Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-25, 22:25   #1
Mags
Registered User

Reg.datum: Nov 2012
Feromoner för människor?

Jag satt och kollade på parfymer nyss (har aldrig använt någon men tänkte det kunde vara en nice "accessoar") men som vanligt så sidetrackade jag.

Jag såg en video på youtube där någon beskrev sina erfaranheter med syntetiska feromonprodukter, som var ganska trovärdig... att det liksom inte var något mirakulöst, men att en sort verkade göra hans flickvän märkbart mer tänd, och någon annan produkt möjligtvis ökade pratgladheten bland bekanta, t ex.
Därmed inleddes ett tvåtimmarsprojekt och det jag kommit fram till är följande:

* Det finns troligtvis en massa scammers.

* Det finns feromoner som människor reagerar på. Det finns ett ted talk som tar upp ammning och bäbisar, som det finns gedigna experiment på. Dock menade föreläsaren att det inte finns bevis för sexrelaterade feromoners existens eller iaf inte vilka molekyler detta specifikt skulle vara. Och att det är svårt att undersöka.

* Wikipedia är lite delat här. Det verkar finnas några studier (placebo-controlled) som antyder att vissa syntetska feromoner gör en skillnad i sexuell aktivitet, både för män och kvinnor (läste inte källan men den såg vid första anblick legit ut), men så står det även att det finns inga bevis för att feromoner direkt påverkar människors beteende och att det hela är spekulativt/kontroversiellt.

* Jag vill fanemig veta, hur det ligger till.

Ok, kolo, ös på med annekdoter, men fan inga trötsamma överkristiska spekulationer nu.
Mags är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 22:36   #2
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Hade en feromontestande bekant som gick i parallellklass, högstadie och gymnasie. Han fick inte ligga särskilt mycket, kan jag säga. Quinnern började inte dregla eller darra som asplöv när han passerade.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 23:03   #3
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Låt oss förutsätta att det funkar (för diskussionens skull) man badar i feromoner, går utanför dörren och varenda kvinna man passerar inom 30meters radie blir som tokig, jagar en och sliter i ens kläder, kastar ner en på marken, skriker hysteriskt och bara måste ligga med en, precis här, precis nu.

Trots att du preparerat dig själv med feromonen, så är det ju hon som blir som drogad. Undrar om man inte skulle kunna åka dit för våldtäkt eller utnyttjande då?

Jag tog extremexempel bara för att. Men vi kan minska effekten till att den bara ger kvinnor starka impulser att göra så, omdömet minskar och de blir rejält vällustiga. Etiskt försvarbart?
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 23:18   #4
Fatslim
Banned User

Reg.datum: Apr 2015
Finns faktiskt en del vetenskapliga studier som visar på att de funkar. En annan sak man kan göra är även att sluta ejakulera under en längre tidsperiod, då kommer kroppen börja producera mer feromoner och efter någon vecka kommer man märka hur många fler tjejer flirtar med en/kollar på en mycket mycket oftare.
Fatslim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 23:29   #5
jenni
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
Fungerar mest i djurvärlden, på människor tveksamt och ovanligt, de feromoner som finns på marknaden är bluff, om det ska vara någorlunda verksamt hormon kommer det kosta mer än 1000kr för ett par få ml.
jenni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 23:30   #6
jenni
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Fatslim Visa inlägg
Finns faktiskt en del vetenskapliga studier som visar på att de funkar. En annan sak man kan göra är även att sluta ejakulera under en längre tidsperiod, då kommer kroppen börja producera mer feromoner och efter någon vecka kommer man märka hur många fler tjejer flirtar med en/kollar på en mycket mycket oftare.
Du skriver alltid om studier men refererar aldrig till någon!
Vill ju läsa
Gammal 2015-07-25, 23:42   #7
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Låt oss förutsätta att det funkar (för diskussionens skull) man badar i feromoner, går utanför dörren och varenda kvinna man passerar inom 30meters radie blir som tokig, jagar en och sliter i ens kläder, kastar ner en på marken, skriker hysteriskt och bara måste ligga med en, precis här, precis nu.

Trots att du preparerat dig själv med feromonen, så är det ju hon som blir som drogad. Undrar om man inte skulle kunna åka dit för våldtäkt eller utnyttjande då?

Jag tog extremexempel bara för att. Men vi kan minska effekten till att den bara ger kvinnor starka impulser att göra så, omdömet minskar och de blir rejält vällustiga. Etiskt försvarbart?
Ungefär som för mig, som är hundra gånger snyggare än Brad Pitt doppad i chokladmousse och charmigare än en svårt dekadent libertin? Är det våldtäkt?

Skämt åsido så är det förvisso en intressant fråga om fri vilja mot determinism. Jag vill dock hävda att mitt exempel, även om vi skulle låtsas att det är sant (jag måste erkänna att jag ljög lite), illustrerar rätt väl hur absurt det är.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 23:50   #8
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fatslim Visa inlägg
Om inte annat så börjar man ju anta att minsta ögonkast är en invit om man inte kommit på en vecka.
Gammal 2015-07-26, 00:07   #9
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Om inte annat så börjar man ju anta att minsta ögonkast är en invit om man inte kommit på en vecka.
Typ så...

För egen del brukar jag ha som minst framgång när jag är i det stadiet. "Oook, ook, ugh - kvinna!" är förmodligen den sämsta utgångspunkt man kan ha.

Att däremot vara bakis, lukta f*tta på 20 meters avstånd och bara vilja hem för att duscha av sig gårdagens synder... det är förmodligen världens bästa afrodisiakum.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 23:53   #10
F Ultra
Registered User

F Ultras avatar

Reg.datum: Dec 2013
De flesta studier verkar peka på att det inte finns några mänskliga feromoner: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK200980/

Kanske bättre med en mer lättläst artikel i ämnet: http://www.vox.com/2015/3/13/8202465/sex-pheromones
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 07:04   #11
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Typ så...

För egen del brukar jag ha som minst framgång när jag är i det stadiet. "Oook, ook, ugh - kvinna!" är förmodligen den sämsta utgångspunkt man kan ha.

Att däremot vara bakis, lukta f*tta på 20 meters avstånd och bara vilja hem för att duscha av sig gårdagens synder... det är förmodligen världens bästa afrodisiakum.
Tycker bara dom flesta klöks när dom möter en i det tillståndet .
Gammal 2015-07-27, 15:20   #12
filmjölk
Banned User

Något som verkar fungera hyfsat bra på kvinnor är att berätta att man är gift. Jag gifte mig när jag var 22 och hade då ett mindre ofördelaktigt utseende än nu. I den åldern + några år upp verkar en del tjejer se det som en slags utmaning eller liknande och försöker väldigt hårt just pga. att man är gift och inte intresserad. Nu agerade jag givetvis inte på detta, men det är ett hett tips till unga singelkillar:

Bär vigselring.
Gammal 2015-07-27, 17:01   #13
jenni
Banned User

Citat:
Något som verkar fungera hyfsat bra på kvinnor är att berätta att man är gift. Jag gifte mig när jag var 22 och hade då ett mindre ofördelaktigt utseende än nu. I den åldern + några år upp verkar en del tjejer se det som en slags utmaning eller liknande och försöker väldigt hårt just pga. att man är gift och inte intresserad. Nu agerade jag givetvis inte på detta, men det är ett hett tips till unga singelkillar:

Bär vigselring.
Fast vill man verkligen ha med en sån tjej att göra, som medvetet försöker få till det med en "gift" man?
Gammal 2015-07-27, 17:14   #14
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av jenni Visa inlägg
Fast vill man verkligen ha med en sån tjej att göra, som medvetet försöker få till det med en "gift" man?
Kan ju vara bättre än att inte ha det alls, eller?
Gammal 2015-07-27, 17:58   #15
jenni
Banned User

Citat:
Kan ju vara bättre än att inte ha det alls, eller?
Är inte det att värdera sig själv väldigt lågt?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.