2006-09-12, 12:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
få ljud ur tvns högtalare om man kopplar till pc´n.
hej!
går det att få datorns ljud genom tv-högtalarna om jag kopplar tv´n till mitt x1800 512mb kort? är lite störigt ifall man måste köpa ett par extra högtalare och ställa vid tvn..
så alltså, kan man använda tvns högtalare med nån speciell kabel eller liknande?
|
|
|
|
2006-09-12, 12:15
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Antingen så har du en ingång med rca+svideo/video som du pluggar in den i.
Alternativt du köper en scart adapter för dito och stoppar i arslet på tv'n.
|
|
|
2006-09-12, 12:27
|
|
Registered User
|
såhär ser det ut på graffekortet:
Gränssnitt 2 x DVI-I - 29 pin kombinerad DVI
1 x TV-utgång
VGA - 15 pin D-Sub (DB-15) ( med adapter )
tvn är en samsung LCD.
vad bör jag ha då?
|
|
|
|
2006-09-12, 12:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Det har ingenting med gfx-kortet att göra.
Antagligen har du en eller flera ljudINGÅNGAR på din TV, min LCD har t ex rca-ingångar till 2 av AV-kanalerna och en 3.5mm till VGA/DVMI porten, så jag skulle haft en 3.5mm-3.5mm mellan datorns ljudkort och 3.5mm-ingången på min TV.
|
|
|
2006-09-12, 12:31
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Eftersom att det är en LCD, av moderna snitt förmodar jag, så lär den ha vanliga RCA-kontaker eller 3,5mm för ljud in. Köp sladd med 3,5mm tele i ena ändan och RCA i andra. Eller 3,5mm i båda. Claes Olsson, Teknikmagasinet med flera säljer sånna.
|
2006-09-12, 12:32
|
|
Registered User
|
skulle denna sladd ge BÅDE bild och ljud? (och funkar det överhuvudtaget?) http://www.webhallen.com/prod.php?id=38339
|
|
|
|
2006-09-12, 12:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Eftersom att det är en LCD, av moderna snitt förmodar jag, så lär den ha vanliga RCA-kontaker eller 3,5mm för ljud in. Köp sladd med 3,5mm tele i ena ändan och RCA i andra. Claes Olsson, Teknikmagasinet med flera säljer sånna.
|
Tänk på att du antagligen som jag sa har olika ljudingångar för olika videoingångar. Jag har tex 3 st rcakontakter som är AV1 på min tv (röd, vit, gul om du inte vet) som jag har min xbox inkopplat i, skulle jag koppla in ljudet där och datorns gfx-kort till VGAporten så skulle jag få datorns ljud på AV1-kanalen men datorns bild på VGA-kanalen, med andra ord gansak meningslöst. Så ta först reda på vilken ljudingång som ligger på samma kanal som videoingången du använder.
|
|
|
2006-09-12, 12:36
|
|
tuff shit
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brooklyn
|
Nej, eftersom att den övergår i DVI så gör den inte det. HDMI - HDMI däremot ger ljud.
|
2006-09-12, 12:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Nej, eftersom att den övergår i DVI så gör den inte det. HDMI - HDMI däremot ger ljud.
|
hmm okej, så det är alltså omöjligt att få ut ljud + bild i EN kabel? jag måste alltså ha flera olika kablar? kan ingenting om rca hit och dit som ni kanske märker
|
|
|
|
2006-09-12, 12:41
|
|
tuff shit
|
Citat:
Ursprungligen postat av jim
Tänk på att du antagligen som jag sa har olika ljudingångar för olika videoingångar. Jag har tex 3 st rcakontakter som är AV1 på min tv (röd, vit, gul om du inte vet) som jag har min xbox inkopplat i, skulle jag koppla in ljudet där och datorns gfx-kort till VGAporten så skulle jag få datorns ljud på AV1-kanalen men datorns bild på VGA-kanalen, med andra ord gansak meningslöst. Så ta först reda på vilken ljudingång som ligger på samma kanal som videoingången du använder.
|
Precis... men det får han klura ut själv. Brukar stå ganska så pedagogiskt på baksidan av skärmen, eller i manualen.
|
2006-09-12, 12:44
|
|
tuff shit
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brooklyn
hmm okej, så det är alltså omöjligt att få ut ljud + bild i EN kabel? jag måste alltså ha flera olika kablar? kan ingenting om rca hit och dit som ni kanske märker 
|
Ja egentligen är det omöjligt. Men det kanske finns nån sladd som ser ut som om att allt ligger i samma kabel. Jag ska leta runt lite på intörnät och se vad jag kan hitta.
|
2006-09-12, 12:45
|
|
Registered User
|
o lord, ska jag alltså ha en speciell sladd från grafikkortet, och en (eller flera?) sladdar från LJUDkortet? satan va krångligt
|
|
|
|
2006-09-12, 12:54
|
|
Registered User
|
Okej nu går vi till botten med det här
Jag tror (rätta mig om du har fel) att du kopplar en kabel mellan dit x1800 och tvn i en port som ser ut såhär:

Bild 1
Om så är fallet så gissar jag att nära den porten på TVn så finns en port som ser ut såhär:

Bild 2
Bara en då, inte tre.
På din dator finns även portar som ser ut som bild 2. Då skaffar du en kabel som ser ut såhär i båda ändarna:

Bild 3
Sen kopplar du in den i det gröna uttaget (oftast) på datorn enligt bild 2, och i det likadana uttaget på tvn brevid porten som finns på bild 1.
Så! :P
|
|
|
2006-09-12, 12:56
|
|
tuff shit
|
jim's och mitt inlägg tillsammans, så borde du fixa det här Brooklyn  (även fast jag hellre ser att du använder digital bildöverföring än analog som jim vill  )
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.
|

|