Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-16, 18:22   #1
Droog
Registered User

Droogs avatar

Reg.datum: Feb 2002
Homosexuell vigselakt i Svenska Kyrkan

Nu ær måttet rågat och det ær dags att læmna kyrkan. Jag ær en av de få i bekantskapskretsen som fortfarande ær medlem i Svenska Kyrkan. Fræmst har jag varit det av intresse att bevara svenska traditioner och seder. Kyrkans stællning har som ni vet varit historiskt mycket viktig i Sverige och dærtill ær en stor del av vårt kulturarv knuten till kyrkan; sedemæssigt men också genom alla historiska føremål och byggnader. Detta har jag funnit vært att bevara och dærfør har jag hjælpt till genom att betala kyrkoskatt.

Idag kom så beskedet att kyrkan vill førrætta vigselakt før homosexuella i framtiden. Varfør blir jag så upprørd øver det? Jo, kyrkovigsel ær før mig fullstændigt førknippat med hetrosexuella æktenskap. Det ær en 2000-årig tradition som i min mening inte går att rucka på. På samma sætt kommer du som ær man aldrig få spela damfotboll (om du inte gør dig till något alldeles extra). Det ær inte meningen helt enkelt - det ær mot reglerna. Svenska kyrkan skjuter sig sjælva i foten genom att gå emot majoriteten av sina egna medlemmar før att blidka homolobbyn (dær hittar vi inga medlemmar), det politiska etablissemanget, proffstyckarna och svensk media. Før sannerligen sæger jag er att dær sjungs det nog lovsånger och klappas hænder som om det vore Guds egna ænglakør.

Nej, læmna vår Svenska kyrka i fred och om kristna homovigslar ønskas så har vi religionsfrihet i Sverige och egna samfund får bildas. Kanske dagens ledare i Svenska Kyrkan vill ta på sig det uppdraget? Eller varfør inte lægga ut uppdraget på våra toleranta islamistiska samfund nu nær plusjobben førsvunnit? Snacka om vinn-vinn i bægge fallen! Dær skulle alternativa vigselakter (borgerlig, juridisk vigsel skulle dock krævas precis som nu) hållas så slipper vi dylika styggelser i våra svenska kyrkor.
Gammal 2007-03-16, 18:25   #2
NisseEriksson
Registered User

Reg.datum: Nov 2006
Synd om dig.
NisseEriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 18:26   #3
Hades
-

Hadess avatar

Reg.datum: Nov 2002
Det är väl inte första gången kyrkan har anpassat sig till nya tider?
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Hades är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 18:28   #4
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Kyrkovigslar är för mig helt förknippat med förvirrade människor, borde jag då vara emot att folk som inte är förvirrade gifter sig i kyrkan?

Oh, noes, ze gayz are comming! Jag förstår inte hur folk kan bli så upprörda. Bara för att homosexuella gifter sig i Svenska kyrkan så betyder inte det att kyrkans övriga medlemmar måste lämna skeppet - DET SMITTAR INTE!

För guds skull, låt bögarna gifta sig var de vill.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 18:28   #5
daja
Mr Bananfjant

dajas avatar

Reg.datum: Jul 2001
Kors i taket!
daja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 18:30   #6
Droog
Registered User

Droogs avatar

Grejen handlar ju om att medlemmarna skall få bestæmma vad som sker i sitt eget samfund. Inte så kul om man ær med i en Kroppskulturførening men tvingas hålla på med pingis, eller hur?
Gammal 2007-03-16, 18:30   #7
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Själv tycker jag inte att man ska få gifta sig i kyrkan alls om man inte är troende. Fattar inte folk som aldrig gått i kyrkan men så fort dom ska gänga sig ska dom inte där för att få en "fin lokal". Hur kan man stå och lova trohet inför Gud om man inte ens tror på någon Gud?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 18:31   #8
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Droog Visa inlägg
Grejen handlar ju om att medlemmarna skall få bestæmma vad som sker i sitt eget samfund. Inte så kul om man ær med i en Kroppskulturførening men tvingas hålla på med pingis, eller hur?
Men om några i kroppskulturföreningen gillar pingis då? Får de inte hålla på med det då? Att några av medlemmarna gillar att spela ping pong innebär ju inte att alla andra också måste göra det. Precis som att inte alla män i Svenska kyrkan måste gifta sig med andra män bara för att några gör det.
Gammal 2007-03-16, 18:32   #9
Droog
Registered User

Droogs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Men om några i kroppskulturföreningen gillar pingis då? Får de inte hålla på med det då?
Då måste man ændra stadgarna på ett årsmøte eller starta en ny pingisklubb.
Gammal 2007-03-16, 18:34   #10
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Droog Visa inlägg
Då måste man ændra stadgarna på ett årsmøte eller starta en ny pingisklubb.
Varför inte bara sätta upp ett pingisbord och låta dem som vill kombinera sitt medlemsskap i kroppskulturföreningen med sitt pingisintresse?
Gammal 2007-03-16, 18:36   #11
Jompan
Egenanpassad

Jompans avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Själv tycker jag inte att man ska få gifta sig i kyrkan alls om man inte är troende. Fattar inte folk som aldrig gått i kyrkan men så fort dom ska gänga sig ska dom inte där för att få en "fin lokal". Hur kan man stå och lova trohet inför Gud om man inte ens tror på någon Gud?
Bra poäng Angel!
Jompan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 18:38   #12
Droog
Registered User

Droogs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Varför inte bara sätta upp ett pingisbord och låta dem som vill kombinera sitt medlemsskap i kroppskulturföreningen med sitt pingisintresse?
Pingis ær lite smånørdigt och sabbar den rætta stæmningen.
Gammal 2007-03-16, 18:39   #13
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Då är du emot homoäktenskap?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 18:41   #14
Coldsmith
fjollhulken

Coldsmiths avatar

Reg.datum: Sep 2003
Kan inte vara lätt alltså.

Homolobby, lol alltså. Trevligt med lite humor iaf .

Men berätta gärna varför kyrkan är så viktig traditionellt för sverige och på vilket sätt detta kommer skada folk? Ska bli intressant att höra.
Gammal 2007-03-16, 18:42   #15
hobbitar
Banned

hobbitars avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:

Håller med helt och hållet.
hobbitar är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.