Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-09, 22:45   #1
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Benskörhet och styrketräning

Jag har efter mätning av skelettets hårdhet fått veta att några av mina ryggkotor ligger på gränsen till osteoporos (benskörhet). Kan t.ex. ryggträning vara farligt om man har en svag ryggrad? Belastning är ju annars en av faktorerna som stärker skelettet, men å andra sidan kan jag tänka mig att tung styrketräning ökar risken för benbrott?

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 23:32   #2
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Lite nyfiken bara, men hur kan det komma sig att du(som väl både är ung och aktiv?) ligger på gränsen till benskörhet?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 23:43   #3
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Lite nyfiken bara, men hur kan det komma sig att du(som väl både är ung och aktiv?) ligger på gränsen till benskörhet?
Jodå. Ung, aktiv och dum i huvudet är ungefär vad ser mig själv som.

Nä, men för mycket träning och för lite mat under för lång tid lyder den mer objektiva förklaringen.

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Gammal 2007-05-10, 00:15   #4
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Att undvika ryggträning torde vara det sämsta du kan göra, då det bara kommer leda till att skelettet försvagas ytterligare. Träna på låga vikter och höj långsamt så att skelettet stärks är det jag tycker att du ska göra, men exakt hur det ska göras vågar jag inte uttala mig om. Det bästa är nog att fråga en duktig expert.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 00:21   #5
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag tror "måttlig" styrketräning är bara bra men det är ju allvarliga saker det här så du borde väl få info av någon insatt person.

Google gav http://www.arla.se/Default____17624.aspx

http://www.metro.se/se/article/2007/...4-45/index.xml "Deras studie visade att styrketräning tom kan öka bentätheten." nåja lite dåliga källhänvisningar men ändå.
Gammal 2007-05-10, 00:34   #6
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman Visa inlägg
"Deras studie visade att styrketräning tom kan öka bentätheten." nåja lite dåliga källhänvisningar men ändå.
Det där är inga nyheter, det är en självklarhet. Ben växer och förstärks där de belastas.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 01:25   #7
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Det kan vara bra att kontrollera dit dagliga intag av A-vitaminer. Finns endel studier som visat att måttligt höga doser kan ge benskörhet.
tex:
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/61568
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=99791
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 02:45   #8
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
Fråga en läkare / sjukgymnast, alternativt annat proffs som kan ha lite input att ge i ditt fall.

Annars torde väl mera mat & mindre extrem träning - utan att för den skull vara helt stillasittande - vara en väg att gå i ditt fall.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 06:11   #9
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Styrketräning är bra vid benskörhet och det rekommenderas som en av motionsformerna för att motverka problemet (FYSS).
Börja lätt och lasta på mer vikt vartefter.
Ha alltid bra teknik och sluta seten innan du tar helt slut.
Kör mycket övningar där du står så belastar du skelettet på rätt sätt, andra övningar är för den skull inte bortkastade men böj, utfall, marklyft, axelpressar etc gör att ryggraden utsätts för en tryckande belasning uppifrån och det trycket gör att den reagerar genom att bli starkare.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 06:53   #10
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Styrketräning är bra vid benskörhet och det rekommenderas som en av motionsformerna för att motverka problemet (FYSS).
Börja lätt och lasta på mer vikt vartefter.
Ha alltid bra teknik och sluta seten innan du tar helt slut.
Kör mycket övningar där du står så belastar du skelettet på rätt sätt, andra övningar är för den skull inte bortkastade men böj, utfall, marklyft, axelpressar etc gör att ryggraden utsätts för en tryckande belasning uppifrån och det trycket gör att den reagerar genom att bli starkare.
Helt korrekt enligt ovan.
Viktbelstande övningar stimulerar bennybildningen och osteoporos är ju per definition en obalans mellan nedbrytning och nybildning av bencellerna. Framförallt i de trebekulära delarna (inre delarna) där omsättningen av benceller är som störst. Kotkropparna består till 75% av trebekulärt ben så ofta är det just där som osteoporosen gör sig gällande först. Absolut vitalt, för att den viktbelastande träningen skall ge önskat resultat, är ett kroppen befinner sig i positiv energibalans så anabola processer kan möjliggöras. Samt att kalcium och D-vitamin finns att tillgå.

Föresten detta med diagnos sker enligt WHO´s kriterier och man utgår ifrån medelvärden och sedan avvikelser från detta.
Normal bentäthet: Mätvärde ligger högst 1 standardavvikelse under medelvärdet för unga vuxna i samma population.
Minskad bentäthet: Mätvärde ligger mellan 1 och 2,5 standardavvikelse under medelvärdet för unga vuxna i samma population.
Osteoporos: Mätvärde ligger mer än 2,5 standardavvikelse under medelvärdet för unga vuxna i samma population.
Manifest osteoporos: Mätvärde ligger mer än 2,5 standardavvikelse under medelvärdet för unga vuxna i samma population och patienten har minst en fraktur orsakad av lågenergivåld.

Resonemanget taget från SBU`s (Statens beredning för medicinsk utvärdering) sammanfattning "Osteoporos-prevention, diagnostik och behandling"
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2007-05-10 klockan 06:55.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 17:48   #11
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Tack för alla svar!

Min prio ett är naturligtvis mat, och alla högintensiv konditionsträning är nedlagd sedan en tid tillbaka (visserligen p.g.a. en annan skada som inte heller är så rolig att dras med, men "inget ont som inte för något gott med sig" sas). Jag ligger på konstant energiplus samt äter extra kalcium och D-vitamin, och antagligen fortsätter jag med styrketräningen tills jag kan börja jogga lite lätt igen. Förhoppningsvis kan jag reparera något av den extremt onödiga och korkade skada som jag orsakat mig själv.

//Kristin
Gammal 2007-05-10, 18:32   #12
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Har läkaren sagt något om träning?

Hoppas det går bra för dig iaf!

Ytterligare nyfiken fråga; går det att återfå normal bentäthet, eller kanske t.om. riktigt bra?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 18:48   #13
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ytterligare nyfiken fråga; går det att återfå normal bentäthet, eller kanske t.om. riktigt bra?
Det undrar jag också, jag har bara hittat att man har förbättrat sig men inte hur långt man kan nå.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 19:38   #14
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Jag skulle gissa att det har att göra med orsaken bakom. Vissa typer av bentäthetsminskning lär vara enklare att åtgärda än andra. I fall som detta tror jag att möjligheterna till förbättring beror mycket på när man sätter in motåtgärder (d.v.s. börjar äta mer och bättre). Hur mycket man kan göra åt manifest osteoporos vet jag inte, däremot vet jag att man kan gå från "ganska dålig" till normal. Ryggen skall också, enligt vad jag har hört, vara den del som bäst reflekterar just näringsstatus.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 19:53   #15
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Citat:
Har läkaren sagt något om träning?

Hoppas det går bra för dig iaf!

Läkaren har inte sagt så mycket om träningen i sig. Som jag har förstått det av henne är "måttlig" träning (=belastning) enbart positiv så länge man ligger i energibalans och får i sig tillräckligt med protein, kalcium och D-vitamin (som sagts av andra).

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Ryggen skall också, enligt vad jag har hört, vara den del som bäst reflekterar just näringsstatus.
På mig mätte de skelettet som helhet (inklusive skallbenet som ju är ganska tätt), ryggen samt höften. Overall låg jag lågt men inom det normala avvikelsespannet, höften var bättre (men som läkaren sade: "med tanke på din träningsmängd borde den kanske ha varit ännu starkare") och ryggen var som sagt dålig. Jag har sprungit och cyklat mycket och alltså främst belastat benen, varför kroppen troligtvis prioriterat uppbyggnaden där.

//Kristin

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:11.