Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-15, 18:24   #1
Biased
Registered User

Biaseds avatar

Reg.datum: Jun 2006
Koffein och allehanda problem

Hej alla biffar!

Under de senaste veckorna har jag gått igenom personliga problem som resulterade i en kosthållningskatastrof utan dess like. Det var inte ovanligt med skräpmat i enorma mängder till både lunch och middag och på kvällen kunde det bli någon påse bullar. totalt ca 5500 kcal /dag utan att röra mig ur fläcken i princip.

Nu har jag äntligen kommit till insikt om hur skadligt detta var, men tyvärr så har min kropp reagerat precis som väntat vid en sån här ätarperiod, så jag har några kilon som jag skulle vilja få bort. Jag vet en del om hur jag ska gå till väga, så min fråga är:

Vilka (om några alls) effekter har aspartam och koffein på en viktnedgång? Då de inte innehåller kalorier i sig så förstår jag att den grundläggande regeln kcal in Vs. kcal ut gäller. Tänkte bara höra om det fanns några andra egenskaper i dessa ämnen som gör sig gällande..

Jag undrar också vad lärda biffar på detta forum anser om detta: http://encee.se/frisk/2006/01/20/kof...-anstrangning/

Uppskattar alla eventuella svar!

MVH Tobias
Biased är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 18:34   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Biased
Vilka (om några alls) effekter har aspartam och koffein på en viktnedgång? Då de inte innehåller kalorier i sig så förstår jag att den grundläggande regeln kcal in Vs. kcal ut gäller. Tänkte bara höra om det fanns några andra egenskaper i dessa ämnen som gör sig gällande..
Aspartam - inga.

Koffein har positiva effekter på viktnedgång genom ökning av energiförbrukningen och fettoxidationen. Kaffe, men inte rent koffein, verkar också skydda mot diabetes och insulinresistens.

Citat:
Ursprungligen postat av Biased
Jag undrar också vad lärda biffar på detta forum anser om detta: http://encee.se/frisk/2006/01/20/kof...-anstrangning/
Vad är det du undrar? Varningen gäller personer med hjärtsjukdomar.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 18:42   #3
Biased
Registered User

Biaseds avatar

Tack för ditt svar!

Jag tyckte bara att det lät lite mycket med 22% minskat blodflöde.. Jag hade ingen aning om att koffein påverkade hjärtat på det sättet!

"Resultatet var att koffeinet inte påverkade blodflödet till hjärtmuskeln när försökspersonerna höll sig stilla. Så fort de började anstränga sig minskade blodflödet med en femtedel (22%) hos gruppen som gjorde testet under normala luftförhållanden."
Gammal 2006-06-15, 18:51   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Påverkar inte prestationsförmågan negativt i alla fall. Tvärtom, koffein har en bevisat ergogen (prestationsförbättrande) effekt.

Även hos personer med just hjärtproblem:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...=pubmed_docsum

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 19:50   #5
Biased
Registered User

Biaseds avatar

Men säger inte de två testerna egentligen helt olika saker om samma ämne?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Förresten, tack för att du tog dig tid att skriva vad ergogen betyder. :-)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:38.