Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-22, 01:07   #1
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Optimalt vatten-intag per dag och alternativ till salt?

topic, tror jag dricker alldeles för mycket vatten varje dag för det blir massa springande på toan för att pissa.

Funderar också på om det finns bättre smak-alternativ än salt? Tycker salt gör den mesta maten grymt god, men det kanske finns bättre alternativ med mindre natrium?
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 02:33   #2
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Drick när du blir törstig. Kroppen säger ifrån om den börjar bli uttorkad, i övrigt finns det ingen anledning att dricka en massa vatten. Tvärtom kan det leda till inkontinens.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 06:07   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
topic, tror jag dricker alldeles för mycket vatten varje dag för det blir massa springande på toan för att pissa.

Funderar också på om det finns bättre smak-alternativ än salt? Tycker salt gör den mesta maten grymt god, men det kanske finns bättre alternativ med mindre natrium?
Jag dricker oxå på tok för mycke, i synnerhet på träningsdagar. Kan bli uppåt två liter bara under passet, sen lika mycke under dagen plus en jävla massa grönsaker till maten.
Jag tycker de e svårt att inte dricka mer då de e ett invant beteende som går av sej själv, men ett tips e att du tar typ en lr två dl åt gången bara. För mej funkar de iaf, känner jag mej litte törstig så släcks törsten lika bra av två dl som om de vore ett stort halvliters glas t.ex.

Fråga nummer två kan jag rekommendera Seltins mineralsalt med kryddor! Asgott salt som får de mesta att bli suveränt gott. Innehåller lite olika kryddor å saltet innehåller bara 40% natriumklorid (100% i vanligt salt) å sen innehåller de även 32% kaliumklorid 8% magnesiumklorid. För mycke natrium hämmar kaliumbalansen i kroppen så att de innehåller både mindre natrium å kalium e positivt för en fungerande njurfunktion, nerv-och muskelfunktion å för reglera blodtrycket (som höjs av för mycke natriumklorid).

Men fortfarande skulle jag leta alternativa "smaksättningskällor" då salt´finns gömt i så många livsmedel redan när du köper de. Jag rekommenderar fr.a. Willý's dijonsenap( ) å att du exprimenterar me olika kryddor, tyvärr e ju kryddor relativt dyrt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 06:24   #4
glebysh
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Seltins mineralsalt låter ju rätt lovande, var går det att köpa?
glebysh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 06:28   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av glebysh Visa inlägg
Seltins mineralsalt låter ju rätt lovande, var går det att köpa?
Jag köpte mitt på Coop Extra men de finns i deom flesta större livsmedelsbutikerna, Seltin e ju ett etablerat märke så inget lågprismärke som bara finns på vissa ställen.

Sen finns de ju fler mineralsalt men jag har aldrig sett lr smakat på några andra mineralsalt me samma goda kryddblandning.

I övrigt e Santa Marias pepparmix oxå nåt jag kan rekommendera starkt. Innehåller mest peppar, sen salt å sen diverse kryddor.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 06:41   #6
Silvia
Registered User

Silvias avatar

Reg.datum: Nov 2005
Salt är en vanesak också. Man behöver egentligen inte salta så mycket då salt redan finns "insmuget" i många livsmedel...
Silvia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 06:59   #7
Shakemynuts
Registered User

Shakemynutss avatar

Reg.datum: Feb 2006
Hallå!! Grillkrydda! Skit i nyttigheten osv osv osv, grillkrydda ftw. Grillkrydda kan man ha på allt.

Kryddor är ju inte så dyrt, beror på hur man ser det, kilopriset är ju snordyrt, men de räcker ju jättelänge.
Shakemynuts är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 09:42   #8
Barba-Tjock
Registered User

Barba-Tjocks avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Drick när du blir törstig. Kroppen säger ifrån om den börjar bli uttorkad, i övrigt finns det ingen anledning att dricka en massa vatten. Tvärtom kan det leda till inkontinens.
Är man törstig är man också redan uttorkad.. Kroppen kan inte se in i framtiden och "känna efter" när du kommer få kass vätskebalans.

Lite mer att läsa om vätskebalans

http://www.handledare.org/vatskebalans/vatskebalans.pdf

Kompendiet om kroppens vätskebalans är "as is", det är granskat men inte helt färdigställt och är över tiden föremål för ändringar/kompletteringar.
Barba-Tjock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 09:44   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Många, många tränande dricker för mycket. Går och klunkar ur en flaska hela dagarna och in på toaletten lika ofta. Samtidigt fylls urologmottagningarna med ungdomar som tror att dom har något fel på sig då dom har problem med att hålla tätt... när dom bara dricker för mycket vatten. Dessutom skapar det myckna vattendrickandet ett överdrivet vattenbehov, så när dom försöker dricka mindre, känner dom sig dåliga och tror att dom dricker för lite, trots att det bara rör sig om en återgång till det normala.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 09:48   #10
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Som vanligt tänker jag att kroppen är inte så jäkla ömtålig som man tror. Vi skulle ju inte klara oss så bra förr i tiden om man var tvungen att äta var tredje timma och dricka konstant. Jag känner själv att det är väldigt mycket vana att dricka mycket, många använder det nog som avkylning.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 10:27   #11
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
hur många liter ska man försöka hålla sig inom?

tack för alla tipsen!
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 10:31   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Runt 2.5-3 liter totalt förutom det som behöver ersättas som resultat av fysisk ansträngning. Av dessa 2.5-3 liter bör 1.2-1.5 L komma från vätskeintag; resten från den vanliga födan, plus en liten del från vatten producerat genom energigivande reaktioner (som man inte behöver eller kan reglera).

Vid långvarigt och intensivt fysisk arbete, särskilt i varm och fuktig miljö, kan vätskebehovet stiga upp till 5 eller fler liter per dag, i extremfall upp till 10.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 10:59   #13
AJO
Registered User

AJOs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Runt 2.5-3 liter totalt förutom det som behöver ersättas som resultat av fysisk ansträngning. Av dessa 2.5-3 liter bör 1.2-1.5 L

Så ser det väl ut i teorin. I praktin reglerar väl kroppen detta genom att signalera törst vid behov. Förutom vid träning då man kanske får dricka lite mer, eftersom kroppen inte vet vad som komma skall!?
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:01   #14
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Barba-Tjock Visa inlägg
Är man törstig är man också redan uttorkad.. Kroppen kan inte se in i framtiden och "känna efter" när du kommer få kass vätskebalans.

Lite mer att läsa om vätskebalans

http://www.handledare.org/vatskebalans/vatskebalans.pdf

Kompendiet om kroppens vätskebalans är "as is", det är granskat men inte helt färdigställt och är över tiden föremål för ändringar/kompletteringar.
Jo, men inte mycket uttorkad, någon procent kanske. I samband med träning eller prestation kan det vara vettigt att försöka ligga före eftersom redan någon procent kan försämra prestationsförmågan, men i övrigt ser jag ingen anledning att hålla på att dricka för att undvika att bli törstig till varje pris.

Den rekommendation som finns i kompendiet, 3 liter vätska per dag (totalt intag), tycker jag låter fullt rimligt för en normalstor kille. Men många dricker ju betydligt mer än så.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:07   #15
AJO
Registered User

AJOs avatar

Reg.datum: Jul 2003

Det måste ju vara som du säger. Hur länge har människan funnits!?
Vi har inte alltid haft rent vatten så nära till hands som vi har nu (i kranen). Det är konstigt om vårt system för törst inte skulle fungera per automatik.. .
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.