2006-04-27, 08:33
|
|
Deffa suger fett!
Reg.datum: Jul 2003
|
Är mysql värt att lära sig?
Vill förbättra mina chanser att få jobb. Har en teoretisk akademisk utbildning inom IT, men skulle vilja lära mig något praktiskt för att lättare hitta jobb. Gillar inte vanlig programmering alls, jag har pillat lite i java och basic. Därför tänkte jag om databaser skulle vara ett bättre val för mig?
Har tidigare lekt med html, det är ok, så nåt markup language i kombination med databaser kanske skulle vara nåt?
Är mysql värt att lära sig, med tanke på arbetsmarknaden, eller skall jag välja någon annan?
Lätt att lära sig mysql?
Bör jag kunna php eller annat? XML?
Alla kommentarer är varmt välkomna!
|
2006-04-27, 08:43
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Se till att lära dig SQL bra, det har du nytta av eftersom det fungerar till 90% identiskt på dom två riktiga databaser som används ute idag (Oracles 8, 9 och 10i och Microsofts SQL Server 7, 2000 och 2003).
|
|
|
2006-04-27, 08:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Databaser är ett bra sätt att göra sig attraktiv. XLM är också vettigt, då det kommer mer och mer av sånt.
sen måste du ju kunna administrera dom utan gränssnitt också. lär dig SQL flytande. du kommer snabbt lära dig att det skiljer mkt på syntaxen som olika databaser använder. inge roligt =(
Top i windows-databaser, sen limit i mySQL.... osv.
det är en fördel att kunna programmera, man lär sig ganska mkt runt omkring i allmänhet då. inte bara massa funktioner, utan också datorns resurser i övrigt...
sen är det skojj att programmera... gör ju saken inte sämre
har du joxxat med Basic och Java så är det bara att hoppa på .Net tåget och köra fullt ut. hur rolig språklåda som helst
|
|
|
2006-04-27, 08:52
|
|
Deffa suger fett!
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Se till att lära dig SQL bra, det har du nytta av eftersom det fungerar till 90% identiskt på dom två riktiga databaser som används ute idag (Oracles 8, 9 och 10i och Microsofts SQL Server 7, 2000 och 2003).
|
Ok. Är det någon skillnad om jag väljer MySQL eller postgresql, eller annat?
Är SQL likt IBMs DB2 då, kanske man lätt kan lära sig nya databaser, då man redan kan en?
Har hittat en stor mängd material om mysql, så det blir väl till att välja det...
|
2006-04-27, 09:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
mySQL är ju ett gratis-alternativ, då många kör med det...
sen är det ju skillnad. postgresSQL är ju inte lika utbrett som mySQL. lär dig det kända, och gå på det okända när det behövs eller när du vill.
|
|
|
2006-04-27, 09:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Beror på vad du vill göra i slutändan. Om du inte ska bli guru på endast databaser bör du lära dig en uppsjö andra tekniker också för att ha någon nytta av dina grundläggande databaskunskaper.
Och XML... Datorvärldens motsvarighet till "År 2000"-säkerhet på kylskåp... Låter som världens grej men är egentligen inte mycket alls i praktiken. Megahypat som något nytt som ska förändra världen när det egentligen inte är mycket alls. Den XML som används i praktikenav programmakare kan du lära dig förstå på 5 minuter.
Och som jwzrd sade, lär dig SQL så kommer MySQL:s "egenheter" av bara farten.
|
|
|
2006-04-27, 09:07
|
|
Deffa suger fett!
|
Låter bra!
Men behöver jag kunna PHP eller annat, eller måste jag också lära mig det då jag ska syssla med databaser?
|
2006-04-27, 09:09
|
|
Registered User
|
Om du ska bli webbutvecklare lär dig: XHTML, CSS, DHTML och JavaScript, PHP, SQL, .NET med C# och Visual Basic, ADO.NET och PHP. Då är du konkurrenskraftig. Det är inte så saftigt som det låter, man kan lära sig väääldigt lite av varje i taget och sen kommer resten automatiskt med intresse.
|
|
|
2006-04-27, 09:12
|
|
Deffa suger fett!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Perscitus
Beror på vad du vill göra i slutändan. Om du inte ska bli guru på endast databaser bör du lära dig en uppsjö andra tekniker också för att ha någon nytta av dina grundläggande databaskunskaper.
|
Tanken var att bli "guru" på databaser, men även kunna tillämpa de kunskaperna i ett större perspektiv, eller åtminstone förstå hur databasen fungerar tillsammans med övrigt i systemet.
Det är ju för det första lite overkill att lära sig en uppsjö tekniker på en gång. Om jag lär mig databaser så kan jag ju sedan lära mig nästa teknik, utgående från vad jag får för jobb.
|
2006-04-27, 09:17
|
|
Deffa suger fett!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Perscitus
Om du ska bli webbutvecklare lär dig: XHTML, CSS, DHTML och JavaScript, PHP, SQL, .NET med C# och Visual Basic, ADO.NET och PHP. Då är du konkurrenskraftig. Det är inte så saftigt som det låter, man kan lära sig väääldigt lite av varje i taget och sen kommer resten automatiskt med intresse.
|
Jag har snarare tänkt mig utvecklare inom affärssystem och liknande.
Men webbutveckling är även intressant. Ofta går de ju hand i hand.
Men jag kommer inte att ha tid att lära mig jättemycket tekniker känner jag på mig
|
2006-04-27, 09:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Ja, om du ska lära dig SQL är det nog bra om du lär dig ett enkelt script-språk samtidigt, som PHP eller ASP (VBScript). Det underlättar enormt så att du kan applicera SQL:n på något meningsfullt istället för att bara se tabeller i en query analyzer.
Syntaxen för MySQL, MS SQL och de andra varianterna är i grund och botten väldigt lika, men skiljer sig på några punkter. Jag tycker inte det spelar nån roll vilken av dem du väljer. När du väl kan en så är det enkelt att hitta information om hur man skriver ett kommando i en annan dialekt.
Om du vill hålla på med webbutveckling så är alla verktygen som Perscitus rabblade bra att kunna!
Enklast är nog ASP att lära sig, men det är ju inte särskilt gångbart på arbetsmarknaden kanske. För att få jobb är det .NET du ska lära dig. ASP.NET tillsammans med C# eller VB.NET. C# är mycket vanligare på arbetsmarknaden och om du hållt på med Java tidigare så är det nog den mest logiska vägen att gå.
Lycka till!
|
|
|
2006-04-27, 09:22
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av kharon
Tanken var att bli "guru" på databaser, men även kunna tillämpa de kunskaperna i ett större perspektiv, eller åtminstone förstå hur databasen fungerar tillsammans med övrigt i systemet.
Det är ju för det första lite overkill att lära sig en uppsjö tekniker på en gång. Om jag lär mig databaser så kan jag ju sedan lära mig nästa teknik, utgående från vad jag får för jobb.
|
Okej, då är det den vägen du ska gå med andra ord. Du behöver egentligen inte veta mer än hur databaserna fungerar om du ska arbeta med bara dem!
Citat:
Jag har snarare tänkt mig utvecklare inom affärssystem och liknande.
Men webbutveckling är även intressant. Ofta går de ju hand i hand.
Men jag kommer inte att ha tid att lära mig jättemycket tekniker känner jag på mig
|
Nu vet jag inte riktigt vad det innebär att vara utvecklare inom affärssystem, då det inte är något specifikt tekniskt jobb utan kan innebära precis vad som helst så där har jag tyvärr inget tips.
|
|
|
2006-04-27, 09:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
|
Att bli guru på SQL-databaser tar nog några år minst!
Det är inget du kan plugga dig till utan arbetserfarenhet. Man måste utsättas för alla möjliga konstiga situationer och felmeddelanden innan man lär sig alla små detaljkunskaper som gör en guru till just en guru!
Sedan är frågan, vill du bli guru på att skriva bra querys (programmerare), eller vill du bli en hejare på att administrera och hålla i tekniken bakom (nätverkstekniker) eller kanske t o m optimering och effektivisering av databaser, vilket är en hel vetenskap i sig.
|
|
|
2006-04-27, 09:27
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Lägg inte för mycket möda på att lära dig programmering i ett så pass smal område som bara webben med ASP.NET eller PHP bara, det har du inte så mycket nytta av.
|
|
|
2006-04-27, 09:34
|
|
Deffa suger fett!
|
Ärligt talat så vet jag inte riktigt, jag fick bara en idé att kanske satsa på databaser i går kväll då jag funderade på hur jag kunde få fotfäste i branschen..
Jag har egentligen inga praktiska kunskaper inom IT, jag har programmerat lite i java, men annars har jag bara en kombinerad magistersexamen inom IT och ekonomi. Svårt att få jobb för den kompetens jag har direkt från universitetet, så jag gissar att jag måste börja på botten med något och sedan därifrån ha större chans att få jobb som matchar min utbildning.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:45.
|

|