2006-08-27, 19:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2006
|
Skolmaten...
Hej. Nu har ju skolan börjat igen och dessa luncher..
osgratäng, fettdränktaköttbullar m.m Och jag vill VERKLIGEN INTE äta det här.
Inte nu när jag har kommit igång och käkat så bra under hela sommaren.Aldrig att jag stoppar det i min mun..
Men jag vet och VILL äta mycket och nyttigt, men vad äåterstår?
Majs,morötter,mjölk,bröd,keso,oliver,fetaost...ja grönsaker.
Går det att varje dag i ett års tid göra en bra lunch av de här livsmedlena? Jag vill inte ta med mej lunchlåda heller för jag har redan så dyra vanor här hemma.
Ge mej nått tips? I värsta fall blir det matlåda men hellst vill jag ju kunna äta det som finns liksom..men inte vit pasta och lasange..
HJÄÄÄÄLP
|
|
|
2006-08-27, 19:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
life sucks  men skämtosido, ät lite av "huvudmaten" och fyll på med sallad + keso och ta en knäckemacka till?
|
|
|
|
2006-08-27, 19:35
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Absolut inget fel på skolmaten. Du kan inte äta mer varierat och nyttigt.
|
|
|
2006-08-27, 19:45
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
när det är nån äcklig soppa så är det ju inte så kul.. men när det är pasta+köttfärssås eller fisk eller annan riktig mat så finns det ingen anledning att klaga, Om det dessutom finns keso och bröd så blir det ju ännu bättre.
|
|
|
2006-08-27, 19:51
|
|
Hottie!
Reg.datum: Feb 2006
|
När jag är ute på praktik (högstadieskola) brukar jag äta skolmaten varje dag, jag tycker det är 80% toppen. Enda gången det varit riktigt illa var när det var tomatsoppa med överkokt pasta i och bröd till. Allt var bara en tjock smet och typ 100% kolisar.
Men jag får iof. vegetarisk mat och den är kanske generellt lite mindre fettdrypande och lite fräschare, men mindre protein i de dagar man bara får typ grönsaksbiffar.
Jag vet iallafall en lärare som lyckats deala till sig att få välja bland alla rätterna, alltså vegetariskt, laktosfritt, glutenfritt, vanlig osv och ta det han tycker verkar nyttigast. Detta är nog ett privilegie som är förunnat få elever dock, men om du är sjukt trevlig mot personalen nån termin kanske det går?
Går du på gymnasiet? På min gymnsasieskola fick man iallafall välja mellan vegetariskt eller vanlig köttmat, alltså båda stod framme till alla. De dagar då det är typ korv och köttbullar som mest är typ slaktavfall och fett kan du ju ta de vegetariska alternativen, de smakar typ likadant oftast.
Sen kan du ju försöka påverka via mat- eller elevråd kanske. Eller prata med rektorn, skriva namnlistor. Ha konkreta förslag då, typ salladsbuffe (det fick eleverna igenom på min praktikskola, den är toppen!). På en sådan kan det ju även finnas tex keso och bönor. På min gymnasieskola fick vi igenom att få filmjölk som alternativ också, vilket jag lätt hade föredragit för den där tomatsoppan tex.
Annars är det väl bara att försöka göra det bästa av situationen eller ta med matlådor och kräv att få använda en micro, iallafall de dagar då det är "värst" mat i skolan.
|
|
|
2006-08-27, 21:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Så jävla farlig är väl inte maten i skolan?
Radda upp vad ni får på en vecka!
måndag
Alt 1: Pytt i panna med rödbetor och råkost
Alt 2: Fisk Elisabeth med potatis och grönsallad
Veg: Grönsakspytt med rödbetor och råkost
tisdag
Alt 1: Köttgryta med apelsinsmak och ris
Alt 2: Choritzo med tomatsås och ris
Veg: Grönsaksnuggets med örtsås och ris
onsdag
Alt 1: Ugnsfärs med sås, potatis och kokta grönsaker
Alt 2: Potatisbullar med lingon och vitkål
Veg: Potatis och rotsaksgratäng
torsdag
Alt 1: Korv Stroganogg med ris och råkost
Alt 2: Biff och grönsakswok med pasta
Veg: Rotsaksgryta med kikärtor och ris
Fredag
Alt 1: Pasta med kycklingsås och råkostsallad
Alt 2: Fläskschnitzel, sås, potatis och ärtor
Veg: Falafel med kall pepparrotssås, potatis och ärtor
Borde inte ni få liknade? Inge fle på den där maten ju.
2006-08-27, 21:19
|
|
Registered User
|
Måndag
Ostgratinerad falukorv med bostongurka och potatismos
Krav: Vegetarisk schnitzel med bostongurka och potatismos
Tisdag
Gratinerad fisk med tomattäcke och potatis
Krav: Gratinerad blomkål, grillade soltorkade tomater
Onsdag
Flygande Jakob med ris (gryta med banan, bacon och nötter)
Krav: Grönflygande Jacob med ris
Torsdag
Köttfärslimpa med gräddsås och lingon
Krav: Grönsakslimpa med apelsinsås och mango chutney
Fredag
Krav: Spagetti med köttfärssås
Spagetti med quornfärssås
Frukt
kommande veckans mat.
|
|
|
|
2006-08-27, 21:20
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Utmärkt mat i ovanstående två inlägg.
|
|
|
2006-08-27, 21:26
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Och skulle det vara så att det ser tugnt och energitätt ut så är det ju portionsstorleken som du själv kan justera som avgör hur det blir. och någon form av sallad/råkost brukar det finnas att dryga ut med.
Jag skulle gissa att de som planerar skolmatsedlarna har någon form av utbildning i dietik eller så. för det brukar se varierat och bra ut.
2006-08-27, 21:26
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
tycker skolmaten är rätt schysst, iaf på min skola.
fast ibland kanske det inte är sådär jättebra, men då kan man ju alltid trycka i sig sallad
ahh.. börjar bli hungrig nu
|
|
|
2006-08-27, 21:29
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Vilken skola går du i syrsa?
2006-08-27, 21:35
|
|
Klädsamt knubbig
|
Sen är det lite beroende på skola.
Vår skola har sämre skolmat än skolan här bredvid, som har fått pris för att ha så bra skolmat. Ändå klagar flickan min, som går där.
När jag var där och kampanjade åt jag skollunch, hade de laxfilé som man fick gå fram och ta hur mycket som helst. Detta var helt befängt för mig, för om vi nånsin får lite dyrare kött/fisk så blir det i en gryta med massa annat i. De har även kyckling löst, olika mjölksorter osv.
Vår skolmat är helt ok, deras är bäst i både tränings- och dietsyfte.
|
|
2006-08-27, 22:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
När jag gick på högstadiet åt jag kanske en måltid i veckan i skolmatsalen som fanns på menyn. Vidrigare skit fick man leta efter, och då talar jag om smaken och framför allt konsistensen, inte fördelningen av näringsämnen.
Det är ett under att jag överlevde högstadiet med en vardagsdiet på fil och flingor. Iofs en jävla tur att vi hade det som alternativ.
På gymnasiet blev det bättre, då var det bara en eller två gånger i veckan som jag inte kunde äta något av alternativen utan fick käka ute istället. Var rätt surt att lägga halva studiebidraget på luncher dock.
Jag tror det hela har med att göra med att min mor lagar så fruktansvärt god mat. Alla som ätit hemma hos mig under tiden jag bodde hos min mor har älskat maten... Rolig bieffekt är att jag antingen lagar helt smaklös mat som bara är till för att lassa ner så jag fixar träningen, eller smaksensationer som sprider sig via heta linjen (syrran-mamma-mormor-mormors kafferep-etc) ut i allsköns olika riktningar milsvida omkring.
Flickvännen nämnde faktiskt min matlagning som ett av skälen till att hon inte borde göra slut. Räckte inte hela vägen dock.
[/matskryt]
|
|
|
2006-08-27, 23:08
|
|
Den Sista Realisten
|
Gratis mat och folk gnäller. Bortskämda ungar i dagens samhälle.
Om någon erbjöd mig gratis lunch varje dag hade inte jag stått och gnällt.
Jag tyckte skolmaten var bra. Visst, allt tyckte man inte om, men det var absolut inte dålig mat, eller gjord på dåliga råvaror.
|
2006-08-28, 08:34
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Ursprungligen postat av LarsK
Gratis mat och folk gnäller. Bortskämda ungar i dagens samhälle.
Om någon erbjöd mig gratis lunch varje dag hade inte jag stått och gnällt.
Jag tyckte skolmaten var bra. Visst, allt tyckte man inte om, men det var absolut inte dålig mat, eller gjord på dåliga råvaror.
|
Gratis?
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:21.
|

|