Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-18, 21:46   #1
kottovic
Banned User

kottovics avatar

Reg.datum: Oct 2004
Grädde = bra bulk?

Äter som en gris men har svårt att gå upp i vikt och vill INTE dricka gainers när jag inte tränar. Vad sägs om lite grädde på moset? Vet att det är mycket fett men bra om man vill få lite hull. Eller?
kottovic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 21:47   #2
beffen
Registered User

beffens avatar

Reg.datum: Jul 2006
Väljer du hellre grädde en gainer?
beffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 21:50   #3
NisseEriksson
Registered User

Reg.datum: Nov 2006
Sikta på att äta så mycket nyttig mat som helst så kanske du inte behöver fylla på med grädde för att få upp kalorierna.
Dvs. grädde innehåller inte bra fett och till bulk finns mycket bättre födoämnen, tex. nötter.
SÖK så finner du
NisseEriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 21:52   #4
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av beffen Visa inlägg
Väljer du hellre grädde en gainer?
Skulle nog jag också göra.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 21:58   #5
Dnepr
Banned

Dneprs avatar

När hade du tänkt att dricka grädden? En skvätt till varje mål eller mellan målen? Vet att detta inte hör till tråden - men jag har svårt att se varför valet måste stå mellan grädde och gainer. Kör proteinpulver och fet mjölk eller nåt.
Dnepr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 22:03   #6
ligne
Registered User

lignes avatar

gör som Nisse sa, ät nötter mellan måltiderna
ligne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 22:12   #7
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Så länge inte det totala intaget av mättat fett skenar iväg så ser jag inga problem med lite grädde i proteindrinken eller i såsen till maten.

I åtskilliga stora populationsstudier har feta mejeriprodukter varit statistiskt kopplade till långt och hälsosamt liv, genom att t.ex. skydda mot tarmcancer.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 22:12   #8
kottovic
Banned User

kottovics avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr Visa inlägg
När hade du tänkt att dricka grädden? En skvätt till varje mål eller mellan målen? Vet att detta inte hör till tråden - men jag har svårt att se varför valet måste stå mellan grädde och gainer. Kör proteinpulver och fet mjölk eller nåt.
Nångång under dagen, då jag verkligen inte har tid att äta en måltid.Äta på nötter är bra men det blir dyrt i längden. Dessutom är det enklare att få i sig vätska.
Gammal 2007-02-18, 22:17   #9
Dnepr
Banned

Dneprs avatar

Drick du din grädde om det passar dig bra och du är sugen på det. Men själv hade jag kört en proteindrink med mjölk och en svätt grädde och/eller olja i. Raps eller olvollja brukar jag ha i.
Dnepr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 22:18   #10
NisseEriksson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av kottovic Visa inlägg
Nångång under dagen, då jag verkligen inte har tid att äta en måltid.Äta på nötter är bra men det blir dyrt i längden. Dessutom är det enklare att få i sig vätska.
Enklare att dricka grädde än att äta nötter, tveksamt, nötterna kan du ha i en påse, easy as pie.
Gräddpaketen är inte återförslutningsbara dvs. du måste ha en flaska att ha grädden i.
Grädden är dessutom en kylvara.
Nu antog jag att du skulle ha det tillexempel i skolan eller som mellanmål , är du hemma så är det en helt annan femma.

Edit nummer två: Om du menar att det är mindre plågsamt att få i sig x kalorier genom att äta grädde istället för nötter så förstår jag dig också.
Men jag skulle aldrig sitta och dricka grädde för det.
NisseEriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 22:20   #11
kottovic
Banned User

kottovics avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Så länge inte det totala intaget av mättat fett skenar iväg så ser jag inga problem med lite grädde i proteindrinken eller i såsen till maten.

I åtskilliga stora populationsstudier har feta mejeriprodukter varit statistiskt kopplade till långt och hälsosamt liv, genom att t.ex. skydda mot tarmcancer.
När ligger man i farozonen angående intaget av mättat fett? äter bara nyttigt hela dagarna. Dock är det dom sista kcal som jag inte lyckas få i mig.
Gammal 2007-02-18, 22:21   #12
bulk fiction
Registered User

bulk fictions avatar

Reg.datum: Jun 2006
Som dnepr sa, man kan dricka olja också, om du nu tycker det är lättare att dricka saker. Bara hälla över maten eller dricka som den är.
bulk fiction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 22:27   #13
nutz
Banned User

nutzs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Läsk eller mjölk.
nutz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 23:39   #14
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
När ligger man i farozonen angående intaget av mättat fett? äter bara nyttigt hela dagarna. Dock är det dom sista kcal som jag inte lyckas få i mig.
Ett högt totalt intag av mättat fett är kopplat till diverse hälsorisker (hjärt/kärlsjukdom, diabetes, alzheimers, you name it...), men om du äter "nyttigt" hela dagarna i övrigt finns det säkert inget problem med att äta en del feta mejeriprodukter - till och med rekommenderat, om man får tro forskningsresultaten om cancer.

Eventuella risker med mättat fett kan man också motverka till stor del genom tillräckligt intag av omättade/fleromättade (ffa omega-3) fetter samt fibrer.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 04:37   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ha du lite grädde i maten, inga problem alls. Men däremot om du käkar mackor med fet ost å smör å fet fil på morgon, köttfärs med gräddsås till lunch å blodpudding me bacon till middag blir de ju en annan sak.

Så du får se kosten som en helhet, grädde är mycke kcal å kan göra maten väldigt god men va noga med att äta olika sorters fett å låt omättat fett utgöra basen. Näringsrekommendationerna säger att 10% av fettintaget bör vara från mättade fettsyror men tänk då på att 1dl grädde på 40% fett inte innebär 40 gram mättat fett. Jag vet inte fördelningen i grädde men i Bregottsmör är det ungefär 50/50 mellan mättat å omättat fett, jag tycker smör är en väldigt underskattad fettkälla.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:51.