2006-09-25, 11:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Köra moped/vespa på vintern
Dum fråga, jag vet att jag är dum i huvudet..
Men iaf.
Kan man köra moped eller vespa på vintern? Eller är risken för att skada sig för stor?
Dubbdäck på mopeden eller vespan kanske kan underlätta och göra det möjligt att köra på vintern?
Jag går för närvarande på en sådan medicinering att jag inte får köra bil, men vespa eller moped går bra..
Tack på förhand
|
|
|
2006-09-25, 11:06
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Jag gjorde det när jag hade moppe... visst man trillar lite, men man kan ju inte köra så fort p.g.a. väglaget så man slår sig knappt.
|
2006-10-01, 17:20
|
|
Avstängd
Reg.datum: Oct 2005
|
jag körde moppe när de var halt och fick som straff två fina brännmärken på vaden av avgasböjen
|
|
|
2006-10-01, 17:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Skulle inte rekommendera det...om dubbdäck funkade så skulle ju all hoj åkare åka årent runt men det gör de inte!
Det är livsfarligt då du har noll kontroll över moppen...inget fäste bak, du kan inte bromsa etc.
Annars kanske det går att sätta på stödhjul då får du i alla fall lite stabilitet
|
2006-10-01, 17:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
alla ungar hemma i piteå körde ju moppe när jag var ung iaf.. går hur fint som hellst, det är bara här nere alla är gay å inte kan köra motoriserade fordon när det kommer lite snö!
|
|
|
2006-10-01, 17:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Ok...så du rekommenderar att man ska köra en moped ( alltså bakhjuldrift och med två hjul ) när det är is gata?
Går nog fortare att gå skulle jag tro!
|
2006-10-01, 17:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lantz
Ok...så du rekommenderar att man ska köra en moped ( alltså bakhjuldrift och med två hjul ) när det är is gata?
|
Beror ju på vad man har för dubbdäck. Jag tränade massvis med motocross på vintern. När dubben var nya så slog man varvrekord.. Om jag minns rätt var jag omkring 20sekunder snabbare än på sommaren på ett drygt 2minuters varv... Och då var det massvis med isfläckar överallt.. men de dubbdäcken är nog inte tillåtna på en moped..
|
|
|
2006-10-01, 18:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
|
du går nog inte fortare.. och ja, jag rekomenderar det starkt. det är ju ungefär som att cykla på vintern, bakhjulsdrift å två hjul..
|
|
|
2006-10-01, 18:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag har några på jobbet som kör moped dit, men det var bara 1 som gjorde det förra vintern de andra tog bilarna. Det gick nog relativt bra för han som körde dock, men det gäller ju helt klart att köra sakta och planera svängarna ett bra tag innan man svänger.
Jag cyklade hela förra vintern varenda arbetsdag, man får ta det lugnt i svängarna, sätta ner fötterna som stödhjul ibland och akta sig för att spåra i snön men trots detta så trillade jag 3-4 ggr. Bara en gång av dessa var i hög fart i en nedförsbacke och inte nog att jag trillade polaren cyklade rakt in i mig och la sig ovanpå... Nästan så att man började fundera på att använda hjälm.
Så moped går helt klart men räkna inte med att köra lika fort som på sommaren och en del repor på mopeden kan nog tillkomma.
|
2006-10-01, 18:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2006
|
gjorde det alltid som yngre, tills jag en gång kör i en rondell och ser bakdäcket är längre fram än framdäcket (lite speedway sväng), då tänkte man "detta kommer inte gå bra!". sluta med att jag hamna med ena benet under moppen och gled en 5-10 m ner i ett dike. det var dem byxorna det.
|
|
2006-10-01, 19:03
|
|
Norrländskt tenn!
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Raptor
gjorde det alltid som yngre, tills jag en gång kör i en rondell och ser bakdäcket är längre fram än framdäcket (lite speedway sväng), då tänkte man "detta kommer inte gå bra!". sluta med att jag hamna med ena benet under moppen och gled en 5-10 m ner i ett dike. det var dem byxorna det.
|
Slutade du köra moppe för att du ramlade en gång?
|
|
|
2006-10-01, 20:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
det är klart att de går, motorfordon i kombination med vinter är ju skitkul ju!! (speciellt det någon kalla "speedway sväng")
|
2006-10-01, 20:11
|
|
Tjock men klen
Reg.datum: Feb 2005
|
|
|
|
2006-10-01, 20:13
|
|
Fettecke tar täten
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
|
Amatör?
Roligaste som fanns att åka på vintern ( såklart utan dubbdäck ) och självklart ingen vespa. Körde en hel del på sjön; på blankis, också ganska roligt.
Svar på frågan bör väl bli nåt i stil med : Det beror väl på hur duktig du är?
|
|
|
2006-10-01, 22:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Vad är det för medicin du tar?
Vem sa åt dig att inte köra bil? Du avgör ju själv hur du mår och reagerar.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:19.
|

|