2006-12-23, 21:47
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Något av ett dilemma
Hej allesammans
Jag har lite undringar som jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med.
Först av allt, jag vet att punktförbränning inte fungerar. Och jag vet att inga cardioträningar ökar förbränningen över dygnet.
Men jag är ganska smal, 173-174 cm o 60kg (är kille)
Ser smal ut i ansiktet och så, va. Och när jag har kläder på mig kan man tro att jag är helt vanligt smal, man kan inte avgöra om jag är helt slank eller har ett sexpack.
Tyvärr har jag ingetdera =/, från sidan ser jag smal ut när jag har bar överkropp, men det mesta har samlats i mitten och så har jag lite "love handles".
Jag skulle vilja bli av med detta överflöd av fett, men ska jag göra det finns ju risken att jag blir väldigt tanig på resten av kroppen, har redan så smala armar =/
Hur borde jag göra? Eftersom jag endast väger 60 kg och har en del fett kan ni nog räkna ut att jag inte har mycket muskler.
Stämmer det att om man har mer magmuskler så fördelas fettet lite mer och "sprids ut över magen" och man ser smalare ut? Och en annan fråga är, varför ska man dra in magen när man gör olika situps? Hörde nåt om att musklerna inte utvecklas utåt eller nåt då.
Hoppas jag uttryckte mig så att ni fattar och många tack på förhand!
|
|
|
2006-12-23, 21:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Om du bygger på dig lite muskler så kommer det att problemet att försvinna. Magen blir kanske inte mindre (nåja, du får fördmodligen magmuskler och snyggare mage), men resten blir större och propotionerna bättre.
|
|
|
2006-12-23, 21:55
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Alla har en ojämn fettförbränning och fettinlagring. Vissa är mer "lyckligt" lottade; vissa minskar/ökar i fettmängd mer på några ställen, andra relativt jämnt över kroppen. Både status, men framför allt, gener avgör. Är man genetiskt konstruerad att ha större fettdepåer på ett visst område, får man nog acceptera att man kommer att bli rejält avmagrad på övriga områden, innan problemområdet är "deffat". Det är få förunnat att vara jämnhårda över hela kroppen.
Citat:
Varför ska man dra in magen när man gör olika situps? Hörde nåt om att musklerna inte utvecklas utåt eller nåt då.
|
Nonsens. Ignorera.
|
|
|
2006-12-23, 21:56
|
|
Registered User
|
Ok =)
Har börjat köra denna varje dag:
http://www.youtube.com/watch?v=1LbMe3-gkNE
Bra övningar och lite rolig musik :P
Men jag tänkte ta bild så ser ni vad jag menar, så kanske ni kan komma med lite synpunkter =)
|
|
|
2006-12-23, 21:57
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Konditionsträning överhuvudtaget har effekten/fördelen att mer fett kommer att tas från fettcellerna i magregionen än ett upplägg utan konditionsträning, även vid lika stort energiunderskott.
|
|
|
2006-12-23, 22:05
|
|
Registered User
|
Oki
Men om man inte ligger på så värst mycket energiunderskott, men ändå kör konditionsträningar så att fett bränns under aktiviteten, går det ändå inte på sikt att bli av med det då? utan att ligga på underskott dvs.
|
|
|
2006-12-23, 22:08
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Din kroppsfettmängd totalt reduceras inte överhuvudtaget utan energiundeskott. Utan energiunderskott kommer fettinlagringen under dygnet att vara minst lika stor som förbränningen. Konditionsträning innebär dock en reducering av midjemåttet även utan viktnedgång, så det handlar om preferentiell lipolys just i magregionen och en omfördelning av fettmassorna på sikt. Någon toppform kommer du dock inte att nå utan energiunderskott - det är ett faktum. Du måste gå ner i vikt för att tappa fett och bli hård.
|
|
|
2006-12-23, 22:10
|
|
Registered User
|
Ok =)
Men en annan fråga, varför ska man dra in magen när man gör olika situps? Hörde nåt om att musklerna inte utvecklas utåt eller nåt då.
|
|
|
2006-12-23, 22:10
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Som jag skrev i inlägg # 3: Nonsens. Ignorera.
|
|
|
2006-12-23, 22:18
|
|
Registered User
|
Ok
Här ser ni två bilder iaf.
|
|
|
2006-12-23, 22:29
|
|
Registered User
|
Kom på en till sak,
Om man tränar styrka men ligger på energiunderskott, hur påverkas musklerna då? Går det inte att bygga muskler om man ligger på underskott?
|
|
|
2006-12-23, 22:32
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
I praktiken krävs det ett energiöverskott för att öka i muskelmassa.
|
|
|
2006-12-23, 22:36
|
|
Registered User
|
oki =)
Men för att sammanfatta lite då, borde jag börja med att träna musklerna mycket så det proportioneras lite bättre, plus att man inte förlorar alla muskler om man börjar ligga på energiunderskott direkt.
Eller så kanske man kan köra en 2-4 veckors stenhård period med nästan enbart konditionsträning och lite kost, för att sedan, när man blivit av med allt överflöd, börja enbart bygga muskler?
|
|
|
2006-12-23, 22:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Varför skulle du utesluta styrketräning under en dietperiod? Det innebär bara mycket större muskelförlust. Även om du inte ökar din muskelmassa under energiunderskott, är styrketräning en kraftfull stimulator av nybildningen av muskelprotein så att denna upprätthålls på nivåer som motsvarar muskelproteinedbrytningen. Styrketräning under energiunderskott motverkar eller t o m helt eliminerar muskelförlust.
Du bryter ned kanske upp till ett kvartskilo muskelprotein per dygn. Då vill det till att nybildningen av muskelprotein också är rätt hög, för att inte nedbrytningen skall vara större än uppbyggnaden. Den effektivaste stimulatorn av uppbyggnad är styrketräning, kombinerad med tillräckligt med protein och ett adekvat kaloriintag (överskott för tillväxt, annars får man i allmänhet koncenterara sig på att undvika att "gå back").
|
|
|
2006-12-23, 22:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Varför skulle du utesluta styrketräning under en dietperiod? Det innebär bara mycket större muskelförlust. Även om du inte ökar din muskelmassa under energiunderskott, är styrketräning en kraftfull stimulator av nybildningen av muskelprotein så att denna upprätthålls på nivåer som motsvarar muskelproteinedbrytningen. Styrketräning under energiunderskott motverkar eller t o m helt eliminerar muskelförlust.
|
Aha, visste jag faktiskt inte. tack då =)
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.
|

|