Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-19, 14:15   #1
simmarn
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Bli av med sötbegäret?

Hur ska man göra för att trappa ner sitt sötbegär? Äter ordentligt varje dag, men får ett sug efter något sött var och varannan minut.
simmarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 14:28   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn Visa inlägg
Hur ska man göra för att trappa ner sitt sötbegär? Äter ordentligt varje dag, men får ett sug efter något sött var och varannan minut.
Vad består ditt kostintag av i stora drag? I vissa fall kan ett sötsug dämpas av en kost där man undviker förädlade kolhydrater och äter en större mängd fett och protein.

Finns ju självklart inget som funkar för alla men det är ju ett tips så gott som något.

Och självklart finns ju nyttigare substitut för sötsaker såsom frukt, kan kännas uttjatat men det finns en anlednig till att det är det klassiska tipset oxå.

Grönt té, rooibosté å kaffe kan annars funka bra tycker jag.

Men gäller din fråga främst att bli av med sötsuget helt lr att hitta substitut till sötsaker?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 14:28   #3
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
Låt blir all form av sötsaker i 3 veckor sedan är du i stort sett fri från det, tuff startperiod men inga problem i längden.
Gammal 2007-03-19, 14:46   #4
simmarn
Registered User

Äter en väldigt proteinrik kost med lite kolhydrater. Har försökt att äta russin, äpple eller annan slags frukt då sötbegäret varit framme, men efter nån timme igen sä är man tillbaks på ruta ett. Får väl helt enkelt försöka att låta bli sötsaker ett tag och se om det hjälper.
Gammal 2007-03-19, 14:50   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Äter en väldigt proteinrik kost med lite kolhydrater. Har försökt att äta russin, äpple eller annan slags frukt då sötbegäret varit framme, men efter nån timme igen sä är man tillbaks på ruta ett. Får väl helt enkelt försöka att låta bli sötsaker ett tag och se om det hjälper.
Det råder alltid debatt när det gäller att utesluta saker, det är ju ganska extremt att totlvägra vissa saker i kosten.

Är det dock ett problem för dej och du verkligen mår sämre av att gha svårt att hålla sej ifrån sötsaker så tycker jag den kan va en idé att försöka utesluta det under en period. Jag la av helt och är aldrig sugen längre, dock hindrar det mej inte från att käka lite sylt lr marmelad då och då, köpa nåt gott nybakat vitt bröd o.s.v.

Hoppas det klan gå lika smidigt för dej!
Gammal 2007-03-19, 15:28   #6
Greg
HBG:s Johnny Depp

Gregs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Frukt + nötter brukade dämpa det för mig. Sen slutade jag bara.
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 17:41   #7
fluffy_ferret
Banned

Reg.datum: Mar 2007
Mer fett och protein. Långsammare kolhydrater.
fluffy_ferret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 17:45   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av fluffy_ferret Visa inlägg
Mer fett och protein. Långsammare kolhydrater.
Ramla inte av stolen nu flyffy_ferret, men i just det här fallet håller jag med dej och tycker helt klart att det kan vara en bra kosthållning för vissa som vill hålla koll på sötsuget.

Därmed inte sagt att det är en allsmäktig metod som går att applicera på hela mänskligheten.
Gammal 2007-03-19, 17:59   #9
emmak
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Jag var PRECIS likadan som dig, hade sötsug i princip hela tiden. Nu på senare tid så har jag börjat äta fler måltider om dagen med 2-3 timmars mellanrum, det hjälper mig hur mycket som helst och jag är sällan sugen på sötsaker. Prova att äta något varannan eller max var tredje timme, jag tror verkligen att sötstuget kommer att trappas ner!

Du kan ju dela upp det på 6 mål där 3st är lite större mål och 3st mellanmål. Funkar perfekt!
emmak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 18:22   #10
Del_Piero
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
argh har samma problem som du med sötsuget , har verkligen försökt hålla mig från det men ack så svårt det är xD
Del_Piero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 18:41   #11
simmarn
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av emmak Visa inlägg
Jag var PRECIS likadan som dig, hade sötsug i princip hela tiden. Nu på senare tid så har jag börjat äta fler måltider om dagen med 2-3 timmars mellanrum, det hjälper mig hur mycket som helst och jag är sällan sugen på sötsaker. Prova att äta något varannan eller max var tredje timme, jag tror verkligen att sötstuget kommer att trappas ner!

Du kan ju dela upp det på 6 mål där 3st är lite större mål och 3st mellanmål. Funkar perfekt!
Tack för tipset, ska testa att dela upp det i lite fler måltider =)
Gammal 2007-03-19, 19:19   #12
Bugg
Registered User

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av SWETiger Visa inlägg
Låt blir all form av sötsaker i 3 veckor sedan är du i stort sett fri från det, tuff startperiod men inga problem i längden.
Jag bestämde mig efter jul för att inte käka godis. Det var inga som helst problem att stå emot. Äter inte mycket andra sötsaker heller. Nästintill aldrig kakor och sådant.
Sedan jag startade deff för lite drygt tre veckor sen har jag dock haft ett sjukt sötsug. Då deffar jag ändå på 2500kcal per dag. Så jag antar att i mitt fall beror sötsuget på att jag käkar lite mindre till lunch/middag.
Bugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 20:52   #13
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
Du kör inte på grejer med andra sötningsmedel än socker då eller sylt? Fungerade finfint för mig men jag antar att det kanske inte är rätt för alla. Tycker ändå att det är värt att testa, wffwktivt så länge man inte deffer om inte annat.
Gammal 2007-03-19, 21:02   #14
emmak
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Tack för tipset, ska testa att dela upp det i lite fler måltider =)
Gör så! Det är garanterat värt ett försök!
emmak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 21:25   #15
petah
Starlight Destroyer

petahs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Att simpelt äta sig mätt, och känner man sig sugen så äter man ännu mer. Det funkar för mig. Mätt = inget sug.
petah är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:01.