Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-05, 23:47   #1
jonte85
Registered User

jonte85s avatar

Reg.datum: Jul 2006
En fråga - varför syns inte dåliga vanor på vissa?

En fråga jag ofta ställer mig är hur folk som äter skräpmat, motionerar inget, dricker mycket alkohol ändå inte blir feta.
Jag har en kompis som festar nästan varje helg, röker, snusar, äter mycket onyttig mat samt dricker mycket cola ändå inte är tjock, han gymmar några gånger i veckan och är rätt så stark. Medans jag som försöker äta väldigt nyttig mat, röker inte, dricker väldigt sällan samt undviker alla former av sötsaker, gymmar 3-4 gånger i veckan ändå inte har "snyggare" kropp än han. Han tar mer i bänk, knäböj osv även fast jag tycker att det ska vara tvärtom. Vad kan detta bero på?
jonte85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 23:51   #2
Dnepr
Banned

Dneprs avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av jonte85 Visa inlägg
En fråga jag ofta ställer mig är hur folk som äter skräpmat, motionerar inget, dricker mycket alkohol ändå inte blir feta.
Jag har en kompis som festar nästan varje helg, röker, snusar, äter mycket onyttig mat samt dricker mycket cola ändå inte är tjock, han gymmar några gånger i veckan och är rätt så stark. Medans jag som försöker äta väldigt nyttig mat, röker inte, dricker väldigt sällan samt undviker alla former av sötsaker, gymmar 3-4 gånger i veckan ändå inte har "snyggare" kropp än han. Han tar mer i bänk, knäböj osv även fast jag tycker att det ska vara tvärtom. Vad kan detta bero på?
Gener kanske.
Dnepr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 23:52   #3
Achryl
Registered User

Achryls avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Högre energiomsättning/andra gener? Skriv gärna en rubrik man får ut någonting av nästa gång förresten
Achryl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 23:59   #4
jonte85
Registered User

jonte85s avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Achryl Visa inlägg
Högre energiomsättning/andra gener? Skriv gärna en rubrik man får ut någonting av nästa gång förresten
Okej, tack för svaret!
Kanske en dålig rubrik, sorry
jonte85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 00:11   #5
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Tja, en förklaring kan ju vara att det tar ett antal år innan ens livsstil börjar märkas på ens kroppsform. Om ni båda fortsätter på samma sätt i 10 år, kom då tillbaka och tala om för oss vem som är i bäst form
Gammal 2007-01-06, 00:15   #6
bedlam
Registered User

bedlams avatar

Reg.datum: Mar 2004
Du kanske äter för lite

Skräpmat går också att bygga muskler på, och alkoholen är ändå bara några timmar per vecka. Mig veterligt så påverkar heller inte nikotin möjligheterna att bygga muskler eller förbränna fett!

livet är orättvist!
Gammal 2007-01-06, 11:38   #7
Tom Jr
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Jag vet hur du känner dig, mannen!

Jag är också en sådan som lever exemplariskt, äter aldrig pizza eller dricker läsk med socker i. Medans mina kompisar proppar i sig kopiösa mängder av det, och ingenting händer.

Men, efter lite granskning så har jag märkt att dessa killar äter så otroligt lite vanlig mat. Så det jämnar ut sig ändå. Alltså, jag kanske äter 4 potatisar till lunch medans dom äter en halv och slänger resten, sen går dom och köper en snickers istället... Det är ju ändå antalet energi som räknas, vart det än kommer ifrån.

Mina kompisar gymmar aldrig, dom är innebandynördar och så vidare. Men, kan lova dig att din kropp mår mycket bättre och så vidare.. så..
Tom Jr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 12:31   #8
Diana
Källargymdelägare

Dianas avatar

Reg.datum: Jan 2003
En sak som borde tilläggas är att folk som inte tränar(styrke/annat intensifvt) ju grejjar mkt längre perioder utan akuta psykbryt pga matsug därför mår dom helt enkelt inte skit av att käka bara en gång om dagen - nåt som säkert kan vara svårt för tränande att greppa, därför så många undrar om dette kanske...

Om det beror på anabola hormoner styrketränare mfl drar på sej eller om tränande individer(pga musklerna) kanske får blodsockerfall lättare än otränade? no clue.
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 12:34   #9
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Okej, tack för svaret!
Kanske en dålig rubrik, sorry
Jag fixar

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 12:36   #10
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Jodå, de kommer att bli det - vänta ett par år bara. Mänsklighetens vackraste varelse i tonåren är föga attraktiv tjugo år senare om han inte tar hand om sin kropp.

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 12:38   #11
Nevermore
Registered User

Nevermores avatar

Reg.datum: Nov 2006
Han skulle vara ännu grövre och ännu hårdare om han åt som dig och inte festade så mkt. PÅ samma sätt som du skulle vara sämre om du levde som honom. Ni har inte samma förutsättningar. Gener är på 1a, 2a och 3e plats när det kommer till möjligheter att bygga muskler.
Gammal 2007-01-06, 12:41   #12
Bronkitkorv
Banned

Bronkitkorvs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Smile

Jag är säker på att jag mår bättre nu (31år) med min någorlunda sunda livsstil än om jag fortsatt som jag gjorde för 10 år sedan med att supa 3dagar i veckan, knarka light och mestadels skräpmat.. eller ingen mat alls.
Om jag skulle helt låta bli allt onyttigt så kanske jag skulle må bättre när jag är 50år gammal.
Bronkitkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 12:43   #13
olle lindblad
Disco Inferno

olle lindblads avatar

Reg.datum: Mar 2006
Sånt där har man ju sett på gamla polare från gymnasietiden. De som drack 4 liter cola om dagen, söp tre dagar i veckan och levde på mestadels skräpmat var tjocka och goa redan strax efter 20.
olle lindblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 12:43   #14
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Även om personen nu ser fräsh ut så betyder inte det att allt är okej, hög kolestrol, förkalkningar etc undkommer man inte för det.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 12:52   #15
Nina L
Honorary Member.

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Även om personen nu ser fräsh ut så betyder inte det att allt är okej, hög kolestrol, förkalkningar etc undkommer man inte för det.
Precis. Kolla dina lungor lixxom. :P
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.