Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-08, 23:17   #1
Tomtemuppen
Registered User

Tomtemuppens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Nybörjarhjälp!

Tjenare!
Är en pojk på 14 bast som är väldigt ny inom styrketräning och har lite frågor.
Jag har lite mage, som jag gärna vill få bort, men samtidigt vill jag styrketräna och få upp lite massa på gymmet, har tränat nu i ungefär någon månad och kör 3st helkroppspass i veckan, kör uppvärmning med löpning eller cykling, tränar 2 gånger i veckan på morgonen boxning, tar då också en ganska schysst promenad på ca: 1h, men jag har läst mycket på internet om att man inte kan förbränna fett och bygga massa samtidigt, men vissa säger emot.
Alltså, om man tränar både styrka och fettbörbränning/kondition, och har lite extra fett på kroppen, kan man både bygga massa och bränna fett samtidigt?
och bör man då ligga på ett energiöverskott/underskott?
Tack i förhand
Tomtemuppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 23:20   #2
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Reg.datum: Jul 2005
Tjena muppen!

Näe det är som du läst väldigt svårt (i de flesta fall omöjligt) att bygga muskler och bränna fett samtidigt. Vissa påstår att det går att göra detta om man är väldigt otränad, men om det verkligen är så det ligger till vet jag tyvärr inte.

Du får helt enkelt sikta in dig på antingen det ena eller det andra. Vill du bygga muskler = energiöverskott eller vill du få bort fett = energiunderskott.
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 23:21   #3
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtemuppen Visa inlägg
Tjenare!
Jag har lite mage, som jag gärna vill få bort, men samtidigt vill jag styrketräna och få upp lite massa på gymmet, har tränat nu i ungefär någon månad och kör 3st helkroppspass i veckan, kör uppvärmning med löpning eller cykling, tränar 2 gånger i veckan på morgonen boxning, tar då också en ganska schysst promenad på ca: 1h, men jag har läst mycket på internet om att man inte kan förbränna fett och bygga massa samtidigt, men vissa säger emot.
Alltså, om man tränar både styrka och fettbörbränning/kondition, och har lite extra fett på kroppen, kan man både bygga massa och bränna fett samtidigt?

Tack i förhand
Hej och välkommen

Helt rätt iaktaget att tillväxt kräver energiöverskott och att fettminskning kräver energiunderskott. Ett motsatsförhållande med andra ord. Nu kommer nog någon säga att du som nybörjare visst kan lyckas med att tappa lite fett samtidigt som dina muskler växer lite - förvisso sant (dock marginella resultat om du frågar mig) men utgå från att ovanstående gäller!
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 23:23   #4
Tomtemuppen
Registered User

Tomtemuppens avatar

Jasså du, tack för hjälpen iallafall Ska försöka bygga lite under sommarn, fettet får tas efteråt då .
Gammal 2007-06-08, 23:24   #5
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Jasså du, tack för hjälpen iallafall Ska försöka bygga lite under sommarn, fettet får tas efteråt då .
Det gör du absolut rätt i. Lycka till
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 23:24   #6
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Reg.datum: Jul 2005
Gör så! Det är ju, om du frågar mig, mycket roligare att bygga muskler än att deffa
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 23:26   #7
Tomtemuppen
Registered User

Tomtemuppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Hej och välkommen

Helt rätt iaktaget att tillväxt kräver energiöverskott och att fettminskning kräver energiunderskott. Ett motsatsförhållande med andra ord. Nu kommer nog någon säga att du som nybörjare visst kan lyckas med att tappa lite fett samtidigt som dina muskler växer lite - förvisso sant (dock marginella resultat om du frågar mig) men utgå från att ovanstående gäller!
Får jag iallafall reda på under sommarn som kommer nu, ska försöka köra 3 gympass i veckan och sedan lite löpning
Gammal 2007-06-08, 23:33   #8
Sir Klabbe
Banned User

Reg.datum: May 2007
Citat:
Tjenare!
Tack i förhand
Det här är basen för hela din träning:

Hur långt in i puberteten har du kommit?

Målbrott? Kukväxt? Längdväxt? Könsbehåring osv?
Sir Klabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 23:42   #9
Tomtemuppen
Registered User

Tomtemuppens avatar

Jag har väl ingen aning om hur långt inne i puberteten jag är, men är 175 lång, och allt du nämnde har börjat för länge sedan

Senast redigerad av Tomtemuppen den 2007-06-08 klockan 23:42. Anledning: väger ca: 69.5kg också, vill få bort några kilo iallafall.
Gammal 2007-06-08, 23:46   #10
Sir Klabbe
Banned User

Reg.datum: May 2007
Citat:
Jag har väl ingen aning om hur långt inne i puberteten jag är, men är 175 lång, och allt du nämnde har börjat för länge sedan
ATTAN OCKSÅ *

Tonårspojkar är i ett sådant katabolt tillstånd att de kan bygga på underskott under tiden de växer.
Sir Klabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 23:49   #11
Tomtemuppen
Registered User

Tomtemuppens avatar

Jävlar, tack för den infon!
Gammal 2007-06-08, 23:56   #12
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Gör inte saker så svårt utan gör precis som du gör nu, du verkar tycka att det är kul - det är grunden till allt. Lyssna inte för mycket på Internet-opti-klanen eller på Ballan Allan på gymmet som vill ge dig 200 opti-tips trots att han bara tränat 3 månader längre än du. Håll dig bara borta från "farliga" övningar, alltså rent galna saker - kräver knappast någon förklaring - och träna på bara. Sök ärlig och vettig information; tips: den finns aldrig aldrig någonsin i reklamfoldrar för kosttillskott - de vill att du lägger veckopengen från mamma på pulver, det kommer inte att göra något för dig. Din kropp växer av allt du ger den, godis som entrecôte - ge den det och träna och härja på bara. Det är kul som fan.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 00:02   #13
Tomtemuppen
Registered User

Tomtemuppens avatar

Tänker inte hålla på med något som är tråkigt det är roligt som fan, speciellt när man ser resultat så snabbt, mest då i styrka. Sedan att man kanske kommer i form nån gång inom en snar framtid verkar inte helt fel heller
Med galna övningar menar du? vill gärna veta så mycket som möjligt :P.
Gammal 2007-06-09, 00:05   #14
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Tänker inte hålla på med något som är tråkigt det är roligt som fan, speciellt när man ser resultat så snabbt, mest då i styrka. Sedan att man kanske kommer i form nån gång inom en snar framtid verkar inte helt fel heller
Med galna övningar menar du? vill gärna veta så mycket som möjligt :P.
Du märker när du ser det. Träna bara hela kroppen hela tiden så att du inte redan nu bygger in samma obalans och ger dig själv samma skaderisk som alla andra som mest tränar bröst och biceps.

Formen tycker jag inte du ska lägga allt för mycket krut på nu i början, du är bara 14, mycket kommer kroppen själv att ändra på. Ät vettig kost bara, banta inte, svält inte, ge dig inte ut på några konstiga dieter med kapa kolhydrater hit eller proppa dig proppfull med protein. Bara vanligt vettigt käk.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 00:12   #15
Tomtemuppen
Registered User

Tomtemuppens avatar

Nej, jag tränar hela kroppen, dock inte ben till 100% max för en knäskada, därför jag kom in på gymmet från första början, rehab .
Om jag tränar som jag gärna vill göra och sedan käkar någorlunda nyttigt så hoppas jag att formen kommer lite av sig självt, det får jag se om ett tag!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:57.