Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-15, 00:48   #1
NiZaC
Banned

Reg.datum: Apr 2007
Fett på morgonen.

Är det dåligt på något sätt att få i sig mycket fett direkt man vaknar? Brukar blanda i 0.5dl matolja i frukostdrinken nämligen.
NiZaC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 08:40   #2
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Du bör helst inte äta för mycket fett första målet..lägg hellre det fettet senare under dagen.

Tycker dessutom att 0,5 dl matolja låter mycket. Att komma upp i lagom mängd energi går rätt enkelt utan att trycka i sig fett. Ät mer mat.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 08:42   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Du bör helst inte äta för mycket fett första målet..lägg hellre det fettet senare under dagen.
Varför?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 08:43   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av NiZaC Visa inlägg
Är det dåligt på något sätt att få i sig mycket fett direkt man vaknar? Brukar blanda i 0.5dl matolja i frukostdrinken nämligen.
Lägger du hela ditt fettintag på ett mål är det nog bättre att sprida ut det på alla mål; näringsämnena samverkar, plus att upptaget av mikronutrienter blir bättre.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-04-15, 09:35   #5
CroCop
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Varför?
Tycker mig minnas att du skrev något om att insulinkänsligheten sänktes ifall man åt mycket fett på morgonen, rätt mig om jag har fel!
CroCop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 09:39   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av CroCop Visa inlägg
Tycker mig minnas att du skrev något om att insulinkänsligheten sänktes ifall man åt mycket fett på morgonen, rätt mig om jag har fel!
Det där är en vanlig missuppfattning.

Det handlar om mättat fett och mättat fett har en negativ inverkan på insulinkänsligheten oavsett tidpunkt på dygnet. Därför kan det ju va en nackdel att inleda dagen med att chocka kroppen med överdrivna mängder mättat fett då insulinkänsligheten kan påverkas negativt under resten av dagen sen.

Dessutom handlar det även om att glukostoleransen är som högst på morgonen så att välja en måltid med högre E% kolhydrater å lite lägre fettandel på morgonen kan vara mer fördelaktigt, precis som i samband med träning.

Det är alltså inget som är "rätt" lr "fel" att göra men nåt man kan ha i åtanke.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 09:40   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det har inte att göra med att det är morgon; det är inget speciellt med frukost. I studierna man mätte saken var det frukost -> lunch som användes som mål, men det var inte tidpunkten på dagen som var det avgörande. Det hade lika gärna kunnat var lunch -> middag.

Det är mättat fett det gäller, och större intag av mättat fett försämrar akut insulinkänsligheten, oavsett vad klockans visare pekar på.

Glukostoleransen är störst på morgonen, men det är ju en sak för sig.

Edit: just det.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-04-15, 10:07   #8
Hades
-

Hadess avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Att komma upp i lagom mängd energi går rätt enkelt utan att trycka i sig fett. Ät mer mat.
Så kan du ju inte säga. Alla är inte lika.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Hades är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 10:36   #9
NiZaC
Banned

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Lägger du hela ditt fettintag på ett mål är det nog bättre att sprida ut det på alla mål; näringsämnena samverkar, plus att upptaget av mikronutrienter blir bättre.
Jag brukar sätta i mig 0.5dl i frukostdrinken och sen 0.5dl igen på kvällen tillsammans med protein ifall jag inte nåt den kalorimängden jag ska ha fått i mig per dag.
Jag får i mig rätt mycket fett per dag och ganska lite kolhydrater faktiskt. Så här kan det su ut ibland.. fett 40%, protein 40%, kolhydrater 20%.
NiZaC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 10:50   #10
Handcuff
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Hades Visa inlägg
Så kan du ju inte säga. Alla är inte lika.
Sant..om du siktar på 4000kcal + / dag kanske det blir att äta mycket. Men handlar det om 3000kcal och däromkring är det inga problem och föranleder intet halsande ur matoljeflaskan. Min åsikt. Är man lat och inte orkar äta har man ändå fel inställning för att lyckas (och då menar jag inte bara träningsbiten).
Gammal 2007-04-15, 10:53   #11
Handcuff
Registered User

Citat:
Varför?
Ja kanske blandat ihop mättat fett med fett. Men är ganska säker på att första målet efter sömnen med fördel gärna får ha ett lite snabbare upptag....Men för all del ta ett glas olja om ni känner för det.
Gammal 2007-04-15, 11:11   #12
Hades
-

Hadess avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Sant..om du siktar på 4000kcal + / dag kanske det blir att äta mycket. Men handlar det om 3000kcal och däromkring är det inga problem och föranleder intet halsande ur matoljeflaskan. Min åsikt. Är man lat och inte orkar äta har man ändå fel inställning för att lyckas (och då menar jag inte bara träningsbiten).
Det handlar inte om lathet eller inställning, det handlar om att man upplever hunger och mättnad på olika sätt. Hur DU upplever det är givetvis en annan femma. Det finns ingen större anledning att gå runt kräkmätt hela dagarna bara för att man minsann ska äta "riktig mat".
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Hades är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 11:26   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ja kanske blandat ihop mättat fett med fett. Men är ganska säker på att första målet efter sömnen med fördel gärna får ha ett lite snabbare upptag....Men för all del ta ett glas olja om ni känner för det.
Det handlar fortfarande inte om vad klockan är, utom om omättat/fleromättat vs mättat.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...=pubmed_docsum

Olika makronutrientfördelning till frukost innebär att en positiv balans för antingen kolhydrat, protein eller fett buffras av oxidation och lagringskapacitet, utan att påverka energiintaget kommande mål.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=8862476

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-04-15, 12:05   #14
Handcuff
Registered User

Citat:
Det handlar fortfarande inte om vad klockan är, utom om omättat/fleromättat vs mättat.
Det förstår till och med jag. Därför sa jag efter sömnen och inte klockan 08:00 t ex.

Jag har fattat poängen nu.. det var mättat fett som skulle undvikas efter sömnen. Jag blandar för övrig ner 15-20g rapsolja i min frukost och får i mig 100g fett/dag så det handlar inte om att jag är fettfobiker. Tycker ändå att man kan sprida ut intaget över dagen. Men det är föstås nonsens..alla vet ju att ett glas olja efter natten gör dig vass som katten
Gammal 2007-04-15, 12:32   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Det förstår till och med jag. Därför sa jag efter sömnen och inte klockan 08:00 t ex.

Jag har fattat poängen nu.. det var mättat fett som skulle undvikas efter sömnen.
Det handlar fortfarande inte om efter sömnen eller inte. Det handlar om att mättat fett försämrar insulinkänsligheten ett antal timmar efter intag, punkt. Även om det skulle vara lunch -> middag.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:35.