Citat:
Ursprungligen postat av Backe
Normalt finns det inget formkrav för uppsägning så om du vill räcker det med att säga till din arbetsgivare att du vill säga upp dig, någon skriftlig uppsägning kan han normalt inte kräva. Detta leder ju också till att det inte finns något krav på vad som ska stå på det papper du lämnar in. Vem du är och från vilket datum du vill säga upp dig räcker.
|
En skriftlig uppsägning kan man visst kräva, det är ju ett anställningsavtal som hävs. Din anställning är ju ett avtal du gått med din arbetsgivare och därmed följer du juridisk praxis.
Edit: i vilket fall som helst så vore det ren idioti att bara göra en muntlig uppsägning då arbetsgivaren när som helst därefter kan neka att det skett rum. Därför minst lika viktigt att få en bekräftelse från arbetsgivaren om att denne mottagit uppsägningen samt där arbetsgivaren bekräftar sista arbetsdag. Tro mig, här har det varit konflikter för gemene man i arbetslivet.