Jag har min disk i PIO-läge och jag vill få den i DMA. Har ändrat den att så den är i "DMA om tillgänglighet". Men den vill bara vara i PIO. Testat ta bort den sekundära IDE-kanalen och startat om datorn. Men det funkad e inte heller.
Kan det handla om att den inte funkar i DMA för att jag inte har någon plupp alls där bakom disken?
Använd Enhetshanteraren och klicka på plustecknet vid "IDE ATA/ATAPI-styrenheter".
Högerklicka på "Primär IDE-kanal" eller "Sekundär IDE-kanal" beroende på vilken av dem som krånglar och välj att avinstallera den. Ignorera eventuella varningar. Starta sedan om datorn. Windows hittar IDE-kanalen på nytt efter omstarten och installerar om den.
Gå tillbaka till Enhetshanteraren och dubbelklicka på aktuell IDE-kanal. Kontrollera på fliken "Avancerade inställningar" att DMA-läget är tillbaka. Om inte, välj manuellt "DMA om tillgängligt" vid Överföringsläge.
Den är troligtvis sönder, jag hade samma problem med en disk innan. Inget annat att göra än att lämna tillbaka.
Det tror jag nog inte. 2st sprillans nya seagate 250gb som jag tagit ut från förpackningen. Testat båda och det är samma fenomen med båda :P så någon inställning i datorn måste det vara eller uppgradering av något slag =)
Använd Enhetshanteraren och klicka på plustecknet vid "IDE ATA/ATAPI-styrenheter".
Högerklicka på "Primär IDE-kanal" eller "Sekundär IDE-kanal" beroende på vilken av dem som krånglar och välj att avinstallera den. Ignorera eventuella varningar. Starta sedan om datorn. Windows hittar IDE-kanalen på nytt efter omstarten och installerar om den.
Gå tillbaka till Enhetshanteraren och dubbelklicka på aktuell IDE-kanal. Kontrollera på fliken "Avancerade inställningar" att DMA-läget är tillbaka. Om inte, välj manuellt "DMA om tillgängligt" vid Överföringsläge.
Testat 3ggr redan om inte fler. Den fortsätter ändå i PIO!