Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-02, 08:07   #1
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Linfröolja i vanliga livsmedelsaffärer?

Har tidigare alltid köpt linfröolja på t.ex Ica, men har sedan en tid inte hittat en enda flaska olja på någon vanligare matbutik jag besökt. Någon annan som märkt av bristen på linfröolja i handeln? Det finns sån "hälsokostolja" men den jag prövat smakade inte alls bra. Är det så att Ica m.fl slutat med linfröolja i sortimentet eller kan det vara så att det bara är tillfälligt slut hos leverantör?

they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-02, 08:32   #2
Firequeen
Registered User

Firequeens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Linfröolja har utgått ur sortimentet och finns därför inte i någon matvarubutik längre tyvärr. Om det inte är så att de har kvar på lager. Det är oklart om den kommer att komma tillbaka

Tråkigt men sant...
Gammal 2006-08-02, 09:24   #3
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Ytterligare förklaring.

"På grund av brist på råvara med bra kvalitet till vår Zeta Linfröolja måste vi tyvärr meddela att den för närvarande är slut. Vi har för tillfället inget besked om när vi kan erbjuda produkten igen."

http://zeta.ballou.se/templates/prod...px?page_id=148

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 10:25   #4
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Tack för de svaren. Zeta´s linfröolja som stadigt fanns i kylen men inte mycket att göra då
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 21:27   #5
Jacky
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
FAAAAAAAAAN!
Jacky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 17:08   #6
tomccc
Kärlek

tomcccs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Läste i någon tråd att omega-3 från linfröoljan knappt kunde tillgodogöras av kroppen, hittar dock inte tråden igen. Stämmer detta?
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 17:58   #7
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Läste i någon tråd att omega-3 från linfröoljan knappt kunde tillgodogöras av kroppen, hittar dock inte tråden igen. Stämmer detta?
Ja alfa-linolensyran omvandlas i princip inte alls till EPA/DHA (de omega-3 fettsyror som är essentiella), så linfröolja är relativt värdelöst för det ändamålet.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 18:22   #8
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Typiskt också! Men denna värdelösa olja finns ivf. att köpa hos Willys.
Gammal 2007-04-04, 20:54   #9
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Ja alfa-linolensyran omvandlas i princip inte alls till EPA/DHA (de omega-3 fettsyror som är essentiella), så linfröolja är relativt värdelöst för det ändamålet.
Med tanke på att vegetarianer överlever och även kan föda friska barn, så kan nog kroppen anpassa sig ganska bra. Har läst nånstans att kvinnor är bättre på att förlänga alfa-linolensyra än män också, men jag kommer inte ihåg källan.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 20:59   #10
Ulf A Big
Registered User

Ulf A Bigs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Går det inte lika bra med kallpressad rapsolja?
Gammal 2007-04-07, 00:46   #11
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Med tanke på att vegetarianer överlever och även kan föda friska barn, så kan nog kroppen anpassa sig ganska bra. Har läst nånstans att kvinnor är bättre på att förlänga alfa-linolensyra än män också, men jag kommer inte ihåg källan.
Nej, kroppen kan inte anpassa sig så att den plötsligt kan omvandla a-linolensyra. Om inte ens gener plötsligt muterar då, vilkat jag finner föga troligt. Man kan få omega-3 från andra källor än fisk, även om fisk är det vanligaste alternativet. Ang. det där om kvinnor så komemr jag också ihåg det, men det handlar fortfarande om så små mängder att skillnaderna är marginella.

Men jag kanske har missat något, du får gärna förklara isåfall.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 06:45   #12
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Klart att vegetarianer kan ombilda alfa-linolensyra ( ALA ) till EPA och vidare till DHA. Det är synnerligen klart med mammor som äter vegetariskt eftersom barnet behöver stora mängder DHA och EPA för att hjärnan skall utvecklas.

Vi ska nog inte haka upp oss på MÄNGDERNA som omvandlas. Den behöver inte vara stor. Förbrukningen är egentligen bara när vi bildar prostaglandiner och det är inte många mg per dygn. Mamman som för över DHA och EPA till fostret måste naturligtvis bilda mer eller tömma sina egna förråd.

Själv är jag inte påläst och mycket osäker men vi får skilja på de mängder vi behöver för att återställa obalansen mellan Omega-6 och Omega-3 och därefter de mängder som behövs för att hålla tillbaka omvandlandet av linolsyran, med de mängder vi behöver för att faktiskt bilda prostaglandiner.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 08:53   #13
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Just kvinnor omvandlar mer linolensyra till EPA/DHA, upp till 7-8% i vissa fall, männen ligger lägre, ca 2-5% eller nått. Både totalmängd och förhållandet till omega-6 spelar roll.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 10:57   #14
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Nej, kroppen kan inte anpassa sig så att den plötsligt kan omvandla a-linolensyra. Om inte ens gener plötsligt muterar då, vilkat jag finner föga troligt. Man kan få omega-3 från andra källor än fisk, även om fisk är det vanligaste alternativet. Ang. det där om kvinnor så komemr jag också ihåg det, men det handlar fortfarande om så små mängder att skillnaderna är marginella.

Men jag kanske har missat något, du får gärna förklara isåfall.
Nu råkar det ju vara så att det är alfa-linolensyra som anses vara en essentiell fettsyra, medan EPA och DHA inte är det, eftersom människan har förmågan att förlänga alfa-linolensyra till EPA och DHA i kroppen. Sen att man genom att äta EPA och DHA i princip inte behöver få i sig någon alfa-linolensyra är en annan sak.

Vilka källor förutom fisk syftar du på? alfa-linolensyra är en omega-3-fettsyra och kommer från vegetabiliska källor där bl a linfröolja är en riklig källa.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 18:46   #15
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Detta skrev jag för et tag sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Tydligen finns EPA och DHA i alger också
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1637400

Jag har alltid trott att linolensyran i de gröna algerna var materialet för fiskens EPA och DHA. Jag lär mig

Till min stora förvåning finns tydligen EPA och DHA även i växtriket. Man är ju lite nörd också
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.