Visa resultat för omröstning: Så? Är ni moraliskt korrupta?
|
Givetvis, nöden har ingen lag. Ingen skam.
|

|
37 |
86.05% |
Går in, men det känns verkligen inte bra. Känns fel.
|

|
3 |
6.98% |
Nej, kanske om ingen stod i kö till toaletterna.
|

|
2 |
4.65% |
Nej, det är fel. Tänk om det kommer en funktionsvarierad person?
|

|
1 |
2.33% |
2024-08-30, 17:00
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Går ni på handikapptoan?
Bion är slut, alla måste utföra sina behov efteråt.
Alla vanliga toaletter är upptagna, ett par st står i kö. HWC är ledig. Tar ni den?
|
|
|
2024-08-30, 17:19
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Bion är slut, alla måste utföra sina behov efteråt.
Alla vanliga toaletter är upptagna, ett par st står i kö. HWC är ledig. Tar ni den?
|
Ja självklart. Den är inte endast för rörelsehindrade, utan är ju anpassad för rörelsehindrade. Jag har nog aldrig sett en rörelsehindrad gå på toa. Korkat att inte nyttja stora toaletter som annars bara skulle användas typ 2 ggr per månad. Och även en rörelsehindrad får väl köa? Det gör de ju överallt, tex affärer.
|
|
|
2024-08-30, 17:33
|
|
Göteborg är världens bästa stad!
Reg.datum: Sep 2007
|
haha ja, tar alltid den om det finns möjlighet.
|
|
|
2024-08-30, 17:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Så klart. Handikapptoaletten är inte reserverad exklusivt för handikappade. Det är bara en extra toalett som även handikappade kan använda. Alla toaletter ska används, speciellt om det är köbildning.
Det enda störiga är att toalettpappret brukar vara monterat så det är jävligt svårt att nå när man sitter på toaletten. Fattar inte hur de tänker där. Om jag har svårt att nå, så undrar jag hur en handikappad klarar sig.
|
|
|
2024-08-30, 17:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
|
|
|
2024-08-30, 18:25
|
|
Skånsk
Reg.datum: Jan 2004
|
100%
|
|
|
2024-08-30, 20:44
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Alltså, alla gymmare är moraliskt korrupta.
|
|
|
2024-08-31, 06:31
|
|
Horny user
Reg.datum: Jan 2011
|
Går in dit även om jag inte är nödig, bara för att få sitta ner lite och ta det lugnt.
|
|
|
2024-08-31, 07:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Väljer alltid handikapp i första hand så man slipper sitta och trängas.
|
|
|
2024-08-31, 09:28
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Alltså, alla gymmare är moraliskt korrupta.
|
|
|
2024-08-31, 10:12
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Jadå, är ingen annan toa ledig så är det fritt blås.
Är där andra toaletter lediga däremot så tar jag aldrig handikapptoaletten. Känns dumt att blockera den enda toaletten några personer kan använda när jag har möjlighet att använda vilken som och de finns tillgängliga.
|
|
|
2024-08-31, 14:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2018
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Så klart. Handikapptoaletten är inte reserverad exklusivt för handikappade. Det är bara en extra toalett som även handikappade kan använda. Alla toaletter ska används, speciellt om det är köbildning.
Det enda störiga är att toalettpappret brukar vara monterat så det är jävligt svårt att nå när man sitter på toaletten. Fattar inte hur de tänker där. Om jag har svårt att nå, så undrar jag hur en handikappad klarar sig.
|
Nackdelen är ju att många med funktionsnedsättning inte kan använda vanliga toan och därmed blockerar du den enda som de kan använda även om vanliga toaletter är tillgängliga. Så du har alternativ. Många andra har inte samma alternativ.
Som svar på frågan så jag tillhör ju själv målgruppen då jag kan ha svårt att röra mig och kunna nyttja de ofta mindre vanliga toaletterna på en dålig dag med högre smärtnivåer med min reumatism. Så ja jag använder handikapptoan när jag har en dålig dag.
Och jag klickar inte i något svar då det inte fanns något som passade oss som tillhör målgruppen.
Skulle vara lite "kul" om man införde så som iallafall en del ställen i USA har där handikapptoan är låst och att man på samma vis som parkeringstillstånd (har själv ett sådant) kan man ansöka om den speciella nyckel som behövs för att låsa upp dessa toaletter. ^^
Senast redigerad av Wrenchgirl den 2024-08-31 klockan 14:51.
|
|
|
2024-08-31, 16:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl
Nackdelen är ju att många med funktionsnedsättning inte kan använda vanliga toan och därmed blockerar du den enda som de kan använda även om vanliga toaletter är tillgängliga. Så du har alternativ. Många andra har inte samma alternativ.
Som svar på frågan så jag tillhör ju själv målgruppen då jag kan ha svårt att röra mig och kunna nyttja de ofta mindre vanliga toaletterna på en dålig dag med högre smärtnivåer med min reumatism. Så ja jag använder handikapptoan när jag har en dålig dag.
Och jag klickar inte i något svar då det inte fanns något som passade oss som tillhör målgruppen.
Skulle vara lite "kul" om man införde så som iallafall en del ställen i USA har där handikapptoan är låst och att man på samma vis som parkeringstillstånd (har själv ett sådant) kan man ansöka om den speciella nyckel som behövs för att låsa upp dessa toaletter. ^^
|
Så här tänker jag.
1.
Det är väldigt sällan man ser någon som tillhör kategorin som verkligen behöver en handikapptoalett som är på väg in där, eller använder den. Jag kan nog räkna gångerna jag sett det på en hand. Det skulle alltså vara ett enormt slöseri med resurser om ingen annan får använda den toaletten de 99% av tiden som de handikappade inte behöver den. En handikapp toalett är bara en vanlig toalett med lite extra features som gör att en handikappad också kan använda den. Jättekonstig logik om man tycker att det ska bli köbildning till de vanliga toaletterna, istället för att nyttja de som finns.
2.
Bara för att man är handikappad så har man ofta inte ett mer akut behov av att komma till en toalett än andra. Man kan väl vänta på sin tur som alla andra. Om någon har ett akut behov att komma in på toaletten så släpper jag så klart fram denne, men det gäller ju både handikappade och icke.
3.
Om jag och en handikappad står och väntar på toaletten och där är två lediga, så får den handikappade så klart ta handikapptoaletten. Jag är inte helt bakom flötet. Det är t.o.m så att jag hellre väljer den vanliga eftersom handikapptoaletterna brukar vara konstigt utformade.
|
|
|
2024-08-31, 17:41
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Japp. Det enda negativa är att toarullen ofta sitter helt felplacerad i förhållande till sitsen. Antingen måste man resa sig upp från toan för att nå, eller så behöver man vrida axeln ur led för att komma åt då den sitter typ ovan/bakom.
|
|
2024-08-31, 21:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2018
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Så här tänker jag.
1.
Det är väldigt sällan man ser någon som tillhör kategorin som verkligen behöver en handikapptoalett som är på väg in där, eller använder den. Jag kan nog räkna gångerna jag sett det på en hand. Det skulle alltså vara ett enormt slöseri med resurser om ingen annan får använda den toaletten de 99% av tiden som de handikappade inte behöver den. En handikapp toalett är bara en vanlig toalett med lite extra features som gör att en handikappad också kan använda den. Jättekonstig logik om man tycker att det ska bli köbildning till de vanliga toaletterna, istället för att nyttja de som finns.
2.
Bara för att man är handikappad så har man ofta inte ett mer akut behov av att komma till en toalett än andra. Man kan väl vänta på sin tur som alla andra. Om någon har ett akut behov att komma in på toaletten så släpper jag så klart fram denne, men det gäller ju både handikappade och icke.
3.
Om jag och en handikappad står och väntar på toaletten och där är två lediga, så får den handikappade så klart ta handikapptoaletten. Jag är inte helt bakom flötet. Det är t.o.m så att jag hellre väljer den vanliga eftersom handikapptoaletterna brukar vara konstigt utformade.
|
På tvåan så finns det tyvärr många med olika kroniska sjukdomar, däribland chrons och IBS (inte helt ovanligt bland oss reumatiker) som när det tränger på så är det i stort sett "ur vägen innan det kommer i byxorna."
Dessutom om jag ska bemöta ettan på en gång så ser man ju inte alltid om den som går in där tillhör målgruppen eller inte. Som i mitt fall syns det inte alltid att jag har ont och har svårt att röra mig men det blir betydligt svårare om jag skulle gå in i de mindre toaletterna eftersom jag just då behöver det större utrymmet för att få av mig jackan exempelvis. Likaså om det är riktigt illa en dag kan jag ta hjälp av armstöden för att ta mig upp efter. Samma gäller även de med exempelvis MS. Så bara för att du inte ser om personen har en funktionsnedsättning så betyder det inte att denne inte har någon. Och på så sätt faller ju det att "om jag ser någon med funktionsnedsättning så låter jag den ta toan." Jag vet många reumatiker som har fått rätt sura blickar för att de inte reser sig om en äldre kommer ombord på en stadsbuss eller om de sitter på de platser som är för personer med funktionsnedsättning just för att det inte alltid syns.
Och på trean med din logik skulle man kunna också kunna använda brandsläckare till annat för kan själv räkna på en hand som jag har sett någon behöva använda dessa. jag vet dålig jämförelse då det är nödutrusnting. Men grundlogiken är ju densamma.
Så själv skulle jag välkomna systemet de har i USA. ^^
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.
|

|