2006-10-14, 15:52
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Fettinlagring 1h efter träning?
Omedelbart efter träning får kroppen min lite proteiner och snabba kollisar.
En timme efteråt försöker jag äta riktig mat och krämar oftast på rejält med proteiner och fyller även på med kolhydrater. Alltid tung husmanskost t.ex. potatis och stekt kött eller t.ex. mos o ungstekt falukorv.
Min fråga är: hur ser fettinlagring och förbränning ut i enlighet med ovan, dvs ca en timme efter träningen? Jag fläskar på rätt rejält med protein/kolhydrater och även fett på det målet, men bör jag skruva ner fettet pga ökad fettinlagring eller tvärtom gasa på som jag kör nu (en ungsstekt falukorv t.ex.) och fokusera på att fylla på bara?
|
|
|
2006-10-14, 15:54
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Vad jag fiskar efter är om det kvittar att jag steker köttet i drypande olja eller typ steker upp klyftpotatis. Jag brukar sträva efter stora och mättande mål 1h efter träningen och skita i hur fettbalans osv ser ut. Bara det är kött o proteiner.
|
|
|
2006-10-14, 15:55
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Fettinlagring från fett sker obehindrat, fettinlagring från kolhydrat är fullständigt undertryckt.
Det spelar dock ingen roll över dygnet som helhet. Där är det energibalansen som avgör. Är din energiförbrukning större än ditt energiintag över dygnet, går du ner. Är den mindre, går du upp. Oavsett hur din fördelning av kolhydrat/fett ser ut, när du äter, eller hur många måltider du delar upp ditt energiintag på.
|
|
|
2006-10-14, 15:55
|
|
Mr Assparade
Reg.datum: Oct 2004
|
Dygnsbalansen är nog viktigare.
|
|
|
2006-10-14, 16:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Jag kan nästan slå vad om att Grub är SJUKLIGT trött på att skriva "Det är energibalansen som avgör" och liknande.
|
|
|
2006-10-14, 16:08
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vad gör man, när vanföreställningen att man kan manipulera fett- och proteinbalansen med små ändringar i fördelningen av nutrienter, hur många energiprocent kolhydrat och fett kosten består av och när man äter och hur mycket man äter åt gången, är så vanlig?
|
|
|
2006-10-14, 16:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Vad gör man, när vanföreställningen att man kan manipulera fett- och proteinbalansen med små ändringar i fördelningen av nutrienter, hur många energiprocent kolhydrat och fett kosten består av och när man äter och hur mycket man äter åt gången, är så vanlig?
|
Klagade inte på ditt tillvägagångssätt då det är ditt ända möjliga, men jag kan tänka mig på att du är trött på dialoger som liknar denna: =)
"Blir man fet av..?"
"Nej det är energibalansen som avgör."
"Men min GI tabell..."
"GI är ointressant."
"Men Fredrik Paulún.."
|
|
|
2006-10-14, 16:47
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Rätt kul att krossa allt hokus pokus och alla myter som florerar i branschen i o f s. Kroppen är så oerhört komplex, men det gör det bara enklare för individen. Oavsett hur man vänder på saker och ting, jämnar kroppen ut det. I slutändan, när det gäller kosten, hänger det oftast på hur mycket man äter och vad man äter. Alla plockande med detaljer som timing och fördelning och kombinationer saknar oftast betydelse. Det är så enkelt som: ät tillräckligt för dina mål (viktuppgång -> energiöverskott, viktnedgång -> energiunderskott) och basera kosten på vanliga, bra och gärna oraffinerade livsmedel. Tyvärr har många en tendens att göra det svårare för sig än vad som är nödvändigt, och det verkar vara lätt att tro att dom senaste flashiga cutting edge-tipsen i byggartidningarna kommer att vara det som avgör framgång eller misslyckande. Men så är det inte; oftast gör det inte ens till eller från, bara förvirrar och trasslar till det för den som skall följa det.
|
|
|
2006-10-14, 16:48
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Tackar för svar.
Jag har vetskap om energibalans osv, men samtidigt vet man också att t.ex. proteinsyntesen påverkas av protein före träning och protein efter träning. Tanken slog mig att det kanske finns andra faktorer som påverkas, särskilt då kroppen är slutkörd och man ska fylla på med energi igen.
|
|
|
2006-10-14, 16:49
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Ja, näringstajming kring träning är ett kapitel för sig när det gäller att stimulera protein- och glykogensyntes, men om du går upp eller ned i fettvikt över dygnet kommer att bero på energibalansen över den tiden, som sagt. Det är alltid bra att passa på att utnyttja träningen till att fylla på med kolhydrat och protein efteråt. Fettintagets betydelse vid just den tidpunkten är av underordnad betydelse - dygnsintaget är viktigare.
|
|
|
2006-10-14, 16:52
|
|
Registered User
|
Du får det förvisso att låta som näringstiming är totalt ointressant, är fallet så?
Jag brukar vara en aning besatt av att äta lite mer fett innan läggdags för att förlänga aminosyre utsöndringen från kaseinet och att undvika fett i samband med träning. Är detta också något som jag "gör svårare än nödvändigt", eller är det bra idéer?
|
|
|
2006-10-14, 16:56
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Näringstajming kring träning i syfte att stimulera protein- och glykogensyntes är ett kapitel för sig, som sagt. Jag talar om dom övriga måltiderna: spelar ingen roll hur många mål man fördelar energiintaget på, och det spelar ingen roll hur många energiprocent kolhydraterna och fettet utgör vid ett fixerat protein- och energiintag, och det spelar ingen roll hur man kombinerar makronutrienter på grammet, t ex.
|
|
|
2006-10-15, 16:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Men även om det hänger på den totala kcal mängden över dygnet så är det väl inte bra att skippa frukosten t ex? Även om man tar in det sen. På något sätt så måste väl timingen spela roll?
|
|
|
2006-10-15, 17:24
|
|
Träningsnarkoman
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Rätt kul att krossa allt hokus pokus och alla myter som florerar i branschen i o f s. Kroppen är så oerhört komplex, men det gör det bara enklare för individen. Oavsett hur man vänder på saker och ting, jämnar kroppen ut det. I slutändan, när det gäller kosten, hänger det oftast på hur mycket man äter och vad man äter. Alla plockande med detaljer som timing och fördelning och kombinationer saknar oftast betydelse. Det är så enkelt som: ät tillräckligt för dina mål (viktuppgång -> energiöverskott, viktnedgång -> energiunderskott) och basera kosten på vanliga, bra och gärna oraffinerade livsmedel. Tyvärr har många en tendens att göra det svårare för sig än vad som är nödvändigt, och det verkar vara lätt att tro att dom senaste flashiga cutting edge-tipsen i byggartidningarna kommer att vara det som avgör framgång eller misslyckande. Men så är det inte; oftast gör det inte ens till eller från, bara förvirrar och trasslar till det för den som skall följa det.
|
Ingen kunde ha sagt det bättre själv!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.
|

|