Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-21, 21:59   #1
Erik__
hehe lol

Reg.datum: Nov 2004
Styrkesymetri, lol

Nämen tjeeeeeeenare

När jag opererade ena knät så fick jag under rehabilliteringen hålla på med någon gyrostyrd lårcurl/benspark, när jag 10% skillnad i styrka var jag "klar" - 3 år sen btw

Igår provade jag lårcurl med ett ben, var fruktansvärt mycket starkare i ena benet, säkert 50-60%, är det skadligt på nått vis?
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 22:27   #2
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Har inte svar på din fråga, men är nyfiken på vilket ben som är starkast. Är det det operade eller det andra?

Jag operarade vänster knä för ett antal år sedan, och är idag, av någon anledning, starkare i vänster ben vid lårcurl och bensparkar. Inte jättestor skillnad, men ändå. Skumt.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 22:28   #3
Erik__
hehe lol

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Har inte svar på din fråga, men är nyfiken på vilket ben som är starkast. Är det det operade eller det andra?

Jag operarade vänster knä för ett antal år sedan, och är idag, av någon anledning, starkare i vänster ben vid lårcurl och bensparkar. Inte jättestor skillnad, men ändå. Skumt.
jag är starkare i det "hela" benet
Gammal 2007-04-22, 02:32   #4
Sonny.
Registered User

Sonny.s avatar

Reg.datum: Jul 2006
Jag har för mig att det läkta benet ofta blir längre så det kan eventuellt vara hävstångsprincip? No less relulterar det ju i att det blir svårare/lättare. Jag har brutit och krossat och opererat en lista med ben och leder och det har bara blivit bättre med styrketräningen. Det borde väl inte vara någon fara om inte doktorn har sagt att det kan vara det, eller att du bör vara varsam? Jag aktar mig för att ge några direkta råd. Varför fick du operera knät?
Sonny. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 09:41   #5
Erik__
hehe lol

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny. Visa inlägg
Jag har för mig att det läkta benet ofta blir längre så det kan eventuellt vara hävstångsprincip? No less relulterar det ju i att det blir svårare/lättare. Jag har brutit och krossat och opererat en lista med ben och leder och det har bara blivit bättre med styrketräningen. Det borde väl inte vara någon fara om inte doktorn har sagt att det kan vara det, eller att du bör vara varsam? Jag aktar mig för att ge några direkta råd. Varför fick du operera knät?
korsbandsskada, trasig menisk å ett uttänjt ledband på insidan.
Gammal 2007-04-22, 10:41   #6
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Jämnvikt är alltid att föredra. Finns en ökad skaderisk när man inte är lika stark i höger vs vänster.

Särskilt om du har haft en såpass allvarlig knäskada som du beskriver ska du vara extra nog med att se till att du är stark i benet för att på så sätt försöka undvika artros när du blir äldre.

Benspark och lårcurl är inget bra val av övning för att träna upp den styrkan igen. Även om du har blivigt opererad så har du inte ett knä som fungerar optimalt. Det är closed-chain som gäller på alla skadade knän om man inte måste träna för något specifikt som innebär open-chain.
Gammal 2007-04-22, 10:48   #7
Erik__
hehe lol

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Jämnvikt är alltid att föredra. Finns en ökad skaderisk när man inte är lika stark i höger vs vänster.

Särskilt om du har haft en såpass allvarlig knäskada som du beskriver ska du vara extra nog med att se till att du är stark i benet för att på så sätt försöka undvika artros när du blir äldre.

Benspark och lårcurl är inget bra val av övning för att träna upp den styrkan igen. Även om du har blivigt opererad så har du inte ett knä som fungerar optimalt. Det är closed-chain som gäller på alla skadade knän om man inte måste träna för något specifikt som innebär open-chain.
Jag är _mycket_ starkare i båda benen än innan jag skakade mig, tränar knäböj (vanligtvis men inte nu), frontböj, raka mark och sist lårcurl.

Det jag blev så förundrad över är hur mycket starkare högern har blivit sen jag sluta hos sjukgymnasten.

artros är jag redan rätt inställd på, men det går att förebygga eller??
Gammal 2007-04-22, 11:01   #8
olle lindblad
Disco Inferno

olle lindblads avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:

Vad innebär closed-chain och open-chain?
olle lindblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 11:02   #9
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Det är styrkeskillnaden i sig som ökar skaderisken. Oavsett om du är mycket starkare i båda än vad du var före skadan. Jag skulle rekommendera att du försöker hålla dina ben jämnstarka. Enbens knäböj är en bra övning som också tränar upp din stabilitet i knät och som man även kan stegra bra.

Väldigt tveksamt om man kan förebygga artros helt. Man kan däremot fördröja debuten och lindra smärtan när man väl har fått det genom träning. Finns till och med någon forskningsrapport som har visat på att man får en liten nybildning av brosk med hjälp av träning när man väl har artros.

edit: olle-> closed innebär att foten har ett tryck mot någon yta och att man på så sätt får en bättre kongruens i knäleden. open är det motsatta dvs foten hänger fritt i luften. Closed och open gäller övningar för övre extr. också och då gäller samma sak fast för handen. Du hittar mycket bättre och mer genomtänkta definitioner om du söker på nätet. blev lite panik nu när jag bara fick nån min på mig

Senast redigerad av Guddi den 2007-04-22 klockan 11:04.
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 11:07   #10
olle lindblad
Disco Inferno

olle lindblads avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
edit: olle-> closed innebär att foten har ett tryck mot någon yta och att man på så sätt får en bättre kongruens i knäleden. open är det motsatta dvs foten hänger fritt i luften. Closed och open gäller övningar för övre extr. också och då gäller samma sak fast för handen. Du hittar mycket bättre och mer genomtänkta definitioner om du söker på nätet. blev lite panik nu när jag bara fick nån min på mig
Ah, och därav böj hellre än benspark. Tackar!
olle lindblad är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:48.