Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-29, 21:59   #1
Grisen
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
Få tillbaka deletade mail från Outlook?

Går det att få tillbaka borttagna mail från Outlook Express, om så är fallet; Hur gör man?
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 22:09   #2
dynamo
Registered User

dynamos avatar

Reg.datum: Aug 2005
Om det ligger under Deleted Items / Borttaget, så är det bara dra tillbaka till mappen du vill det ska ligga i.

Om du tagit bort det från Borttaget så tror jag det krävs att du har en backup för att få tillbaka den..

Om du nån gång tagit en backup på windowspartitionen och mailet/mailen fanns vid den tidpunkten, så borde det gå att få fram igen.
Gammal 2006-08-29, 22:20   #3
Einar
Registered User

Einars avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det finns program man kan köra för att hämta upp borttagna saker på hårddisken. Just nu kommer jag dock inte på något namn för det.
Einar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 22:26   #4
dynamo
Registered User

dynamos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Einar
Det finns program man kan köra för att hämta upp borttagna saker på hårddisken. Just nu kommer jag dock inte på något namn för det.
Mjo, men mailen i Outlook Express ligger inte i varsin fil på hårddisken, det finns två filer per mapp (typ Inkorgen har två, Utkorgen har två osv). Det skulle förstås fungera med ett sånt program ifall Grisens problem är att han inte har tagit bort mailet innifrån programmet utan tagit bort de filerna.
Gammal 2006-08-29, 22:26   #5
Grisen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av dynamo
Om det ligger under Deleted Items / Borttaget, så är det bara dra tillbaka till mappen du vill det ska ligga i.

Om du tagit bort det från Borttaget så tror jag det krävs att du har en backup för att få tillbaka den..

Om du nån gång tagit en backup på windowspartitionen och mailet/mailen fanns vid den tidpunkten, så borde det gå att få fram igen.
Finns inte i Borttaget.

Fattar inte vad som hänt.. Mailen på jobbets dator är borta, nån måste ha tömt dem. Kan de ha försvunnit på annat vis?
Gammal 2006-08-29, 22:27   #6
Grisen
Registered User

Citat:
Mjo, men mailen i Outlook Express ligger inte i varsin fil på hårddisken, det finns två filer per mapp (typ Inkorgen har två, Utkorgen har två osv). Det skulle förstås fungera med ett sånt program ifall Grisens problem är att han inte har tagit bort mailet innifrån programmet utan tagit bort de filerna.

Keep on going, är desperat!
Gammal 2006-08-29, 22:32   #7
dynamo
Registered User

dynamos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
Finns inte i Borttaget.

Fattar inte vad som hänt.. Mailen på jobbets dator är borta, nån måste ha tömt dem. Kan de ha försvunnit på annat vis?
Så alla mail är försvunna? Vilken version av Outlook Express är det? De kan möjligtvis ligga på hårddisken eller ifall ni kör backup på grejjerna på jobbdatorn ligger de kanske där nånstans.

Har inte tid att gräva ner mig i ämnet, jag rekommenderar dig att kolla med dataansvariga på jobbet vad som gjorts med datorn då. De kanske har installerat om den, eller att nått annat hänt.

Beroende på vilken version av OE det är heter filerna olika, om det är nån av de senare har filerna som innehåller mailen filändelsen .dbx och brukar ligga under C:\Documents and Settings\<användarnamn>\Local Settings\Application Data\Identities\{lång harang med massa siffror och bindestreck}\Microsoft\Outlook Express

Det är dolda mappar och kanske listade som systemmappar, för att se dem i explorer måste du aktivera det under Verktyg / Mappalternativ..

Nu går jag och lägger mig, lycka till.
Gammal 2006-08-30, 02:33   #8
Mr. Moose
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Går det att få tillbaka borttagna mail från Outlook Express, om så är fallet; Hur gör man?
Gå till "System restore" ( start-program-accessories-system tools-system restore) och sätt datorn till en datum innan du fick mailet. Ladda mer mail som vanligt.

Voila!

(Fungerar här med Loxinfo servern i Thailand.)

Claes
Mr. Moose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 06:24   #9
dynamo
Registered User

dynamos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Moose
Gå till "System restore" ( start-program-accessories-system tools-system restore) och sätt datorn till en datum innan du fick mailet. Ladda mer mail som vanligt.

Voila!

(Fungerar här med Loxinfo servern i Thailand.)

Claes
Jag tycker det vore underligt om System Restore sparade det. Inte omöjligt, men jag tycker inte det känns troligt. Kanske den återställde "trasiga" systemfiler som krävs för Outlook Express funktionalitet i Moosens fall.

1. Mail-filerna är ej filer som är kritiska för systemets funktionalitet (vilket är vad System Restore ska sköta om).
2. Varje gång man återställer via System Restore borde rimligtvis alla mail man fått sen återställningspunkten skrivas över. MS kan ju förstås ha kodat SR så så att den går in i aktuella-.dbx filer, jämför med sin kopia och trycker in allt man tagit bort sen senaste SR-punkten. Trots det skulle kunna vara så känns det ändå inte rimligt tycker jag.

Det är inte svårt att testa för att bli säker, men jag har inte tid nu.

Om nån ids kan man ju ta en fräsch system restore, ta bort några oviktigta mail från OE och efter det återställa till systemåterställningspunkten. Finns mailen kvar så funkar det ju så.
Gammal 2006-08-30, 06:54   #10
Calleman
Registered User

Callemans avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Du ska ändra en flagga i registret, har gjort det en gång här på jobb. Sök efter det i outlooks webbhjälp, för jag minns inte var i registret ändringen skulle utföras.
Calleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 07:56   #11
Mr. Moose
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Jag tycker det vore underligt om System Restore sparade det. Inte omöjligt, men jag tycker inte det känns troligt. Kanske den återställde "trasiga" systemfiler som krävs för Outlook Express funktionalitet i Moosens fall.
System restore sparar inte mailet.

Med system restore tror datorn att det verkligen är det datumet och kollar vilka mail som inte redan har laddats ner. Alla mail som man fått efter "restore' datumet kommer att laddas ner igen. Så är fallet med min dator iallafall.

Claes
Mr. Moose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 08:04   #12
dynamo
Registered User

dynamos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Moose
System restore sparar inte mailet.

Med system restore tror datorn att det verkligen är det datumet och kollar vilka mail som inte redan har laddats ner. Alla mail som man fått efter "restore' datumet kommer att laddas ner igen. Så är fallet med min dator iallafall.

Claes
Systemklockan ändras inte av system restore och jag tror inte att mailprogrammet "tror" att det är ett visst datum. Det verkar som att i ert system sparas mailen på servern och den laddar helt enkelt ner de du inte redan har i din inbox.

Nu kör väl de flesta POP3 för att hämta mail och standardinställningen är att inte spara meddelandena på servern när man laddat ner dem.

Menmen, då förstår hur det funkade för dig.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.