2025-04-23, 05:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2015
|
Hur bli en personlig tränare?
Vad krävs för att bli en personlig tränare? Älskar att träna och vill jobba extra som online tränare eller typ inom hälsa och kost också.
Jobbar inom IT och ser många som hade behövt hjälp med sin hälsa så tänkte rikta mig mot dessa först och främst.
Jobbar redan hemifrån så vill fortsätta med det.
|
|
|
2025-04-23, 06:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Det svåra är nog inte att bli en personlig tränare, det svåra är att få kunder. Om du redan har en plattform att nå dem på så kan du antingen betala för en utbildning till personlig tränare, eller försöka sätta ihop en del högskolekurser. Har du inte en plattform att nå kunderna på, så tycker jag du ska fundera på vad som gör dig speciell och varför folk skulle välja dig jämfört med någon annan som redan jobbar via distans och har en viss kredibilitet. Om det "bara" är ett extraknäck så kanske det iofs räcker med någon eller några enstaka klienter/kunder för dig, för att det ska vara roligt och utvecklande, då är det frågan om du behöver så mycket utbildning. Om du gillar att träna och har hyfsad koll på kost så kan du säkert mer än de som du menar behöver hjälp med sin hälsa. Då du dessutom känner till deras arbetssituation så kanske det ger en viss kredibilitet.
|
2025-04-23, 09:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Håller med föregående talare.
När det gäller de flesta etablerade gymmen så är betalning per timme väldigt låg även för de som har kollektivavtal.
För min del så kör jag PT/Kostrådgivning för många utan att ta betalt eftersom känns kul. Får se resultat med de som jag arbetar med och den glädje som de upplever av det.
Antar för dig precis som för mig så är ekonomin långt över tillräcklig redan och att det blir över med råge.
|
|
2025-04-23, 13:28
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
Det är viktigt att komma ihåg att en PT är ingen skyddad titel.
|
2025-04-23, 18:14
|
|
Silver lifter
Reg.datum: Jun 2011
|
Har fått betalt i öl en gång, natura en gång, och erbjuden pengar för online en gång, så jag anser mig som fullfjädrad professionell PT.
Men nä, gillar inte att ha med folk att göra. De säger ja och gör sen tvärtom eftersom det var jobbigt.
Skulle jag välja klientel skulle jag ta ungdomar, folk som är på riktigt intresserade av träning och inte bara vill bänka och bli biff eller riktigt motiverade men skruttiga personer. Sista för det skulle vara kul att följa resan till ett bättre mående.
|
2025-04-24, 06:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Tror att man inte behöver kunna så mycket om träning, kost etc. för att bli PT.
Medelsvensson behöver inga konstigheter, bara vanlig träning och kost, vad dom behöver är någon som pushar på.
Det svåra är väl att skaffa klienter och hantera klienterna.
Försök hitta några kunder (kanske bekanta) och hjälp dom gratis(eller nästan gratis) och försök hitta ett PT koncept som passar dig.
För att bli framgångsrik måste man skaffa sig ett namn, ett vanligt sätt nuförtiden är att vara väldigt aktiv på sociala medier.
|
|
|
2025-04-24, 08:48
|
|
Silver lifter
Reg.datum: Jun 2011
|
Ska man ha äldre folk som kunder är det bra att ha nån hum om kroppen. Väldigt många som dra med en trasig axel, knä, rygg mm. Då är det bra man vet vad man håller på med.
Man är ju just personlig tränare och det måste man kunna ta hänsyn till.
|
2025-04-24, 11:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm
Ska man ha äldre folk som kunder är det bra att ha nån hum om kroppen. Väldigt många som dra med en trasig axel, knä, rygg mm. Då är det bra man vet vad man håller på med.
Man är ju just personlig tränare och det måste man kunna ta hänsyn till.
|
Man behöver veta tillräckligt för att anpassa övningar, samtidigt så behöver man inse sina begränsningar och veta när man ska be någon söka vidare till t ex fysioterapeut eller liknande.
|
2025-04-24, 12:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Det kryllar ju av självutnämnda PT på sociala medier. Skulle aldrig betala en spänn för konsultation från dessa, inte heller skulle jag rakt av lita på råd från gym-PT, då jag sett skräckexempel på gym PT nivå 3(?) som ger helt sanslösa råd.
Tycker du ska testa på lite att ge lite goda råd och tips på gymet och se om du får bra gehör. För pedagogiken är ju också viktig.
|
|
|
2025-04-24, 14:14
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Det är viktigt att komma ihåg att en PT är ingen skyddad titel.
|
I de flesta fall så är PT:ns roll att räkna reps och motivera till träning. Det är ganska få som har användning för några djupare kunskaper. Så för många funkar random PT bra så länge de klickar personkemiskt.
2025-04-25, 14:31
|
|
BodyPumpens grundare.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
I de flesta fall så är PT:ns roll att räkna reps och motivera till träning. Det är ganska få som har användning för några djupare kunskaper. Så för många funkar random PT bra så länge de klickar personkemiskt.
|
Vissa PT:are är inte helt ofarliga på gymmen eftersom dom saknar just djupare kunskaper och har samma mentalitet som nyexaminerade manliga körkortsinnehavare... dvs känner sig fullärda... Därför har dom troligen ingen större insikt vad gäller skaderisker och liknande
|
2025-04-25, 15:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Vissa PT:are är inte helt ofarliga på gymmen eftersom dom saknar just djupare kunskaper och har samma mentalitet som nyexaminerade manliga körkortsinnehavare... dvs känner sig fullärda... Därför har dom troligen ingen större insikt vad gäller skaderisker och liknande
|
Inte bara vissa utan det gäller majoriteten av de som kallar sig Personlig tränare.
Stor del kan inte ens maskinparken som klienten ska jobba med och klienten får helt fel introduktion till vad träning är.
Andra så kallade PT som arbetar med kundernas resa mot en framtida tävlingskarriär har enbart skrik och gap som motivatorer för de som försöker satsa. Tyvärr försöker de överbrygga okunskapen med att enbart prata engelska.
Det finns även bra personliga tränare men de är få och det som är utmärkande för dem är att de oftast har eller haft en bred karriär inom området. De har stort intresse med vad de håller på med samt är dugliga pedagoger.
När det gäller recensioner på dem så är det inget att läsa eftersom klienten har inte kompetens att yttra sig utan det handlar mer hur PT är som person och hur smickrande den har varit.
Taskigt men tyvärr sant.
|
|
2025-04-26, 14:43
|
|
BodyPumpens grundare.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Inte bara vissa utan det gäller majoriteten av de som kallar sig Personlig tränare.
Stor del kan inte ens maskinparken som klienten ska jobba med och klienten får helt fel introduktion till vad träning är.
Andra så kallade PT som arbetar med kundernas resa mot en framtida tävlingskarriär har enbart skrik och gap som motivatorer för de som försöker satsa. Tyvärr försöker de överbrygga okunskapen med att enbart prata engelska.
Det finns även bra personliga tränare men de är få och det som är utmärkande för dem är att de oftast har eller haft en bred karriär inom området. De har stort intresse med vad de håller på med samt är dugliga pedagoger.
När det gäller recensioner på dem så är det inget att läsa eftersom klienten har inte kompetens att yttra sig utan det handlar mer hur PT är som person och hur smickrande den har varit.
Taskigt men tyvärr sant.
|
Kan bara hålla med till fullo!
|
2025-04-27, 19:29
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag arbetade ett par år som PT och var gravt överkvalificerad som fysioterapeut, men jag var ändå inte den bästa PT:n. De som var bäst var de som både hade en ok utbildning (motsvarande Hälsopromotion, kost- och idrottsvetenskap, eller liknande) och var peppiga. Jag hade väldigt duktiga PT-kollegor, men vi jobbade också på ett high-end gym där folk hade råd att betala för sig.
Man får dock sin kundkrets efter ett tag. Jag fick de som ville träna lite lugnare och mer metodiskt med basövningar och fokus på hållbarhet, de flesta med långdragna besvär eller nya skador. Hopp-och-studs-och-svetten-ryker-kunderna gick till andra.
|
|
2025-04-27, 21:30
|
|
BodyPumpens grundare.
|
Jag känner en viss glädje av att flera som gått mina instruktörsutbildningar jobbar som PT:are med endast dessa utbildningaroch klarar det galant. Dessutom får dom ofta förklara rörelseutföranden för sina PT-utbildade kollegor…🙂
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:07.
|

|