite mjukare i kroppen.
Jag kommer främst att stretcha underkroppen, för det är där jag tror jag är stelast, men även överkroppen kommer få sitt.
Gammal 2008-12-18, 20:50   #13
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Bänkpress
90*10 inga problem
110*4 jobbigt, hade möjligen kunnat gneta upp en till.

Militärpress
70*5
70*7

Smalbänk
80*10
80*10

Skivstångscurl (rak stång)
50*6
55*6
60*6 inte så strikt här

Stretch ca 10 min

Dagens pass blev inte så som jag hade tänkt mig i min fantasi. Men så speciellt missnöjd är jag ändå inte. Var säkert ett år sen jag tränade axelpressar. Gick sisådär, jag har ju ändå kört lite bänk då och då så allt har man ju inte tappat. För att sammanfatta så var jag lite sämre på allt än jag tänkt mig.
Gammal 2008-12-18, 22:04   #14
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Jag ska skriva lite om hur jag har brukat träna. Har i princip alltid kört få övningar, få set och få rep. Även fast jag egentligen vill ändra på det så har det aldrig blivit av.
Jag misstänker att jag skulle kunna utvecklas en hel del av det. En av anledningarna till att jag aldrig tar tag i saken är att jag inte kan bestämma mig för vad jag vill satsa mest på, styrka, volym, eller kanske bli stark i en särskild övning som tex. knäböj.
Så istället kör man på på samma sätt. Det lutar ändå åt att det blir att öka på repsen och seten, för jag har aldrig haft en period med högrep så det är hög tid för det. Tror det blir att köra minst en månad med 8-12 rep eller nått och se vad som händer.
Nu gäller det bara att genomföra det också, jag har nämligen haft dessa planer mången gång haha.
Gammal 2008-12-19, 18:16   #15
stalegg
Registered User

staleggs avatar

Stretching 15 min. Skriver upp det så jag ser att jag har följt min plan.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.