2006-11-21, 12:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Beställa skor från USA
Hejsan!
Hur fungerar det med att beställa sportskor från USA, skorna är ju mycket billigare där, det vet man jue - men hur mycket kommer alla andra avgifterna att kosta....ni som har erfarenhet eller tror sig veta?
Jag beställer från tennis-warehouse .com om någon undrar.
|
|
|
2006-11-21, 13:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Geek
Hejsan!
Hur fungerar det med att beställa sportskor från USA, skorna är ju mycket billigare där, det vet man jue - men hur mycket kommer alla andra avgifterna att kosta....ni som har erfarenhet eller tror sig veta?
Jag beställer från tennis-warehouse .com om någon undrar.
|
Hallå?
|
|
|
2006-11-21, 13:32
|
|
Det var en gång en tråd-master!
Reg.datum: Jun 2005
|
Extra tull tillkommer. Hur mkt kan du räkna ut på tullverkets hemsida.
Edit: Tänkte själv beställa lite kläder från AE men när jag räknade på tullavgifterna kom jag fram till att det blev förjävla dyrt.
|
|
2006-11-21, 13:34
|
|
snyggast profile-picture
Reg.datum: Oct 2004
|
Tullavgift kanske.
Köpte själv en safety razor (Iofs. ingen sko) och åkte på en tullavgift runt 150:- Och självfallet frakt på 120:- (Tullavgiften bestod stor del av att de höll mitt paket på Arlanda i 5 dagar  )
Så jag tjänade inte mycket på mitt äventyr. Runt tjugolappen dyrare i sverige eller nåt efter alla extra kostnader.
|
2006-11-21, 14:13
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
|
Om det fastnar åker du på Tull, moms och administrativa avgifter.
Jag har köpt skor två gånger både privatpersoner och företag, tror jag klarade mig undan båda gångerna.
|
|
|
2006-11-21, 14:18
|
|
Heinoist
Reg.datum: Sep 2003
|
om din totala kostnad inkl frakt överstiger ~100$ så brukar man säga att du kan gånga med 10 för att få fram den totala kostnaden ...
|
2006-11-21, 14:19
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Det är helt sjukt kriminellt. Jag räknade på att man får lägga till 45% på varans värde samt fraktkostnad eller mer.
Stoppar tullen ens paket så blir 1000kr total kostad helt plötsligt 1450kr eller mer. Helt sjukt... I princip är det ju som att säga att det är olagligt att beställa ifrån utlandet och du åker på böter om du gör det.
|
|
|
2006-11-21, 14:29
|
|
-
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av backflash
om din totala kostnad inkl frakt överstiger ~100$ så brukar man säga att du kan gånga med 10 för att få fram den totala kostnaden ...
|
Erhm... nej.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
|
|
|
2006-11-21, 14:42
|
|
Heinoist
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
Erhm... nej.
|
Det är inte ett exakt mått, och inte heller tänkt att vara det.
Och självklart är det beroende på vara, men utom eu så ja, det är ett hyfsat bra 'riktmärke'. Blir det mindre så grattis, en kul bonus. Detta förutsätter då att varan fastnar i tullen. (jag räknar med 25% moms)
eg. 100$= ca 725 krx1.25xrelevant tullavgift+adminavgift på någonstans mellan 80-150 kr = 1000-1100 och uppåt
eg. 1000$= ca 7250x1.25xrelevant tullavgift+adminavgift = runt 9400/9500 och uppåt ...
|
2006-11-21, 15:25
|
|
-
|
Citat:
Det är inte ett exakt mått, och inte heller tänkt att vara det.
Och självklart är det beroende på vara, men utom eu så ja, det är ett hyfsat bra 'riktmärke'. Blir det mindre så grattis, en kul bonus. Detta förutsätter då att varan fastnar i tullen. (jag räknar med 25% moms)
eg. 100$= ca 725 krx1.25xrelevant tullavgift+adminavgift på någonstans mellan 80-150 kr = 1000-1100 och uppåt
eg. 1000$= ca 7250x1.25xrelevant tullavgift+adminavgift = runt 9400/9500 och uppåt ...
|
Du menar att man får fram den totala kostnaden i SEK om man handlar i USD. Ja, då stämmer det bättre.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
|
|
|
2006-11-21, 15:28
|
|
Heinoist
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
Du menar att man får fram den totala kostnaden i SEK om man handlar i USD. Ja, då stämmer det bättre.
|
 visste väl att det var något jag hade glömt säga
|
2006-11-21, 15:35
|
|
-
|
Citat:
 visste väl att det var något jag hade glömt säga
|
|
|
|
2006-11-21, 15:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
se till att de markerar paketet som gåva, skriver "used xxx" på det samt ett värde som inte överstiger 500SEK så slipper du tull. Vissa företag skriver inte ner värdet men det kan vara värt att fråga.
|
2006-11-21, 15:52
|
|
-
|
Citat:
Ursprungligen postat av teal
se till att de markerar paketet som gåva, skriver "used xxx" på det samt ett värde som inte överstiger 500SEK så slipper du tull. Vissa företag skriver inte ner värdet men det kan vara värt att fråga.
|
Det är ju dock inte alla företag som vill göra det, av försäkringsskäl.
|
|
|
2006-11-21, 16:09
|
|
snyggast profile-picture
Reg.datum: Oct 2004
|
Precis. Därifrån jag handlade hade de inte möjlighet att bara skriva "gift" och en viss summa.
Jag bad dem flertal gånger, och de höll på att flumma i nån vecka, ville ha svar ifall de skulle skicka iallafall, sedan tappar de bort mitt svar, frågar mig igen en vecka senare...
De var tvugna att srkiva "Shaving supplies" etc. Och jag åkte på en tullavgift.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.
|

|