Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-05, 18:37   #1
Mr A
Registered User

Mr As avatar

Reg.datum: Sep 2004
kalcium i mörk choklad?

Ca hur mkt kalcium finns det i mörk choklad? Ngn som vet? Har för mig att det finns ca 400 mg kalcium per 100 g i ljus choklad. Har börjat unna mig några rutor mörk choklad varje dag.
Mr A är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 18:59   #2
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
jag skulle gissa på att det är mjölken i mjölkchokladen som står för kalciumet.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 20:14   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Riktigt mörk choklad har ju en väldigt hög kakaohalt, kakao är rikt på polyfenoler vilka hämmar kalciumabsorbtion. Så mörk choklad är nog ingen särskilt bra kalciumkälla just. Men varför äta det för dess (icke-existerande?) kalciuminnehåll när du kan äta det p.g.a. dess goda smak och andra hälsosamma effekter?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 12:00   #4
Mr A
Registered User

Mr As avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Riktigt mörk choklad har ju en väldigt hög kakaohalt, kakao är rikt på polyfenoler vilka hämmar kalciumabsorbtion. Så mörk choklad är nog ingen särskilt bra kalciumkälla just. Men varför äta det för dess (icke-existerande?) kalciuminnehåll när du kan äta det p.g.a. dess goda smak och andra hälsosamma effekter?
Du har helt rätt! För mig är det bara bra att det inte innehåller kalcium eftersom jag redan får i mig mkt kalcium genom kosten, så jag skulle bara kontrollera så att jag inte får i mig onödigt mkt kalcium. Jag äter mörk choklad främst för att det ta bort sötsuget man kan känna när man äter nyttigt hela veckan, förutom kanske lördag o fredag då jag unnar mig lite god mat o godis eller annat gott
Mr A är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-07, 18:00   #5
Matthew_90
Registered User

Matthew_90s avatar

Reg.datum: Oct 2006
Lånar tråden lite..

"...hämmar kalciumabsorbtion."

Då kan man käka mer kalciumrik mat och överstiga RDI utan att hamna i "riskzonen" för framtida probs. med prostatan?

//Mattias
Gammal 2007-07-08, 00:55   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_90 Visa inlägg
Lånar tråden lite..

"...hämmar kalciumabsorbtion."

Då kan man käka mer kalciumrik mat och överstiga RDI utan att hamna i "riskzonen" för framtida probs. med prostatan?

//Mattias
Javisst, vill du medvetet sänka absorbtionen så går det ju. En kopp kaffe tillsammans med varje mjölkglas, chokladdryck på yoghurt och kakao o.s.v. Även oxalsyra från vissa grönsaker (bl.a. broccoli) och fytinsyra (från bl.a. fullkornsprodukter) har negativ effekt på upptag av järn och kalcium, om det även gäller zink vet jag dock inte om det har bevisats på människor.

Kanske inte det bästa sättet att "kompensera" med att medvetet hämma absorbtionen men vill du köra på det är det ju såklart ditt val.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:15.