Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-01-14, 19:49   #1
wo0b9n
Registered User

wo0b9ns avatar

Reg.datum: Jan 2006
Grönsaker

Kan man få lite tips på vad för grönsaker man kan äta?Eller hur det kan tillagas på ett aptitligt sätt kanske någon god dressing? Hur äter ni/gör er sallad? Jag hatar typ paprika och tomater men har aldrig ätit grönsaker direkt inte mer än morötter som jag missbrukar kraftigt och kan trycka i mig en hel del av dem under ett dygn.
wo0b9n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 19:56   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Broccoli, morötter, vitkål, blomkål och spenat. Själv tycker jag inte om kål men det är bra grejer och kostar väldigt lite.
Gammal 2008-01-14, 20:01   #3
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
Vitkål, broccoli och blomkål. Vitkålen äter jag helst som den är, fast lite fint riven eller i en pizzasallad med olivolja och kryddor.
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 20:12   #4
goj739
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
grönsaksdip!
goj739 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 20:46   #5
Paltkoma
Registered User

Paltkomas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av wo0b9n Visa inlägg
Hur äter ni/gör er sallad?
Sallad är trist. Ugnsbaka eller koka riktiga grönsaker istället. Är du lat så finns miljarder varianter av frysgrönsaker som kan micras eller kokas.
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 20:54   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Mina "basgrönsaker", d.v.s. dom jag äter varje dag mer eller mindre är broccoli, vitkål och morötter.

Tillagningen av den frysta broccolin är att jag kokar upp vattnet, häller det på broccolin så det precis täcker den. Sedan låter jag typ isen smälta och kokar inte längre än så, gillar lite kripsigare broccoli och inte sönderkokt. Kyler sedan ner dom och äter.

Morötterna skärs i småbitar och kokas alltid ordentligt tills bitarna blir hyfsat mjuka.

Vitkålen äter jag rå.

Totalt blir det nog 1-1.5kg grönsaker om dagen, frukt är mer sällan men förekommer givetvis.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 21:11   #7
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Broccoli, morötter, spenat, vitkål, gröna ärtor.

Broccoli köper jag fryst och värmer i mikron eller i kastrull. Bara så att den precis tinar, äter den varm.

Morötter äter jag rårivna eller som stavar.

Spenat köper jag fryst, antingen bladspenat eller hackad. Bladspenat blandar jag oftast ner i pasta/ris/bulgur eller så fräser jag det med lite olivolja, vitlök, vitpeppar och örtsalt och serverar till maten. Hackad spenat brukar jag antingen stuva eller så behandlar jag den på liknande sätt som bladspenaten och äter som sås till potatis.

Vitkål äter jag råriven. Ibland med vinägrettdressing (typ pizzasallad). Det händer även att jag wokar den.

Gröna ärtor tinar jag bara upp och äter som tillbehör till valfri måltid, gärna med lite smör och örtsalt på. Ibland tillsammans med hackad spenat.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 21:14   #8
Greg
HBG:s Johnny Depp

Gregs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag låter broccolin ångkokas när jag kokar mitt ris. Har ett durkslag över kastrullen.

Annars så gör jag en stor skål med grönsaker. Där har jag i:

Sallad (olika sorters sallader, isbergssallad etc etc)
Tomat
Majs
Gurka
Paprika
Bönor (Kidneybönor etc)

Denna räcker till både lunch och middag (äter mycket grönsaker under deff eftersom det mättar bra)

Om jag är snäll och har varit grym under veckan så blir det Thousand Island fat-free dressing.
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 21:28   #9
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Krossade tomater och wokgrönsaker utgör nog huvudparten av mitt grönsaksintag.
Sen kommer, andra frysta grönsaker som ärtor, majs etc, lök, vit- eller rödkål, paprika osv.

Oftast så hamnar grönsakerna i en gryta, köttfärsås eller grönsakswok. Kålen blir iofs oftast pizzasallad men förekommer också direkt i maten.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 23:10   #10
wo0b9n
Registered User

wo0b9ns avatar

Reg.datum: Jan 2006
mycket bra svar av er alla..tänk att man kan ha en sådan dålig fantasi själv haha
wo0b9n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 23:34   #11
Greg
HBG:s Johnny Depp

Gregs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av wo0b9n Visa inlägg
mycket bra svar av er alla..tänk att man kan ha en sådan dålig fantasi själv haha
Jag tror på mycket färger i maten. Inte nog med att det (kanske( höjer smakupplevelsen att ha en massa olika sorters ting i din mat, det höjer även den visuella upplevelsen. Det ser mer smarrigt ut att ha en massa olika färger, än att ha kyckling med ris och lite broccoli.
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 14:17   #12
CoolHandLuke
Registered User

CoolHandLukes avatar

Reg.datum: Jan 2007
Ugnsstekta grönsaker är väldigt gott. Tror du skulle kunna få ner paprika om den är snyggt grillad. Prova. Inte så ofta jag orkar göra det dock så det blir mest soppor o grytor med allehanda grönsaker + något animaliskt. Påsar med frysta är suveränt att alltid ha hemma. Rotfrukter och kål är billigt och håller sig bra. Någon lökvariant är alltid god att ha med också.

Blir inte så mycket råa sallader längre som jag åt massor förrut. Det försegår en hel del internet-snack om de grymma fördelarna med att äta råa grönsaker men argumenten håller inte riktigt ända fram. Det går att variera mer, blir helt enkelt godare och jag orkar äta mer grönsaker om de är tillagade.

Vissa grönsaker är dock godare råa. Som sallads-varianter, fruktgrönsaker som tomat, gurka, zucchini(om den är bra) osv. Framför allt späda varianter av grönsaker som groddar, babyspenat, tidiga morötter, vårlök etc.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.