2006-11-26, 16:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2006
|
Hur tänka vid marklyft?
Vad är de viktigaste sakerna att tänka på vid marklyft?
Vad ska man tänka på gällande ryggens position och ska man bara lyfta med benen?
|
|
|
2006-11-26, 16:39
|
|
hehe lol
Reg.datum: Nov 2004
|
Det där med att lyfta med att göra ett benlyft i marklyft tror jag inte på.
|
|
|
2006-11-26, 17:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Lyssna på bra musik! Hjälper mig väldigt mycket. Tycker själv att Mudvayne - Dig, är bäst. Brukar timea in första reppet med skriket i början, sedan bara ta i utav helvete, då går stångjäveln upp
Även ett bra psyke. Iaf på tyngre vikter, inte lika viktigt när du värmer upp och reppar på skitvikter.  Eller iofs, du kan ju tänka för dig själv "fan va lätt det går på dessa vikter, satan va de tyngre vikterna kommer flyga upp,Grrrrrr!!" Och på såsätt börja bygga upp för monstervikterna.
|
|
|
2006-11-26, 18:13
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Upp upp!
;D
|
|
|
2006-11-26, 19:46
|
|
Registered User
|
Ska läsa igenom länkarna strax, undrar mest det här med ryggen, ska man böja den lite eller hålla helt rak?
Sen hur ska man lyfta? Ska man lyfta som om man skulle lyfta vad som helst från marken som man gör i normala fall eller ska man bara ta i med benen? Har läst från övningsbanken etc, men inte förstått riktigt.
|
|
|
2006-11-26, 19:53
|
|
Ge mig sol och öl!
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av rille22
Ska läsa igenom länkarna strax, undrar mest det här med ryggen, ska man böja den lite eller hålla helt rak?
Sen hur ska man lyfta? Ska man lyfta som om man skulle lyfta vad som helst från marken som man gör i normala fall eller ska man bara ta i med benen? Har läst från övningsbanken etc, men inte förstått riktigt.
|
Sök så lär du hitta en hel del om mark. Sen är det faktist ett enormt bra tips att be någon kunnit kolla på dig. Hugg tag i någon stor som ser ut att behärska marklyft
Det är alltid olika saker med teori och praktik.
Lycka till
|
2006-11-26, 19:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Jag vill också gärna ha bra svar på det här.
Jag har ingen vettig människa som kan visa mig på mitt gym heller, den enda är en gympalärare som inte verkar ha nån vidare koll.
Vad jag hört är iallafall att det är hög skaderisk om man inte lyfter rätt. Ska ryggen vara rak, böjd, svankad?
Spelar det ingen roll, bara lyfta upp skiten och köra och man lär sig rörelsen ju mer man kör?
|
|
|
2006-11-27, 11:47
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Jag är skitkass i Mark så jag kan inte säga hur du skall göra.
Men, det verkar som att det är väldigt individuellt vad som funkar.
Du skall INTE krumma ryggen. Överdriven svank är inte bra det heller.
Ofta brukar det hjälpa att "tänka" svank då det i slutändan resulterar i en rak rygg.
I slutändan finns det bara en säker lösning, träna ett tag på en SL-klubb och lär dig av de som verkligen kan.
|
|
|
2006-11-27, 12:27
|
|
Hantelberoende
Reg.datum: Mar 2006
|
Tekniken är väldigt viktig. En annan grej att tänka på är mentaliteten. Om du känner dig som en dopad rysk tjur i huvudet så kan du lyfta vad som helst.
|
|
2006-11-28, 04:36
|
|
Den Sista Realisten
Reg.datum: Apr 2006
|
Neutral rygg är nyckelordet i både mark och knäböj. Förresten, det är nyckelordet i alla övningar.
|
2006-11-28, 17:42
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Vad är de viktigaste sakerna att tänka på vid marklyft?
Vad ska man tänka på gällande ryggens position och ska man bara lyfta med benen?
|
Det går att lista upp en rad saker man sak tänka på men ska man försöka hålla alla dessa i huvudet så får de flesta sämre lyft, det vettiga sättet är att få hjälp av någon som i alla fall kan grunderna så ser den om man lyfter på ett farligt sätt och kan korrigera sådana saker. Är det något som ser bra ut så behöver man inte förvirra den tränande med att nämna att de ska tänka på just den detaljen, t ex om den tränande har en bra rygglinje så är det onödigt att säga att man ska hålla svanken för då översvankar många osv.
Har man nått nivån av säkra lyft, vilket brukar vara ett stort framsteg, så gäller det att ha riktigt tur så man hittar någon som kan mer om mark så man även får hjälp med att lyfta så mycket som möjligt. Har man inte den turen får man läsa sig till så mycket information som möjligt och försöka inkludera något tips i taget i träningen.
En sak att tänka på är att maxvikter inte är nödvändiga för att bli starkare utan man kan komma ganska långt utan att kötta på med totalt allt man har varje pass.
|
|
2006-11-28, 17:59
|
|
Mjölkad användare
Reg.datum: Feb 2005
|
Angåeende hur man ska "tänka" så brukar jag tänka att man trycker benen genom golvet, snarare än att man ska lyfta något. Det gör att höften inte stiger för tidigt och att man tar i från botten med benen.
Gör inte JAG det blir det inte så snygga lyft.
|
|
|
2006-11-30, 21:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN
Angåeende hur man ska "tänka" så brukar jag tänka att man trycker benen genom golvet, snarare än att man ska lyfta något. Det gör att höften inte stiger för tidigt och att man tar i från botten med benen.
Gör inte JAG det blir det inte så snygga lyft.
|
Tja, det var ett klockrent tips! Behövdes inte mer. Testade igår och det kändes väldigt bra när jag lyfte.
Ska det kännas i nedre delen av ryggen efter man marklyft?
|
|
|
2006-11-30, 21:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ska det kännas i nedre delen av ryggen efter man marklyft?
|
Japp, det är just de musklerna som används mest i marklyft.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.
|

|