2006-10-16, 11:41
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Jahapp, Håkan Lans förlorade i domstolen i USA
1997 anmälde han elva företag för patentintrång, han har nämligen ett patent på färggrafik för datorer.
Det har gått många turer. Men nu förlorade han igen. Antagligen sista försöket. Nu får han betala motståndarnas och sina egna rättegångskostnader.
http://nyteknik.se/art/47514
|
|
|
2006-10-16, 11:50
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Tycker synd om honom. Inte lätt för en svensk att slåss i domstolen mot några av världens största datorföretag. All heder till honom som i räds och slåss för sin rätt.
|
|
|
2006-10-16, 11:59
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Nu kanske han måste sälja rätten till sitt flygnavigeringspatent för att ha råd att betala.
Vilket en del spekulerade i var meningen hela tiden. Det finns flera amerikanska aktörer som har försökt köpa det men herr Lans har inte velat sälja.
|
|
|
2006-10-16, 12:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
nu måste jag svära, FÖRJÄVLIGT!
Så JÄVLa sjukt att det kan gå till såhär. Vågar påstå att domarna haft stora påtryckningar uppifrån, mutade etc. Så korkade beslut etc som tagits finns inte. Dessutom att överrösa den lille partern (Lans) med tusentals sidor av dokument. komplicerat skrivna utan att egentligen säga någonting, bara för att göra det omöjligt för Lans att fortsätta driva sin sak, det är ju bara förjävligt.
Att det ska få gå till såhär, man kunde ju tro att det skulle blivit mindre korruption efter alla avslöjanden. Men när det handlar om gigantiska summor pengar skyr människor inga medel.
Är inte förvånad om korruptionen sprider sig in i USAs politik. Politikerna påverkas så mycket av de stora företagen med pengarna.
Det enda possitiva är att en film ska spelas in, och med ett slut som detta kan det ju bara bli succe...
|
|
|
2006-10-16, 12:27
|
|
AKA Kapten Klänning
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag är nog en av de mest pro-amerikanska medlemmarna på brädan, men när det kommer till deras rättssystem kan inget förvåna mig. Det är så genomruttet och korrumperat att jag blir illamående.
|
|
|
2006-10-16, 12:34
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Intressant inlägg i länken:
"Dålig journalistik
Jag blir så trött på okritiska journalister som inte kan ge en balanserad bild. Håkan Lans har inte uppfunnit datormusen, och inte färggrafiken. Hans patent beskriver en implementering av VGA-grafiken. Läs patentet. Det är ett konstruktionspatent, dvs det beskriver en specifik kretslösning. Uppfinningshöjden är låg och "prior art" ger patentet ett tveksamt värde. Några företag valde att licensiera andra inte. Det är lätt att få patent i USA t.ex Amazons "One Click", men värdet testas ofta först i domstol, där många patent underkänns. HL lade rätten till patentet i ett bolag, men stämde sedan som privatperson och intygade att han hade rätten till patenten. I USA betalar parterna sina egna rättegångskostnader. Det finns dock en möjlighet för domstolen att lägga motpartens kostnader på käranden om stämmningen betraktas som "Frivlous". Detta var fallet då HL stämde och orsakade motparten kostnader utan att äga patenten. Sluta med snyftandet!!!"
|
|
|
2006-10-16, 13:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Intressant inlägg i länken:
"Dålig journalistik
Jag blir så trött på okritiska journalister som inte kan ge en balanserad bild. Håkan Lans har inte uppfunnit datormusen, och inte färggrafiken. Hans patent beskriver en implementering av VGA-grafiken. Läs patentet. Det är ett konstruktionspatent, dvs det beskriver en specifik kretslösning. Uppfinningshöjden är låg och "prior art" ger patentet ett tveksamt värde. Några företag valde att licensiera andra inte. Det är lätt att få patent i USA t.ex Amazons "One Click", men värdet testas ofta först i domstol, där många patent underkänns. HL lade rätten till patentet i ett bolag, men stämde sedan som privatperson och intygade att han hade rätten till patenten. I USA betalar parterna sina egna rättegångskostnader. Det finns dock en möjlighet för domstolen att lägga motpartens kostnader på käranden om stämmningen betraktas som "Frivlous". Detta var fallet då HL stämde och orsakade motparten kostnader utan att äga patenten. Sluta med snyftandet!!!"
|
Det där med att han stämde företagen i sitt eget namn och förlorade är ju anledningen varför han stämmer dom gamla advokaterna. Enligt Lantz så visste advokaterna att patentet stod i företagets namn men ändå så stämde dom i hans eget namn. Om jag kommer ihåg rätt så ska tydligen samma advokater senare efter förlusten ha kommit med anbud från något företag om att dom kan köpa patenträttigheterna för flygplansgrejen han har uppfunnit så att han kan betala rättegångskostnaderna. Ska försöka hitta någon bättre källa än min förvirrade hjärna.
|
|
|
2006-10-16, 13:51
|
|
Registered User
|
|
|
|
2006-10-16, 14:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Lite lustigt är det allt att ~alla Svenskar tar för givet att Lans naturligtvis har rätt(god Svensk som han är) och att det är de amerikanska domstolarna som är korrupta och köpta av företagen. Han har fått massor av uppmärksamhet även i nyhetsmedier där det överhuvudtaget inte ifågasätta om han skulle ha rätt i det han påstår, trots att domstolarna gång på gång kommit fram till motsatsen
|
|
|
2006-10-16, 14:40
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tenzu
Lite lustigt är det allt att ~alla Svenskar tar för givet att Lans naturligtvis har rätt(god Svensk som han är) och att det är de amerikanska domstolarna som är korrupta och köpta av företagen. Han har fått massor av uppmärksamhet även i nyhetsmedier där det överhuvudtaget inte ifågasätta om han skulle ha rätt i det han påstår, trots att domstolarna gång på gång kommit fram till motsatsen 
|
Du har en poäng. Däremot skulle jag som "liten människa" ha jävligt mycket på fötterna om jag hoppade på företag som Dell osv. Jag är av uppfattningen att Lans är klokare än så.
|
|
|
2006-10-16, 16:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tenzu
|
Hitachi och IBM erkänner ju hans patent. Det som har gjort att han fällts är ju något som verkar vara ett grovt slarvfel av hans advokater.
|
|
|
2006-10-16, 16:14
|
|
mjuk på både in och utsidan
Reg.datum: Dec 2004
|
Fler som läst boken "ett svensk geni" av D. Lagercrantz? Tillförlitligheten i det som står i den kan väll diskuteras eftersom den är allt annat än objektiv men där står bla. om att Lantz och en kompanjon vid en resa från Europa till USA "råkade" få platser långt i från varandra och att båda hamnade bredvid typer som var verksamma inom datorgrafik, något som på denna tiden bara ett fåtal sysslade med. Slump, efterkonstruktion eller konspiration?
/V.
|
|
2006-10-16, 16:23
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
Nån som vet vem som har patent på färg på papper då?
|
2006-10-16, 16:37
|
|
resu dennab
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman
Nån som vet vem som har patent på färg på papper då?
|
Nej, inte jag iaf.. Men det finns säkert många patent på olika metoder/maskiner för att sätta lite färg på ett papper.
|
|
|
2006-10-16, 16:40
|
|
Registered User
|
varför ge sig in i en kamp där det inte är en rättvis jury...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.
|

|