Hade en intressant föreläsning idag om muskelfysiologi och motorik med Håkan Westerblad, som forskar på muskelcellen. Fick lära mig en hel del nytt (för mig) som jag tänkte dela med mig av. Först till de saker som de flesta kanske vet men kan vara kul att veta ändå: Muskeln är som optimalast (starkast) i mellersta läget då alla korsbryggor kan jobba och därför är det extremt viktigt med rätt sadelinställning på cykeln om man vill utveckla maximal kraft. Träningsvärk får man nästan enbart under exentrisk träning och det ger också bäst muskeltillväxt. Simming t ex, är nästan enbart koncentrisk träning och får du träningsvärk när du simmar har du dålig teknik.
Nu till det jag inte visste

et finns tre olika fibertyper: IIX (snabba, snabbt utröttbara) IIA (snabba, uthålliga) I (långsamma)
IIX utgör ca 20% av total muskelvikt, IIA, 30% och I följdaktligen 50%. Vid träning kan man se förändringar av sammansättningen av fibertyper. Exempelvis ser man ofta en ökning av halten IIA-fiber medan IIX-fiber minskar vid den typ av styrketräning då man änvänder lägre vikter och många reps. Detta kan vara en nackdel då man förlorar de snabbaste muskelfiberna. IIX fiberna är mycket större än de andra fibrerna och bra att ha vid explosivitet och tunga lyft exempelvis maxning och även om man vill "se" stor ut.
Håkan påstod även att kreatin var lite överkurs om man inte var idrottare på elitnivå.
Han berättade att vi har två snabba energisystem: (kan vara svårförstått om man inte har koll på muskelfysiologin)
1. ATP -> ADP + P + energi. förråd i muskelcellerna ~ 5µM (räcker alltså någon sekund)
2. Kreatinfosfat CRP -> CR + P + energi. CRP + ADP -><- CR + ATP
förråd ~30µM. (räcker ca 80 meter på max löpning)
Kreatin ger en ökad halt av CrP i musklerna.
Alltså för 100 meters löpare tar de snabba energisystemen slut runt 80 meter. Om man tar Carl Lewis som exempel, hade han en bra förmåga att inte utveckla lika mycket kraft som de andra i starten och sprang oftast sedan om på slutet. Linford Christie var den första kända 100 meterslöparen som använde sig av kreatin. Kreatinet gjorde så att han kunde hålla energinivååerna lite längre, ca 85-90 meter. Detta gjorde att han tog över rollen som 100 m kung.
Kreatin bildar även en ny vattenmolekyl -> musklerna blir större -> vätskefyllda muskler -> starkare
Nu orkar jag inte mer för idag, men om det va någon som tyckte att det var intressant läsning så kan jag fortsätta imorn