Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-28, 22:21   #1
tobbelitoo
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Bulk + deff

Hej allihopa.

Första tråden jag postar här och tänkte bara lyssna om lite tips.

Jag är en 18-åring kille som gymmat lite halvseriöst i ett halvår men tränat regelbundet sen barndomen.

Längd: 185 cm
Vikt: 86 kg

Jag hade tänkt bulka rejält, för att sedan deffa då jag fattat att det är så man ska göra för att fixa en schysst och vältränad kropp.
När man bulkar ska man äta nyttigt och ruggigt mycket, för att ligga på energiöverskott, men hur länge ska man bulka?

Kom med tips och ideer till en som är lite ny på ämnet.

/Tobbe
tobbelitoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 22:26   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Bulka tills du nått en nivå du trivs med och känner att du inte vill lägga på dej mer vikt.

Sen är det inte att rekommendera att bara börja vräka i sej allt du kommer över oavsett om det är nyttigt lr ej. Du behöver ligga på överskott för att bygga muskler, ja. Däremot inte sagt att mer alltid är bättre så försök hålla överätandet på en någorlunda sansad nivå iaf, skulle jag säga.

Ca. 500kcal+ brukar rekommenderas oftast och det finns helt klart fog för den siffran om du frågar mej.

Lycka till Tobbe!
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 22:32   #3
tobbelitoo
Registered User

Okej, tack så mkt det ska jag tänka på!

En fråga bara, hur mycket kondition kan man träna undern bulken? Jag vill inte förlora någon muskelmassa genom att träna för mycket kondition, men jag vill hålla min kondition på en hygglig nivå om du förstår.

/Tobbe
Gammal 2007-04-28, 22:34   #4
regus
Regustered Abuser

reguss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tobbelitoo Visa inlägg

En fråga bara, hur mycket kondition kan man träna undern bulken? Jag vill inte förlora någon muskelmassa genom att träna för mycket kondition, men jag vill hålla min kondition på en hygglig nivå om du förstår.

/Tobbe
Så länge du inte har världens musklemassa och bulkar rätt friskt kan du nog köra kondition på hygglig nivå utan att tappa muskler.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 22:37   #5
Tom Jr
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Kom ihåg att det även fungerar att bygga muskler utan att lägga på sig för mycket fett. Man behöver inte ligga på 500 kCal överskott, man kan lika gärna ligga på 2-300.

Nackdel: Tar längre tid.
Fördel: (min åsikt) Man mår bättre psykiskt, man ser vältränad ut året runt och man behöver inte deffa länge när det väl gäller.
Tom Jr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 22:39   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tobbelitoo Visa inlägg

Går inte att svara på direkt men styrketräningen bör ju prioriteras iaf. Först och främst bör du ju ha i åtanke att konditionsträning förbrukar betydligt mer energi än styrketräning, ett överskott kan alltså bli svårare att uppnå under en dag med konditionsträning men du får äta mer helt enkelt.

Sen skulle jag se till så att jag känner mej pigg och stark i gymmet, känner du att träningen sliter ut dej så bör du ju sänka konditionen när det inte är prioritet ett. För mej är exempelvis konditionsträningen nummer ett så när jag är sliten drar jag ner på styrketräningen.

Försök att hålla isär konditionspass och styrkepass långt ifrån varandra tidsmässigt så du hinner återhämta dej ordentligt med mat å vila däremellan, sen får du nog gå på känn lite vilken nivå du kan hålla på konditionsträningen men 2-3 gånger i veckan lär inte vara några större problem sålänge vi inte snackar väldiga distanspass typ 15km -2 mil lr extrema intervaller.

Men kör du lugnare tror iaf inte jag att kondition 2-3 ggr per vecka ger negativ inverkan, snarare tvärtom förutsatt att du äter därefter.

Kör på och se vad som passar Dej och vad Du trivs med samt känner att Du mår bra av!
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 22:44   #7
tobbelitoo
Registered User

Tack för alla tipsen! Det behövs, nu är det bara att köra på.
Gammal 2007-04-28, 23:25   #8
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Kom ihåg att inte ta i för mycket vad gäller maten! Det kan bli så att man lätt mallar på för mycket, vilket inte är speciellt intelligent som Eddie nämnt tidigare. Håll dig på 0,5kg/veckan med ett tak på 1kg för att hålla fettökningarna på en någotsånär acceptabel nivå.

Själv var jag lite lönnis innan och nog kan jag säga att "magan" (jag slängde in ett dialektalt ord!!) börjar hänga ut lite nu. Men jag har ändå ett par kg kvar innan jag är nöjd

Lycka till Tobbe!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 08:48   #9
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Jr Visa inlägg
Kom ihåg att det även fungerar att bygga muskler utan att lägga på sig för mycket fett. Man behöver inte ligga på 500 kCal överskott, man kan lika gärna ligga på 2-300.

Nackdel: Tar längre tid.
Fördel: (min åsikt) Man mår bättre psykiskt, man ser vältränad ut året runt och man behöver inte deffa länge när det väl gäller.
Felmarginalen kan bli ganska stor om du inte räknar och väger maten. (kan missa rätt bra där också...) Därför är +500kcal ett mycket bra värde att sträva efter..inte för att just "500" är magiskt utan för att säkerställa att du verkligen ligger på +.

På 200-300 är ju felmarginalen halverad vilket gör att du enklare hamnar på minus och så att säga eldar för kråkorna
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.