Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-02, 23:09   #1
Eliluna
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Question Ny och behöver tips....

Hallå där...jag är en tjej på 26 år som styrketränat i lite mer än ett år. Nu har jag tränat lite mer intensivt de senaste månaderna och brorsan var snäll och kom hem med kosttillskott till mig innan han reste bort men hann aldrig förklara när de är bäst att intas.

De jag är osäker på är DietPro och Whey100.
Jag promenerar 1 timme på morgonen och tränar på gymmet antingen innan eller efter lunch beroende på när jag börjar jobba.
Så jag har ingen aning om jag ska ta dem efter eller inna träning osv.
Skulle vara jätte tacksam för lite tips och råd.
Eliluna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 23:41   #2
ligne
Registered User

lignes avatar

Reg.datum: Nov 2006
Whey100 är lämpligast att ta strax innan eller precis efter träning, helst tillsammans med någon form av kolhydrater.

DietPro vet jag inget om.
ligne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 23:45   #3
Eliluna
Registered User

Tackar för snabbt svar!!!
Gammal 2007-02-03, 00:15   #4
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
dietpro har gissningsvis fruktos som kolhydratskälla(står att det e extremt långsamma kolhydrater) så det skulle jag personligen nog aldrig ta. Möjligtvis om jag konditionstränar extremt mycket och har tidsbrist, men även då skulle jag nog föredra whey-100 blandat med dextropur eller maltodextrin som är fruktosfria.

Fruktos är ingen höjdare som kolhydratskälla(i större mängder) pga dess fettbildande egenskaper.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-03, 09:45   #5
Eliluna
Registered User

Tackar för svaret... men när ska man ta whey 100 då? innan eller efter träningen eller både och?
Kram
Gammal 2007-02-03, 12:13   #6
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Eliluna Visa inlägg
Tackar för svaret... men när ska man ta whey 100 då? innan eller efter träningen eller både och?
Kram
beror väl på vad syftet med det är

går väl bra oavsett vilket tillfälle du än tar det
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-03, 12:38   #7
Ekonom
Registered User

Ekonoms avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Eliluna Visa inlägg
Kram
Hej och kram på dig själv!

Svaret på den frågan finns det lika många av som det finns byggare som är "insatta" i denna evinnerliga fråga! Sök på "proteinsyntes" eller "före" el. dyl. så kommer du se vad jag menar

Mitt svar på din fråga, Om du tränar innan lunch, ta 0,7 dl. whey100 omedelbart före ditt träningspass, dvs. sörpla i dig den under din uppvärmning. Ta sen en lika stor mängd efter träningen, t.ex. som dryck under din lunch! Behöver inte vara "direkt" efter träning, efter en timme kan t.om. vara något mer positivt.

Tränar du efter lunch antar jag att du är rätt mätt från maten, då har du dessutom troligtvis glukos och aminosyror i blodet och då tror jag (alla tror, ingen vet!) att drinken före fyller en mindre funktion. Du kan iaf. ta en mindre drink. Men efter träningen bör du ta en normalstor drink.

Tränar du innan lunch så kan du med fördel blanda i lite kolhydrater (druvsocker eller maltodextrin) i din "fördrink" för att få energi och bättre hormonbalans. Men då känns det onödigt att ta kolhydrater i "efter-drinken" då du får det från lunchen.

Tränar du efter lunch är det det omvända. Då har du redan kolhydrater i blodet =energi och då är det framförallt efter träningen du kan kompletera drinken med carbs.

Lycka till
Ekonom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-03, 15:27   #8
Eliluna
Registered User

Muchas gracias...ett väldigt utförligt svar som tom. jag förstår precis vad jag var ute efter hihihi
Ha en toppenhelg!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.