2006-11-23, 17:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Minosal, vad är biffen?
Det har figurerat en del trådar här om Minosal, men vad är biffen?
Är dom ensamma om den typen av salt? Jag köpte en burk idag, och tyckte genast att förpackningen var alldeles för liten.
|
2006-11-23, 17:54
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Lizard har väl jobbat med att ta fram produkten, jag kör på Seltin, men minosal kanske är godare? Men kaliumsalter måste ju vara vettigast att få i sig?
|
|
|
2006-11-23, 18:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Lizard har väl jobbat med att ta fram produkten, jag kör på Seltin, men minosal kanske är godare? Men kaliumsalter måste ju vara vettigast att få i sig?
|
Jo, jag har förstått att han är Mr Minosal. Menar du att Seltin är samma sak? Jag har tidigare bara kört med ett dyrt flingsalt, och lider inte av högt blodtryck. Finns det anledning till att byta till Seltin el Minosal iaf?
|
2006-11-23, 18:29
|
|
Banned User
|
Seltin är ett mineralsalt som Cederroth har, Jozo har ett också, och Minosal är väl ännu ett?
Samma sak som i samma innehåll? Nej, men en saltblandning med andra ingredienser än natriumklorid för att göra det hälsosammare för kroppen.
Flingsalt är väl bara stora korn av natriumklorid? Är väl inget speciellt med det.
Problemet är väl att kroppen är van med att vi har svårt att få i oss natrium men lätt att få i oss kalium, så upptaget av det förstnämnda är mycket bättre. Men nu när vi saltar så får vi i oss massor av det förstnämnda och eftersom folk äter mindre frukt o grönsaker mindre av det sistnämnda. Så balansen i kroppen mellan salterna blir väl lite galen.
Tror det var någon kalciumklorid eller så i Minosal dock? Kanske fungerar som kalktillskott men det reder väl inte ut ovanstående problem.
|
|
|
2006-11-23, 18:30
|
|
Banned User
|
Men de andra salterna som inte är natriumklorid smakar inte som natriumklorid, så beroende på vilket du tar kommer det smaka på olika sätt, men inte som normalt salt... Och det kanske är en viktig egenskap för dig också?
|
|
|
2006-11-23, 19:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Finns det anledning till att byta till Seltin el Minosal iaf?
|
Man kan ju äta betydligt mer och ändå hålla sig inom rekommendationerna för friska individer.
Salt är gott.
Mer salt är ännu godare.
|
|
|
2006-11-23, 20:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Seltin är ett mineralsalt som Cederroth har, Jozo har ett också, och Minosal är väl ännu ett?
Samma sak som i samma innehåll? Nej, men en saltblandning med andra ingredienser än natriumklorid för att göra det hälsosammare för kroppen.
Flingsalt är väl bara stora korn av natriumklorid? Är väl inget speciellt med det.
Problemet är väl att kroppen är van med att vi har svårt att få i oss natrium men lätt att få i oss kalium, så upptaget av det förstnämnda är mycket bättre. Men nu när vi saltar så får vi i oss massor av det förstnämnda och eftersom folk äter mindre frukt o grönsaker mindre av det sistnämnda. Så balansen i kroppen mellan salterna blir väl lite galen.
Tror det var någon kalciumklorid eller så i Minosal dock? Kanske fungerar som kalktillskott men det reder väl inte ut ovanstående problem.
|
*applåderar förklaringen*
Reklam, vinklad och enögd: minosel innehåller ännu mindre natrium/natriumklorid än alla de andra. För att komma upp i samma mängd natrium som i vanligt salt måste du salta tre gånger så mycket med minosel som bara består av 33% natriumklorid.
Grejen är att mineraler i sig smakar gott och för att spegla det aliquis redan skrivit så är fritt natrium en bristvara via föda vilket gör att vi gillar den mineralen extra mycket.
Alla de övriga ingridienserna (kalium, magnesium, kalcium, zink, folsyra) i minosel har, var för sig, blodtryckssänkande egenskaper. Hypotesen var att vi alltså gillar salt smak för att det påminner smaklökarna om att maten är näringsrik. Vi har alltså smak efter våra fysiologiska behov. Men genom odling och preparering så kan vi kringå nyttan till förmån för smaken. Genom att blanda dem i rätt ordning och storlek kunde vi få fram ett mineralsalt som smakade bättre än konkurrenterna samtidigt som natriumnivån blev rekordlåg.
McLeod ska äta mineralsalt av två orsaker:
1. Man vänjer sig vid viss smak och viss mat och vacker dag, om din Gud är god, så blir du gammal och mindre rörlig. Att då fortsätta med samma kost som du kunde hålla när du var ung och vacker brukar alltsom oftast leda till hälsoproblem.
2. Att äta en kost som är rik på mineraler är ingen dum idé. Mineraler bidrar på ett livsavgörande sätt i alla dina kroppsliga funktioner. Att du dessutom gör att hjärtats belastning att pumpa blodmassan genom det tio mil långa blodsystemet minskar kan knappast vara en nackdel. Bättre då att använda hjärtat till att orka mer på gymmet.
Lizard
|
|
2006-11-23, 20:05
|
|
Helyllekillen
Reg.datum: Jun 2004
|
Jag vart inne på deras hemsida efter att jag sett någon annons, men jag saknade en webbshop? Finns det på ica eller är det hälsokostbutiker som gäller? =)
|
|
|
2006-11-23, 20:33
|
|
Banned User
|
Tror det finns på ica.
|
|
|
2006-11-24, 00:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuckot
Jag vart inne på deras hemsida efter att jag sett någon annons, men jag saknade en webbshop? Finns det på ica eller är det hälsokostbutiker som gäller? =)
|
Varför ens komma på tanken att handla salt över internet?
När man typ sitter i venten och snackar lite, ni vet, typ dödar lite imbued water elementals i caverns of lfarhrar och typ en glowing battleaxe of mondraginin +3 droppar, och den är sharpened! Man bara typ skriker ut i venten och jolten sprutar.
|
|
|
|
2006-11-24, 00:41
|
|
Registered User
|
Så togs mitt inlägg bort för att jag klagade på förpackningen och sa att saltet sved i min såriga tumme?
Jag vill fortfarande framföra att jag skulle vilja se en annan förpackning.
|
2006-11-24, 06:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
 Min gissning är att det kommer större McLeod.
|
|
2006-11-24, 06:47
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
|
Mmm, mindre vill han ju inte bli iaf!
... HAHAH!
Nu ska jag sova, gonatt ;/
|
|
|
2006-11-24, 09:22
|
|
Helyllekillen
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Empe
Varför ens komma på tanken att handla salt över internet?
|
Varför är det så konstigt? Såg en reklam, blev påverkad, ville impulsköpa, kollade deras hemsida, såg bra ut, hittade ingen webshop, blev deprimerad.
Man handlar alla sorters saker över nätet, varför? Billigt och enkelt väl?
Tyckte det verkade intressant i alla fall
|
|
|
2006-11-24, 10:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
|
Tack. Större är alltid bättre, ingen riktigt man bakom spisen gillar att handla för ofta. Körde saltet på kyckling i ugn och fläskfilé igår, och det smakade så salt som det skulle. Men jag saknar känslan av att krossa flingsaltet i fingerspetsen och strö över. Duttandet fick mig att känna mig lite som en 40-talist med saltkar.
Och ska jag verkligen gå in på det här med förpackningen, utan att trampa dig eller vem det nu är på tårna, så kloggar hålen igen om du saltar över låt säga, kokande pastavatten eller liknande.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.
|

|