Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-13, 10:48   #1
Troka
Banned

Reg.datum: Mar 2007
BÄSTA .- Nyttigaste frukosten!

Hejsan!

Skulle vilja ha lite fakta om hur en superduper bra frukost ser ut. fakta fakta fakta fakta . Om antal gram i protein, fett, kolhydrater, . ( kanske om miniraler, vitaminer osv osv )

Vad som är bra och äta, och inte bra att äta.

Nu äter jag 2 mackor med ost och skinka, 1 tallrik gröt, med 1 bannan. 2 glas mjölk. Ibland byter jag ut gröten mot flingor.

Väger 64 kg och är tjej.

Räcker det för mej? Om jag tränar kickboxning 4 ggr i vekcan och är på gymmet 2-3 ggr.

Frågar just om frukosten för den är viktigast. De andra målen vet jag är bra... Pizza varje dag . NOT
Troka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 10:51   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Ja den frukosten ser väl okej ut, kosten är ju en helhet. Ingen får i sej allt man behöver på EN normal måltid. Så ät du den där frukosten och sen en varierad kost i övrigt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 10:55   #3
Troka
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja den frukosten ser väl okej ut, kosten är ju en helhet. Ingen får i sej allt man behöver på EN normal måltid. Så ät du den där frukosten och sen en varierad kost i övrigt.
Okej.
Troka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 11:01   #4
fluffy_ferret
Banned

Tycker det spelar inte så stor roll vad man äter så länge man får i sig nog mycket av det livsviktiga proteinet och fettet och håller sig smal. Finns lite olika källor på hur mycket protein och fett man behöver. Dietisterna rekommenderar t.ex. 0.8g protein per kroppsvikt. Men, det är ju egentligen ointressant om du frågar efter frukost eftersom det inte är meningen att du ska täcka det här behovet på ett enda mål mat.

Ägg brukar vara en bra frukost. Ägg innehåller alla vitaminer förutom C om jag minns rätt. Gärna naturligt, riktigt fett som smör istället för margariner.
Gillar du Makrill så är det också en bra idé. Äpple och apelsen är två nyttiga frukter. Banan har nackdelen att man blir ganska mätt och däst av den (du kan ju testa). BÄR är ännu nyttigare än frukter om du kan tänka dig att testa det, förslagsvis t.ex. yoghurt med blåbär/hallon etc. finns i butik. Mjölk innehåller 18/22 livsviktiga ämnen om jag minns rätt, drick det till hellre än juice. Sätt gärna paprika på dina mackor, det är en nyttig grönsak.
Både ost och skinka är ju utmärkt...
Sockrade frosties tycker jag inte är acceptabelt som flingor...

Nyckeln är i alla fall att äta mer än en rätt dvs ha en macka till gröten och gärna en frukt/ägg till så täcker man på så vis fler behov.
fluffy_ferret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 11:07   #5
MrBurner
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av fluffy_ferret Visa inlägg
Dietisterna rekommenderar t.ex. 0.8g protein per kroppsvikt.
Hmm, jag tror nog bestämt att du har blandat ihop något där för om du räknar på det så är det fruktansvärt lite protein att få i sig på en dag
0.8g kolhydrater per kg kroppsvikt i samband med träningspasset har jag dock läst om...
Angående proteinet så är det väl något i stil med 2g/kg kroppsvikt varje dag.
MrBurner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 11:09   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MrBurner Visa inlägg
Hmm, jag tror nog bestämt att du har blandat ihop något där för om du räknar på det så är det fruktansvärt lite protein att få i sig på en dag
0.8g kolhydrater per kg kroppsvikt i samband med träningspasset har jag dock läst om...
Angående proteinet så är det väl något i stil med 2g/kg kroppsvikt varje dag.
Nej, det stämmer. Om man inte är sådär vidare fysiskt aktiv så finns det ingen anledning att mosa i sig 2 gram protein per kg kroppsvikt, varje dag. Bara dyrt.
Gammal 2007-03-13, 11:10   #7
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Hej Damir!
lege??
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 11:11   #8
fluffy_ferret
Banned

Man får ju kanske anpassa sig om man tränar hårt fysiskt. Det 0.8g per kg var nog det jag hörde i samband med ett normalt liv med måttlig fysisk aktivitet.
Gammal 2007-03-13, 11:23   #9
MrBurner
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Just ja, tänkte inte på att man inte behöver få i sig lika mycket om man inte tränar, men nu tränade ju damen så lite tur hade jag som svarade som jag gjorde
MrBurner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 11:46   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om man inte är sådär vidare fysiskt aktiv så finns det ingen anledning att mosa i sig 2 gram protein per kg kroppsvikt, varje dag. Bara dyrt.
Det är överhuvudtaget väldigt sällan som någon verkligen behöver 2g protein/kg kroppsvikt om man ligger i energibalans.

För dom få personerna där det verkligen finns ett fysiologiskt behov av så högt proteinintag så har dom förmodligen ett så högt kcalintag överhuvudtaget att det snarare är svårt att undvika den dosen snarare än att fylla den. Ta en skidåkare på 75 kg exempelvis som kanske behöver 5000kcal per dygn, nästan omöjligt att inte komma upp i 150 gram protein så såvida man inte medvetet undviker det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 16:40   #11
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av fluffy_ferret Visa inlägg
Dietisterna rekommenderar t.ex. 0.8g protein per kroppsvikt.
Nej, WHO rekommenderar 0,8 g protein/kg kroppsvikt/dygn eftersom det är den nedre gränsen för att man inte ska börja bryta ned kroppseget protein. Dietister ger alltid individanpassade råd.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 20:10   #12
fluffy_ferret
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Nej, WHO rekommenderar 0,8 g protein/kg kroppsvikt/dygn eftersom det är den nedre gränsen för att man inte ska börja bryta ned kroppseget protein. Dietister ger alltid individanpassade råd.
Märklig debatteknik vissa har.
http://www.primavi.se/fragel_dietist...in/kolhydrater
Gammal 2007-03-13, 21:55   #13
Ekonom
Registered User

Ekonoms avatar

Reg.datum: May 2005
Den optimala frukosten!

En klassisk och klockren frukost:

1. Havregrynsgröt.
medelsnabba kolhydrater, nyttigt fett, faktiskt gansk proteinrikt, mycket mineraler (zink, magnesium, järn) och b-vitaminer och sist men inte minst, fibrer.

2. Ägg.
proteinrikt, olika fetter, vissa mineraler och de flesta vitaminer så när som på c-vitamin som leder oss in på...

3. Juice
C-vitamin + extra kolhydrater.

4. Några omega-3 kapslar
för att komplettera fettprofilen...

5. Mjölk på gröten + kanske ett extra glas
Proteinrikt, kalcium, A/D vitamin, b-vitaminer etc.

Där har man verkligen ALLT medelsnabba kolhydrater, protein, nyttiga fetter, ett brett vitamin&mineral spektrum. Ett + är att proteinet i havre mjölk och ägg kompletterar varandra

Kvantitet av de olika ingredienserna efter ämnesomsättning / kroppsvikt / mål etc.

klassiskt, men if it ain't broken - don't fix it va?
Ekonom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 22:01   #14
Ello
Registered User

Ellos avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonom Visa inlägg

1. Havregrynsgröt.
medelsnabba kolhydrater, nyttigt fett, faktiskt gansk proteinrikt, mycket mineraler (zink, magnesium, järn) och b-vitaminer och sist men inte minst, fibrer.

2. Ägg.
proteinrikt, olika fetter, vissa mineraler och de flesta vitaminer så när som på c-vitamin som leder oss in på...

3. Juice

4. Några omega-3 kapslar

Där har man verkligen ALLT medelsnabba kolhydrater, protein, nyttiga fetter, ett brett vitamin&mineral spektrum. Ett + är att proteinet i havre mjölk och ägg kompletterar varandra

Kvantitet av de olika ingredienserna efter ämnesomsättning / kroppsvikt / mål etc.

Plus att det är en helt fantastiskt god frukost!
Ello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 23:09   #15
FreCKo
Registered User

FreCKos avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonom Visa inlägg

1. Havregrynsgröt.

2. Ägg.

3. Juice

4. Några omega-3 kapslar

Då var bulkfrukosten färdigplanerad då

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.