2007-07-05, 17:58
|
|
Guest
|
Förstår inte!
Jag känner en tjej som är 162 lång och väger 52 kg. Hon är verkligen minimal, jättesmal och rör sig praktiskt taget aldrig. Kör dit hon ska och ligger hemma med pojken.
Läser man på kolo kommer man snabbt fram till att om man ligger på kalorier plus så lägger man på sig. Hon äter verkligen BARA skräpmat, godis, kakor, läsk osv.. men hon är ändå alltid lika liten och smal.
Vad beror detta på? Gener? Vad är det som egentligen händer i hennes kropp, har den svårare än andra kroppar att lagra fett helt enkelt? Har man då också svårare att lägga på sig muskler? Eller hur funkar det =) För jag är 100% på att hon ligger på ett ganska så kraftigt + på kalorier varje dag för hennes lilla kropp och låga aktivitetsnivå.
Jag är nyfiken på detta. Jag är inne i en liten bulk och ligger nästan helt säkert på + varje dag och på helger äter jag både pizza och godis för att vara säker men jag lägger inte på mig fett och jag har aldrig i mitt liv vägt mer än såhär, inte ens när jag bara åt skräpmat. Har varje människa sin egen gräns eller? För enligt mig så verkar det som om man visst kan ligga på plus kalorier men att man kan ha en kropp som lagrar mindre fett än andra kroppar tack vare gener osv..
Oj vad mycket det blev.. har mycket tankar kring detta ämnet.. nån som ändå förstod vad jag ville ha fram?
|
|
|
2007-07-05, 17:59
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av jaaaaag
Läser man på kolo kommer man snabbt fram till att om man ligger på kalorier plus så lägger man på sig. Hon äter verkligen BARA skräpmat, godis, kakor, läsk osv.. men hon är ändå alltid lika liten och smal.
|
Vad hon äter har inte med saken att göra; kaloriunderskott/kaloribalans av skräpmat resulterar inte heller i viktuppgång, lika lite som av nyttig mat.
Har man ett energibehov på 2000 kcal, men äter 2100 kcal från råris, kycklingfilé och broccoli, går man upp i vikt. Medan man går ner i vikt om man äter 1900 kcal semlor, coca-cola, lösgodis och grädde.
|
|
|
2007-07-05, 18:27
|
|
Guest
|
Ja men hon äter så mycket att det inte kan sluta på annat än + när dagen är slut. Jobbar med henne 5 dagar i veckan och vi äter alltid tillsammans :S
|
|
|
2007-07-05, 18:32
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Hoppar frukosten och bara en macka till kvällsmat kanske? Som smal person som pratat om detta med massor av andra smala personer så när folk faktiskt erkänner vad de äter på en vecka så är det inte direkt ofta smala personer äter så mycket.
...eller så spyr hon upp det.
|
|
|
2007-07-05, 18:38
|
|
Guest
|
Ja egentligen så vet jag inte allt om henne. Men vikt handlar väl om gener också till stor del? Vissa lagrar mer fett än andra eller har jag fel?
|
|
|
2007-07-05, 18:38
|
|
Banned
Reg.datum: May 2007
|
har en liknande polare i skolan, han har omöjligt för att lägga på sig typ, han säger att det är typ matsmältningen eller något liknande. måste ha något med gener och göra.
har dricker varje helg och äter chips och godis varje dag i stort sätt
|
|
|
2007-07-05, 18:39
|
|
man vänjer sig
Reg.datum: Aug 2005
|
De flesta personer jag träffat som har varit smala väldigt länge och har problem att lägga på sig vikt även om de äter "mycket", äter i själva verket väldigt lite totalt över t.ex en vecka...
|
|
|
2007-07-05, 19:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ja egentligen så vet jag inte allt om henne. Men vikt handlar väl om gener också till stor del? Vissa lagrar mer fett än andra eller har jag fel?
|
Det handlar fortfarande om kalorier in - kalorier ut oavsett hur man vrider och vänder på det. Såvida man inte har någon form av medicinsk åkomma.
Ni måste inse att ni inte bevakar dem 24/7 och jag tror med stor sannolikhet att när de är hemma så åker inte speciellt mycket ner i kistan.
De kanske bara dricker vatten? Vips så försvinner en massa kcal.
De kanske inte äter så mycket mat utöver sitt intag av "skräp"? Vips så har vi en hel del kcal som är borta.
Hur många mål mat om dagen spenderar du med henne? Är det färre än tre så vet du ju egentligen ingenting om hennes vanor.
|
|
|
2007-07-05, 19:42
|
|
Guest
|
jag spenderar 8 om dagen med henne och under de 8 kan hon äta godis, en glass, en burk chips, 3 piroger, läsk osv... sen fortsätter det hemma när hennes kille hämtar pizza osv.
|
|
|
2007-07-05, 19:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
jag spenderar 8 om dagen med henne och under de 8 kan hon äta godis, en glass, en burk chips, 3 piroger, läsk osv... sen fortsätter det hemma när hennes kille hämtar pizza osv.
|
kanske äter minimalt vissa dagar så vecko/månadsnettot blir + - 0 ?
Eller så är hon en mutant.
|
|
|
2007-07-05, 20:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
be henne skriva upp allt vad hon äter så får vi se.
|
|
|
2007-07-05, 22:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2006
|
Jag har flera vänner som är likadana. Jag bor med en av dem så jag kan "övervaka" exakt allt han äter. Sist han tränade var 3 år sedan, han går till ICA två gånger i veckan 1 km fram och tillbaka. Han verkligen vräker i sig mat, godis, läsk m.m. Han tar inte små portioner och om jag skulle göra en lista så skulle personerna på viktminskningsprogrammen på TV svimma. Han säger att det har något med hög ämnesomsättning att göra. Stämmer det? Förbrukar vissa personer mer kalorier än andra genom att ligga och dega i soffan. Kan ju inte säga direkt att han ligger på plus i kalori intag men hur kan han annars förbränna allt?
|
|
|
2007-07-05, 22:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Jag förstår inte den här fascinationen med att folk kan ha så olika förbränning.
Det är ju inte många som reagerar på vissa är 5 dm längre eller har 8 storlekar större bröst...
|
|
|
2007-07-05, 22:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Racso
Jag förstår inte den här fascinationen med att folk kan ha så olika förbränning.
Det är ju inte många som reagerar på vissa är 5 dm längre eller har 8 storlekar större bröst...
|
Brösten är det väl iofs många som fascineras av.
|
|
|
2007-07-05, 22:56
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Hm.. Jag börjar ana ugglor i boet. Den här tjejen, som du konstant pratar om, finns hon verkligen? Eller är det så att hon är du?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.
|

|