2007-04-14, 10:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Tror att jag är känslig mot laktos...
Har under rätt många månader haft problem med en gasig och uppsvälld mage, väldigt ofta diarré. Har provat att plocka bort lite olika prylar som jag kunde tänka mig att det var, men utan resultat. Laktos var jag osäker på eftersom det ofta fungerade trotts att jag åt relativt mycket mjölprodukter. För ett par dagar sedan bytte jag ut min lättmjölk som jag har till gröten på morgonen mot en låg-laktos variant. Brukar ofta bli nästan en halvliter på morgonen. Har dock i övrigt kört på nästan som vanligt, igår blev det totalt nästan ett halvkilo keso osv. Dock har min mage dessa dagar varit bättre än på mycket mycket länge. Misstänkar alltså att jag för närvarande klarar relativt mycket laktos, men att jag får problem när det går över en viss gräns...vi får se när det gått ett litet tag till.
Min frågra (och stora oro) kommer det bara gå åt det sämre nu, kommer jag tillslut att bli helt laktosintolerant, eller är det möjligt att det stannar vid att jag inte kan trycka i mig en halvliter mjölk på morgonen?
MVH / Laktosmissbrukaren
|
|
|
2007-04-14, 10:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre
Min frågra (och stora oro) kommer det bara gå åt det sämre nu, kommer jag tillslut att bli helt laktosintolerant, eller är det möjligt att det stannar vid att jag inte kan trycka i mig en halvliter mjölk på morgonen?
|
Att vara laktosintolerant innebär en nedsättning av lr helt avsaknad från enzymet laktas vars uppgift är att bryta ner mjölksockret i tarmen.
Det skiljer sej alltså avsevärt från person till person hur omfattande ens laktosintolerans egentligen är, beroende på just hur pass "effektivt" enzymet är i olika personers kroppar.
Med andra ord så dår du testa vilken nivå du själv ligger på om du nu har fog för din oro över att inte tåla mjölksocker. Vissa är extremt känsliga, vissa klarar av ost men inte mjölk exemplvis.
Hur pass stor risken är för att det ska utvecklas till att bli värre å värre vet jag inte, hursomhelst vet jag att små barn iaf har betydligt bättre laktostolerans än vuxna. Laktasets aktivitet sänks alltså med åldern men om det fortsätter neråt mer och mer kan jag inte svara på tyvärr.
|
|
|
2007-04-14, 11:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Att vara laktosintolerant innebär en nedsättning av lr helt avsaknad från enzymet laktas vars uppgift är att bryta ner mjölksockret i tarmen.
Det skiljer sej alltså avsevärt från person till person hur omfattande ens laktosintolerans egentligen är, beroende på just hur pass "effektivt" enzymet är i olika personers kroppar.
Med andra ord så dår du testa vilken nivå du själv ligger på om du nu har fog för din oro över att inte tåla mjölksocker. Vissa är extremt känsliga, vissa klarar av ost men inte mjölk exemplvis.
Hur pass stor risken är för att det ska utvecklas till att bli värre å värre vet jag inte, hursomhelst vet jag att små barn iaf har betydligt bättre laktostolerans än vuxna. Laktasets aktivitet sänks alltså med åldern men om det fortsätter neråt mer och mer kan jag inte svara på tyvärr.
|
Jo det är först på senare tid som det börjar krångla, är nu 23 år gammal. Rör mig samt sagt inte så mycket om jag bara behöver byta ut den rena mjöken mot låglaktos eller så, men vore synd som det bara blev värre. Fast har man tur kanske det bara är en liten nedgång som stannar här.
|
|
|
2007-04-14, 11:05
|
|
Registered User
|
Jag har läst lite till och precis som jag sa nedregleras i regel laktasaktiviteten efter småbarnsåren, dock kan det i vissa fall vänta med att ske ända upp i tonåren.
Va gäller din halvliter mjölj till frukost lär det innehålla väl mycke laktos kanske, men vid en relativt mild nedreglering av laktasaktiviteten (d.v.s. en relativt mild laktosintolerans) brukar 5-10g laktos per dygn inte innebära några större problem.
|
|
|
2007-04-14, 11:15
|
|
Registered User
|
Ska lägga till att jag bara berättar vad jag känner till om laktosintolerans i sej. Jag sitter inte och leker internetdoktor och ställer diagnos och föreslår behandling.
Om du lider av laktosintolerans är nåt du måste upptäcka själv och därefter leva efter det, så tolka inte mina inlägg som "såhär ligger det till för dej och såhär ska du göra i fortsättningen".
Ville bara förtydliga det.
|
|
|
2007-04-14, 11:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Ska lägga till att jag bara berättar vad jag känner till om laktosintolerans i sej. Jag sitter inte och leker internetdoktor och ställer diagnos och föreslår behandling.
Om du lider av laktosintolerans är nåt du måste upptäcka själv och därefter leva efter det, så tolka inte mina inlägg som "såhär ligger det till för dej och såhär ska du göra i fortsättningen".
Ville bara förtydliga det.
|
Hihi, nej det är ingen fara. Var bara om det fenomenet som jag undrade, tack för svaren hittills. Får se om det är någon som har koll på hur förloppet brukar fortlöpa i vanliga fall. Om jag får behålla lite laktat i min tarm
|
|
|
2007-04-14, 15:05
|
|
Registered User
|
Jag har erfarit att jag blivit mer och mer känslig... vet inte om det hängt ihop med att jag också tagit bort mer och mer som innehåller laktos.
I dag blir jag risig i magen av vanlig mjölk, messmör, kvarg, you name it... det är ganska trist, men man vänjer sig.
Minikeso (faktiskt!) och hårdost går fortfarande bra iaf. Annars har jag fått lov att ändra kosten eller byta ut vissa delar mot laktosfria alternativ.
Men Valio har ett suveränt sortiment av varor! Det enda som jag saknar är kvarg/färskost, den tog de tydligen bort ur det svenska utbudet
|
2007-04-14, 15:06
|
|
Registered User
|
Apoteket har tabletter som du kan ta alldeles innan eller i samband med att du ska äta/dricka något med laktos i. Kan vara skönt att ha med sig som nödhjälp... kolla upp det
|
2007-04-15, 03:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Tänk på att det kan vara kasein från mjökprodukter som orsakar problem.
Finns ett företag som marknadsför A2-kasein-mjölk från Nya Zeeland. Kanske kan vara något för mjölk-sverige att gå över till att producera annan typ av mjölk. Tillbaka med lite bruna fina kossor som variation till de svartvita.
|
2007-04-15, 04:19
|
|
James Bond
Reg.datum: Nov 2005
|
Foddes med laktosintollerans dock vaxte det bort i tanaren och nu tal jag liter om dagen.
Nar det var som varst tog jag tabletter lactrase hette dom tror jag.
Fick diaree av allt med mjolk iaf.
|
|
|
2007-04-15, 06:22
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
http://www.citeulike.org/user/pansapiens/article/787136
http://pediatrics.aappublications.or.../106/4/719.pdf
Var tvungen att söka lite på A1- och A2-kasein
Verkar inte finnas något om att kaseinet skulle störa tarmslemhinnan eller produktionen av laktas. Har du något där CoolHandLuke ?
Vänta här är ett uppslag:
http://www.yourhealthbase.com/archives/ihn143ma.htm
A1-kaseinet ger upphov till en kort peptid som likanar de som bildas från gluten. Finns det vidare studier på det uppslaget, glutenintolerant pga mjölk !
Det skulle vara som att skjuta sig själv i foten ifall man var mjölkbonde och bytte bort de högproducerande djuren som står i svenska ladugårdar.
|
|
|
2007-04-15, 20:11
|
|
Registered User
|
Väldigt intressant...
Sverker: Innebär det att jag skulle kunna dra ner på mitt intag av "vårt" kasein och därmed minska irritationen på tarmen, vilken då börjar tillverka mer laktat igen. Eller är det helt enkelt något som är ireversibelt?
|
|
|
2007-04-15, 21:58
|
|
Banned
Reg.datum: Mar 2007
|
Du behöver inte avstå allt det goda för att du har laktosintolerans. Du får experimentera och hitta en nivå som din kropp klarar av.
Det du kan tänka på är att mjölk innehåller mer laktos än ost och grädde. Smartare att skära ner på mjölken.
|
|
|
2007-04-15, 22:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Finns ju ett enkelt sätt att testa om det är laktosen eller kaseinet som spökar - ät en halv liter yoghurt och se vad som händer. Yoghurt innehåller ungefär hälften så mycket laktos som motsvarande mängd mjölk. Mår du bättre av yoghurt än mjölk så är du troligen laktosintolerant.
|
|
|
2007-04-16, 06:13
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre
Väldigt intressant...
Sverker: Innebär det att jag skulle kunna dra ner på mitt intag av "vårt" kasein och därmed minska irritationen på tarmen, vilken då börjar tillverka mer laktat igen. Eller är det helt enkelt något som är ireversibelt?
|
Glutenintolerans är reversibelt. Tar man bort gluten så läker tarmen och produktionen av laktas kommer tillbaka.
Hur stark kopplingen mellan kasein och gluten är, vet jag inte. Logiskt så ska tarmen läka ifall man tar bort kaseinet.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.
|

|