Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-05, 21:44   #1
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Högskola via högskoleprovet

Jag har precis gått ut gymnasiet (natur) med skapliga betyg. Mest G, en del VG och MVG och 150 poäng IG, och det säger väl något om hur bra jag är i skolan. Som tur är passar högskoleprovet mig perfekt. Jag har gjort det en gång och fick 1.8, jag tänker göra det igen och ta 2.0.

Jag tänkte sedan söka in på en naturvetenskaplig utbildning med så lite matte som möjligt. I första hand tänker jag på läkarlinjen. Men då är frågan, kommer jag att klara det? Jag är som sagt ingen plugghäst, och folk säger att läkarlinjen är väldigt svår. Samtidigt sägs ju högskoleprovet ge en viss indikation på hur bra man kommer klara studierna.

Är det någon annan som har haft halvdåliga betyg men kommit in på ett väldigt bra resultat på högskoleprovet? Hur har då gått senare?
Gammal 2006-07-05, 21:48   #2
tobbeg
Väldigt aktiv

Reg.datum: Sep 2004
Högskoleprovet ger ju en indikation på dina förutsättningar för att klara högskolestudier.

Jag tror dock att den stora allmänheten klarar vilken universitetsutbildning som helst. Det enda det handlar om är att du ska motivera dig till att studera varje dag. Man kan inte läsa igenom sina anteckningar kvällen innan och förvänta sig att man glider igenom som man gjorde på gymnasiet. Eller iofs. det finns alltid nån lätt kurs där du kan göra extentor dagen innan och gå igenom. Men generellt gäller är att man får lägga lite tid.
tobbeg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 21:55   #3
jenny
Registered User

jennys avatar

Reg.datum: Jun 2006
Har inte gått läkarlinjen själv men jag känner en del som har gjort det och de brukar säga att man behöver inte vara smart för att bli läkare utan bara väldigt bra på att plugga hårt. Så har du svårt till att motivera dig till att plugga mycket så kan det nog bli tufft. För det är inga tentor du kan klara genom att vara smart utan det en massa memorering som krävs (som jag har förstått det).
jenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 21:58   #4
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Jag har precis gått ut gymnasiet (natur) med skapliga betyg. Mest G, en del VG och MVG och 150 poäng IG, och det säger väl något om hur bra jag är i skolan. Som tur är passar högskoleprovet mig perfekt. Jag har gjort det en gång och fick 1.8, jag tänker göra det igen och ta 2.0.

Jag tänkte sedan söka in på en naturvetenskaplig utbildning med så lite matte som möjligt. I första hand tänker jag på läkarlinjen. Men då är frågan, kommer jag att klara det? Jag är som sagt ingen plugghäst, och folk säger att läkarlinjen är väldigt svår. Samtidigt sägs ju högskoleprovet ge en viss indikation på hur bra man kommer klara studierna.

Är det någon annan som har haft halvdåliga betyg men kommit in på ett väldigt bra resultat på högskoleprovet? Hur har då gått senare?
Som flera redan sagt så behöver man inte vara så smart för att klara sig bra, allt handlar om motivation. Är man smart men har inte motivationen är det kört ändå.

Prova, se om du tycker om det om inte så byt.

Edit: Det är en väldans skillnad på att plugga på universitetet och gymnasiet. På universitetet är det något man är intresserad av och då är det lättare att plugga tycker jag.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 22:25   #5
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Högskoleprovet betyder ingenting. En plugghäst har alla fördelar. Framförallt vanan av att saker är jobbiga. Det går inte att glida genom läkarlinjen.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 23:38   #6
Loke
Registered User

Lokes avatar

Ajdå, det var inte upplyftande ord. Känner mig väldigt velig inför detta. Jag kanske följer Liten Men Fet's råd och testar. Det är ju inte värre än att man hoppar av.
Gammal 2006-07-06, 07:59   #7
Bulldog_3
Registered User

Bulldog_3s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Loke

Det är ett lotteri att söka läkarlinjen i Sverige. Om du kan tänka dig att studera utomlands och betala en halv miljon så kan du läsa till läkare utan att behöva vara med i lotteriet.

Polen har en ypperlig läkarutbildning.
Gammal 2006-07-06, 08:08   #8
vicks
Registered User

vickss avatar

Ort: just nu i Västerås, studier på annan ort till hösten 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldog_3
Det är ett lotteri att söka läkarlinjen i Sverige. Om du kan tänka dig att studera utomlands och betala en halv miljon så kan du läsa till läkare utan att behöva vara med i lotteriet.

så har även Ungern, en hel drös me skandinavier som pluggar till läkare där....
vicks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 10:39   #9
Tigerkotten
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Hur fungerar det där om man vill studera till den linjen utomlands? Är det samma krav som här i Sverige isåfall? Dvs 2.0 eller 20 i snitt?
Tigerkotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 10:42   #10
Loke
Registered User

Lokes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bulldog_3

Jo visst, fast det är ju inget stort problem, man får väl jobba tills man kommer in då. Anyway, behöver man inte bra betyg för att plugga i polen då?
Gammal 2006-07-06, 11:12   #11
hallar
M.D.

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av jenny
Har inte gått läkarlinjen själv men jag känner en del som har gjort det och de brukar säga att man behöver inte vara smart för att bli läkare utan bara väldigt bra på att plugga hårt. Så har du svårt till att motivera dig till att plugga mycket så kan det nog bli tufft. För det är inga tentor du kan klara genom att vara smart utan det en massa memorering som krävs (som jag har förstått det).
Det är på pricken rätt. För att bli läkare behöver du marmorröv.
Gammal 2006-07-06, 11:15   #12
hallar
M.D.

Reg.datum: May 2002
Du behöver inte 20.0 för att komma in i danmark. Tror att det är 19 som behövs just nu. Observera det är ett rent slutbetyg som avses då, komvux räknas icke. Har läst två terminer där innan jag började i Lund istället. Om intresse finns kan jag berätta mer om utbildningen i DK.

Går inte att söka på högskoleprov heller dit.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:13.