2006-08-02, 08:07
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Linfröolja i vanliga livsmedelsaffärer?
Har tidigare alltid köpt linfröolja på t.ex Ica, men har sedan en tid inte hittat en enda flaska olja på någon vanligare matbutik jag besökt. Någon annan som märkt av bristen på linfröolja i handeln? Det finns sån "hälsokostolja" men den jag prövat smakade inte alls bra. Är det så att Ica m.fl slutat med linfröolja i sortimentet eller kan det vara så att det bara är tillfälligt slut hos leverantör?
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2006-08-02, 08:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Linfröolja har utgått ur sortimentet och finns därför inte i någon matvarubutik längre tyvärr. Om det inte är så att de har kvar på lager. Det är oklart om den kommer att komma tillbaka
Tråkigt men sant...
|
2006-08-02, 09:24
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Ytterligare förklaring.
"På grund av brist på råvara med bra kvalitet till vår Zeta Linfröolja måste vi tyvärr meddela att den för närvarande är slut. Vi har för tillfället inget besked om när vi kan erbjuda produkten igen."
http://zeta.ballou.se/templates/prod...px?page_id=148
|
|
2006-08-03, 10:25
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Tack för de svaren. Zeta´s linfröolja som stadigt fanns i kylen men inte mycket att göra då
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2006-08-03, 21:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
FAAAAAAAAAN!
|
|
|
2007-04-03, 17:08
|
|
Kärlek
Reg.datum: Mar 2005
|
Läste i någon tråd att omega-3 från linfröoljan knappt kunde tillgodogöras av kroppen, hittar dock inte tråden igen. Stämmer detta?
|
|
|
2007-04-03, 17:58
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc
Läste i någon tråd att omega-3 från linfröoljan knappt kunde tillgodogöras av kroppen, hittar dock inte tråden igen. Stämmer detta?
|
Ja alfa-linolensyran omvandlas i princip inte alls till EPA/DHA (de omega-3 fettsyror som är essentiella), så linfröolja är relativt värdelöst för det ändamålet.
|
|
|
2007-04-03, 18:22
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
Typiskt också! Men denna värdelösa olja finns ivf. att köpa hos Willys.
|
2007-04-04, 20:54
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
Ja alfa-linolensyran omvandlas i princip inte alls till EPA/DHA (de omega-3 fettsyror som är essentiella), så linfröolja är relativt värdelöst för det ändamålet.
|
Med tanke på att vegetarianer överlever och även kan föda friska barn, så kan nog kroppen anpassa sig ganska bra. Har läst nånstans att kvinnor är bättre på att förlänga alfa-linolensyra än män också, men jag kommer inte ihåg källan.
|
|
2007-04-04, 20:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Går det inte lika bra med kallpressad rapsolja?
2007-04-07, 00:46
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Med tanke på att vegetarianer överlever och även kan föda friska barn, så kan nog kroppen anpassa sig ganska bra. Har läst nånstans att kvinnor är bättre på att förlänga alfa-linolensyra än män också, men jag kommer inte ihåg källan.
|
Nej, kroppen kan inte anpassa sig så att den plötsligt kan omvandla a-linolensyra. Om inte ens gener plötsligt muterar då, vilkat jag finner föga troligt. Man kan få omega-3 från andra källor än fisk, även om fisk är det vanligaste alternativet. Ang. det där om kvinnor så komemr jag också ihåg det, men det handlar fortfarande om så små mängder att skillnaderna är marginella.
Men jag kanske har missat något, du får gärna förklara isåfall.
|
|
|
2007-04-07, 06:45
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Klart att vegetarianer kan ombilda alfa-linolensyra ( ALA ) till EPA och vidare till DHA. Det är synnerligen klart med mammor som äter vegetariskt eftersom barnet behöver stora mängder DHA och EPA för att hjärnan skall utvecklas.
Vi ska nog inte haka upp oss på MÄNGDERNA som omvandlas. Den behöver inte vara stor. Förbrukningen är egentligen bara när vi bildar prostaglandiner och det är inte många mg per dygn. Mamman som för över DHA och EPA till fostret måste naturligtvis bilda mer eller tömma sina egna förråd.
Själv är jag inte påläst och mycket osäker men vi får skilja på de mängder vi behöver för att återställa obalansen mellan Omega-6 och Omega-3 och därefter de mängder som behövs för att hålla tillbaka omvandlandet av linolsyran, med de mängder vi behöver för att faktiskt bilda prostaglandiner.
|
|
|
2007-04-07, 08:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Just kvinnor omvandlar mer linolensyra till EPA/DHA, upp till 7-8% i vissa fall, männen ligger lägre, ca 2-5% eller nått. Både totalmängd och förhållandet till omega-6 spelar roll.
|
|
|
2007-04-07, 10:57
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
Nej, kroppen kan inte anpassa sig så att den plötsligt kan omvandla a-linolensyra. Om inte ens gener plötsligt muterar då, vilkat jag finner föga troligt. Man kan få omega-3 från andra källor än fisk, även om fisk är det vanligaste alternativet. Ang. det där om kvinnor så komemr jag också ihåg det, men det handlar fortfarande om så små mängder att skillnaderna är marginella.
Men jag kanske har missat något, du får gärna förklara isåfall.
|
Nu råkar det ju vara så att det är alfa-linolensyra som anses vara en essentiell fettsyra, medan EPA och DHA inte är det, eftersom människan har förmågan att förlänga alfa-linolensyra till EPA och DHA i kroppen. Sen att man genom att äta EPA och DHA i princip inte behöver få i sig någon alfa-linolensyra är en annan sak.
Vilka källor förutom fisk syftar du på? alfa-linolensyra är en omega-3-fettsyra och kommer från vegetabiliska källor där bl a linfröolja är en riklig källa.
|
|
2007-04-07, 18:46
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Detta skrev jag för et tag sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
|
Till min stora förvåning finns tydligen EPA och DHA även i växtriket. Man är ju lite nörd också
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.
|

|