Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-12, 15:52   #1
Skitlez
Registered User

Skitlezs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Skriftlig uppsägning

Det är så att jag ska säga upp mig från jobbet och ska då ha en skriftlig uppsägning.
Vad ska man skriva på denna?
Skitlez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 15:53   #2
Pepparkakssmurfen
Banned User

Pepparkakssmurfens avatar

Reg.datum: Dec 2004
Prata med din chef,han vet
Pepparkakssmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 15:56   #3
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
De flesta företag har färdiga uppsägningsblanketter. I alla fall de större företagen. Fråga din arbetsgivare/personalansvarig efter en sådan bara.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 16:26   #4
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Skitlez
Det är så att jag ska säga upp mig från jobbet och ska då ha en skriftlig uppsägning.
Vad ska man skriva på denna?
kolla med facket
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 16:27   #5
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Ditt namn, ditt personnummer, ditt anställningsnummer om du har något, att du säger upp dig på egen begäran och dagens datum från det att uppsägningstiden börjar ticka. Simple as that.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 16:29   #6
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

"Härmed säger jag, Skitlez (621231-2111) - anställnigsnr 3311 - upp mig från min tjänst som sopåkare."
Dagens datum.
Underskrift
Skitlez

... det lämnas till din chef och du ska begära att få en bekräftelse på att din uppsägning är mottagen samt ett skriftligt intyg på vilken din sista arbetsdag blir.

Journalen
Gammal 2006-09-12, 16:32   #7
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Ditt namn, ditt personnummer, ditt anställningsnummer om du har något, att du säger upp dig på egen begäran och dagens datum från det att uppsägningstiden börjar ticka. Simple as that.
Glöm inte en kråka på det hela.

Vore roligt med något mer kreativt dock.

Edit: D'oh, för sent.
SWETiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 16:34   #8
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SWETiger
Glöm inte en kråka på det hela.

Vore roligt med något mer kreativt dock.

Edit: D'oh, för sent.
hehe, kom på det med kråkan jag med

Journalen
Gammal 2006-09-12, 18:35   #9
Backe
resu dennab

Reg.datum: Feb 2004
Normalt finns det inget formkrav för uppsägning så om du vill räcker det med att säga till din arbetsgivare att du vill säga upp dig, någon skriftlig uppsägning kan han normalt inte kräva. Detta leder ju också till att det inte finns något krav på vad som ska stå på det papper du lämnar in. Vem du är och från vilket datum du vill säga upp dig räcker.
Backe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 19:43   #10
Skitlez
Registered User

Skitlezs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
"Härmed säger jag, Skitlez (621231-2111) - anställnigsnr 3311 - upp mig från min tjänst som sopåkare."
Dagens datum.
Underskrift
Skitlez

... det lämnas till din chef och du ska begära att få en bekräftelse på att din uppsägning är mottagen samt ett skriftligt intyg på vilken din sista arbetsdag blir.
Tänkte väl att det var något sådant, glömde att fråga chefen när jag pratade med honom så jag tänkte bara kolla lite snabbt hur det var.

tackar tackar
Skitlez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 19:46   #11
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Backe
Normalt finns det inget formkrav för uppsägning så om du vill räcker det med att säga till din arbetsgivare att du vill säga upp dig, någon skriftlig uppsägning kan han normalt inte kräva. Detta leder ju också till att det inte finns något krav på vad som ska stå på det papper du lämnar in. Vem du är och från vilket datum du vill säga upp dig räcker.
En skriftlig uppsägning kan man visst kräva, det är ju ett anställningsavtal som hävs. Din anställning är ju ett avtal du gått med din arbetsgivare och därmed följer du juridisk praxis.

Edit: i vilket fall som helst så vore det ren idioti att bara göra en muntlig uppsägning då arbetsgivaren när som helst därefter kan neka att det skett rum. Därför minst lika viktigt att få en bekräftelse från arbetsgivaren om att denne mottagit uppsägningen samt där arbetsgivaren bekräftar sista arbetsdag. Tro mig, här har det varit konflikter för gemene man i arbetslivet.

Journalen
Gammal 2006-09-12, 20:23   #12
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Reg.datum: Dec 2004
gäller förresten ett ifyllt arbetsgivarintyg som en uppsägning om det står att man är uppsagd/har sagt upp sig?

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 08:28   #13
Backe
resu dennab

Citat:
En skriftlig uppsägning kan man visst kräva, det är ju ett anställningsavtal som hävs. Din anställning är ju ett avtal du gått med din arbetsgivare och därmed följer du juridisk praxis.

Edit: i vilket fall som helst så vore det ren idioti att bara göra en muntlig uppsägning då arbetsgivaren när som helst därefter kan neka att det skett rum. Därför minst lika viktigt att få en bekräftelse från arbetsgivaren om att denne mottagit uppsägningen samt där arbetsgivaren bekräftar sista arbetsdag. Tro mig, här har det varit konflikter för gemene man i arbetslivet.
Det finns ett formkrav för uppsägning från arbetsgivarens sida (8 § LAS) men som sagt inget formkrav vid uppsägning från arbetstagarens sida. Den praxis du talar om må vara "hur det brukar gå till" men är inget domstolarna följer.

Självklart ska man begära en bekräftelse oavsett hur man säger upp sig. För att undvika tveksamheter kan skriftlig form som sagt vara att föredra men det är inget krav.
Gammal 2006-09-13, 08:31   #14
Backe
resu dennab

Citat:
Ursprungligen postat av Yip_man
gäller förresten ett ifyllt arbetsgivarintyg som en uppsägning om det står att man är uppsagd/har sagt upp sig?
Om det står att du sagt upp dig och vilket datum du har sagt upp dig bör det räcka.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.