Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-16, 13:45   #1
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Reg.datum: May 2007
Arrow Tillbaka till 140kg - va?

Då har det äntligen blivit dags för mig att skaffa mig en egen träningsjournal. Istället för en vägg av text lägger jag upp det mesta om mig i lite mer tabell-artat format, då det förhoppningsvis blir trevligare att läsa =)

Om mig:

Ålder: Nyss fyllda 21 vårar.
Nuvarande Vikt: Morgonvikt på 88kg (Smygfet)
Högsta Vikt: 140kg (Fet)
Lägsta vikt: 79kg (Auschzwits)
Längd: ca 188-189cm
Tidigare sporter: Fotboll, handboll, boxning, ju-jutsu, karate, bordtennis, tennis
Nuvarande sporter: Tennis, badminton och basket, samtliga på motionsnivå
Styrketräning: Nybörjare, kört ett tiotal pass.

Mål:
  • Närliggande: Åstadkomma en viktnedgång till cirka 82-80kg över mars, april, maj, dvs 6-8kg. Detta är absolut ingen beach-fantasi, utan helt enkelt ett mål som jag tror att jag klarar och ska klara. Jag vill även börja med mer övningar med frivikter då jag i nuläget knappt har några alls då min teknik är skrattretande.
  • Generella mål: Öka markant i styrka, lära mig utföra alla övningar med bra teknik, få bättre kondition, uppnå en fysik jag trivs med.
  • Långsikta mål: 140kg är nog lite överambitiöst. Mitt nuvarande, väldigt långsiktiga, mål är tresiffrig vikt deffad =)

Avklarade mål:
  • Viktnedgång från grav övervikt på 140kg till en godtagbar vikt.
  • Lärt mig grundläggande kunskaper om kost och näring till den grad då jag inte har några problem med att äta "nyttigt".
  • Börja träna regelbundet med en känsla av att det kommer att hålla.

Mål med journalen:
  • Dokumentera vad jag äter bättre än vad jag gör i nuläget. Blir nog en hel del bilder =)
  • Dokumentera min träning bättre, mestadels för att se ökningar.
  • Få råd, åsikter och motivation av andra medlemmar här på forumet. Kritik gillas!

Ett par bilder på min nuvarande "form", lyset var nog inte det bästa och det är första gången jag någonsin tar "pose-bilder" så ber om ursäkt och utlovar förbättringar i framtiden!

Finns en aning muskler kvar där under iallafall, och efter allt jag måste förlorat på min 60kg viktnedgång med extremt kcal-underskott och att jag aldrig styrketränat innan så hoppas jag på snabba resultat under första året! =)

Gårdagens benpass läggs upp i nästa post! =]
Saikyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 14:09   #2
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Här kommer då benpasset ifrån igår! Jag har endast ökat i antal repetioner sen jag börjat, då jag vill uppnå 3x15 i allt på nuvarande vikter innan jag börjar satsa på ökningar.

Vadpress i smith:

100 - 5x3 (uppv)
150 - 10x1
160 - 12x1
160 - 15x1

Benpress:

150 - 3x3 (uppv)
200 - 12x2
210 - 15x1

Benspark:

60 - 12x2
65 - 15x1

Liggande lårcurl:

50 - 15x3 (hade mer i mig, men maskinen maxas på 50kg)

Sittande lårcurl:

60 - 12x2
60 - 15x1
70 - 8x1

Vadövning: vilken jag inte vet namnet på. Pressar mest neråt med tårna och "låser" vid knät. Gör ont i fötterna efter den iaf

70 - 15x3

Sittande cable crunch:

70 - 12x3
65 - 15x2

Sittande, "roterande" cable crunch
35 - 12x3 vänster
35 - 12x3 höger

Därefter en promenad på cirka en och en halv timme. Körde rätt hårt på passet och var nog lite snabbare mellan övningarna än jag borde, har lite träningsvärk i låren idag.

Jag är rätt nöjd med min benstyrka, ser fram emot att börja med knäböj och raka marklyft snart. Pinsamma överkroppsresultat kommer senare ikväll
Gammal 2010-03-16, 22:45   #3
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Hade nån konstig smärta i vänstra axeln och nedre rygg så blev lite disco-överkropp, tänkte köra axlar/rygg imorgon istället för kondition ifall det har gått över tills dess!

Sittande flyes i maskin(?):

40 - 5x2 (uppv)
55 - 12x1
55 - 11x1 (smärtan i axlen dök upp här)
50 - 15x1

Axelpress

45 - 8x1
40 - 5x1

Nu gav jag upp på axlarna

Latsdrag till bröst:

60 - 12x2
75 - 10x1

Latsdrag till nacke:

70 - 10x1
70 - 9x1
65 - 12x1

Fick dålig kontakt till bröstet och då övriga ryggträningar var uteslutna pga värken i nedre rygg så körde lite till nacke med. Kände mig stark i latsdragen idag, måste nog börja lägga dom tidigare på passet!

Hantelcurls:

11 - 15x2 vardera arm
10 - 20x1 vardera arm

Väldigt klen i biceps, hade mycket kvar att ge i högerarmen men tyvärr vill inte vänstran hänga med.

Hammercurls:

10 - 3x10

Sittandes omvända curls med stång:

15 - 15x2
15 - 20x1
15 - 10x1

Sittande rodd:

45 - 10x2
45 - 12x1

Dips

-45kg - 10x1
-35kg - 10x1
-30kg - 8x1 väldigt segt på slutet, behöver verkligen få upp styrkan på dipsen, kör dock väldigt djupt.

Sittande cable crunch:

70 - 15x3
65 - 15x2
50 - 28x1

Hållandes hantel i ena armen och luta kroppen åt höger/vänster för sidan på magen

22 - 10x2 vardera sida
22 - 12x1 vardera sidan

Bänkpress-försök

30 - 12x1 utan problem, bättre än jag trodde och tekniken kändes lite bättre än förväntat, lyfte dock skuldrorna en hel del när jag lyfte av stången.

Triceps-maskin

45 - 10x3

Förhoppningsvis kan jag ge axlarna och speciellt ryggen (biceps och ryggen är mina svagaste sidor av vad jag hunnit märka än så länge) lite smisk imorgon då jag kände att jag inte fick något alls på dom.
Gammal 2010-03-16, 22:58   #4
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Blev 100g stekta sojabönor och 125g tonfisk efter träningen samt 20g vassle med mjölk för en gångs skull. Inte alls sugen på någon form av kolhydrater tyvärr.
Gammal 2010-03-17, 10:48   #5
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

70g havregryn
3äggvitor
1äggula
100g frysta blåbär
30g vassle

Fick bli en stadigt frukost idag, hungrig som ett djur när jag vaknade =)
Gammal 2010-03-17, 16:01   #6
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Tonfiskröra!

250g tonfisk
150g pasta (kokt vikt)
en tomat
gurka
150g keso
Fetaost (5-6 bitar, lightvarianten)
Kryddor (Tomat, citronpeppar, svartpeppar, cayennepeppar)

Orkade inte äta upp hela så får bli lite till nu snart ett par-tre timmar innan passet! Värken i axlarna och ryggen känns rätt obetydlig så förhoppningsvis har jag ett ordentligt pass framför mig. =)
Gammal 2010-03-17, 16:10   #7
mSAARI
Registered User

mSAARIs avatar

Reg.datum: Jan 2010
Jäklar vilken viktnedgång! Bra kämpat där.
Gammal 2010-03-17, 16:42   #8
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mSAARI Visa inlägg
Jäklar vilken viktnedgång! Bra kämpat där.
Tack tack, nu ska allt det sista bort och sen bli lite större!

Ska försöka hitta lite "före-bilder" med.
Gammal 2010-03-17, 19:23   #9
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Tog nyss en dos Rage LTD, tredje gången jag kör det. Förra passet kände jag ingen större skillnad, förrförra var dock skillnaden grym. Får se hur det blir detta, gymmet om 45min! =)
Gammal 2010-03-17, 22:23   #10
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Tillbaks från gymmet. Skrev inte ner seten men passet kändes okej, fick mer kontakt i ryggen än jag känt innan =) Nästan allt var 12x2, 15x1.

Vadpress i smith - ville värma upp med det, vet inte riktigt varför =) Älskad övning helt enkelt
Latsdrag - bästa kontakt jag fått hittils!
Shrugs - Ökat enormt, körde på 60kg
Axelpress - enda övningen som värken i axeln sa nej till, fullföljde inte.
Korsrygg i maskin
Traps i maskin
Sittande rodd
Delts i maskin - fullföljde men riktigt segt, ökat vikten med 10kg! (30->40)
Bicepscurls - Ville lägga in lite, känns inte som det blev tillräckligt med pisk igår och styrkan behöver verkligen ökas.
Sittande cable crunches

Nu när jag skriver ner det märker jag att passet faktiskt var större än jag trodde! =) lite nöjdare med det nu faktiskt xD
Gammal 2010-03-17, 22:35   #11
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

1 "halv" polarkraft extrem
1 burk makrill i tomatsås
2dl mjölk + 40g vassle

Dusch sen lite kvarg innan sängen!
Gammal 2010-03-18, 20:36   #12
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Vilodag idag, rätt lågt kcal intag för den delen med. Jag har ingen aptit överhuvudtaget, är väldigt trött. Får bli lite mera mat imorgon!

Frukost:

Pannkakor:
3 äggvitor
1 äggula
1 dl havregryn
½ dl vassle
100g blåbär
3g sötningsmedel (malto med aspartam)

Vassledrink:
½ banan
10g kakao
40g vassle
2dl mjölk
3g sötningsmedel (malto med aspartam)
½ dl havregryn

40g bröd
30g 99.4%'igt jordsnötssmör

Blir nog en vassledrink med lite frusna bär + mjölk och en jordnötssmörsmacka innan sängen med.
Gammal 2010-03-19, 15:14   #13
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Fy helvete vilket bra pass! Tänkte först hoppa över att skriva här då jag ska iväg över helgen och har stressigt med att duscha, äta osv innan jag åker.

Benspark, sittande lårcurl, vad i maskin(trampar med tårna) ökade jag med +20kg vardera
Benpress +30kg
Vadpress i smith +50kg!! dvs 200kg på 2x12, 1x8 reps! Står max 200kg på maskinen så vågade inte slänga på mer, sen så sista setet trodde jag ryggen skulle gå av så vågade inte fortsätta.

Körde även flyes med +15kg ökning och lite hantelcurls med 4kg tungare hantlar

Detta är fjärde veckan på gymmet, kan inte vara annat än nöjd. Att även överkroppen verkar hänga med gör bara saken ännu bättre! Varit lite orolig då jag känner mig enormt mycket starkare i benen, men nog fan ska överkroppsstyrkan gå piska in! =))

All in all, riktigt jävla nöjd! Nu ska jag iväg över helgen, så får vi se hur överkroppen vill smiskas in på måndag

För övrigt: Hade energi kvar när jag gick hem trodde jag, så fort jag kom innanför dörren la jag mig på golvet och började hyperventilera, så nog fan tog jag ut mig!
Gammal 2010-03-22, 23:07   #14
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Bah, ytterst missnöjd med dagens överkroppspass. Som jag skrev i min förra post var jag borta över helgen, skulle egentligen kört igår. Idag kändes det som hela kroppen sov, inga ökningar och setet var mycket tyngre än vanligt

Har inte kört bänkpress innan, så tänkte testa maxa. 70kg blev det, hade hoppats på 80-90
Gammal 2010-03-29, 12:47   #15
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Varit lite dåligt med uppdateringar här nu, ska bättras på! Ikväll kommer ett pass upp iallafall

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:02.