2006-03-21, 22:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Anlag för fettma
Jag hör ofta om tjocka som har anlag, eller har fettma som en sjukdom och inte pga deras levnadssätt (påstår de iaf). Hoppas ni fårstår vad jag menar, ni har säkert hört om det också. Ofta talas det även om dålig ämnesomsättning, kan det verkligen förekomma att det påverkar så hemskt mycket? Eller är det bara en dålig ursäkt?
|
|
|
2006-03-21, 22:29
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2005
|
Det stämmer
|
|
|
2006-03-21, 22:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2001
|
detta TROR jag... bara e ursäkt
|
|
|
2006-03-21, 22:36
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
Tror att en del har svårare att bli av med fettet men för de flesta är det bara en dålig ursäkt för att inte röra på arslet och ändra livsstil.
|
|
|
2006-03-21, 22:53
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Jag tror att du kommer att få en miljarrrrrd svar att det bara är en dålig ursäkt som de Förtappade Fettona kommer med, det är vad jag tror.
Själv är jag, på tämligen goda grunder, övertygad om att svaret inte är antingen eller.
|
|
|
2006-03-21, 23:07
|
|
Disco Inferno
Reg.datum: Mar 2006
|
Att tro att alla som är feta har fel på ämnesomsättningen är knappast rimligt. Vissa har det, men för det stora flertalet har jag svårt att se att det skulle ha andra orsaker än för mycket mat och för lite motion.
|
|
|
2006-03-21, 23:17
|
|
Registered User
|
tror at fedme er i de fleste tilfellene for mye mat og for lite mosjon. for noen tiår siden var det mye mindre fedme enn det er i dag, og genene har ikke forandret seg på så kort tid.
|
|
|
2006-03-21, 23:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av olle lindblad
Att tro att alla som är feta har fel på ämnesomsättningen är knappast rimligt. Vissa har det, men för det stora flertalet har jag svårt att se att det skulle ha andra orsaker än för mycket mat och för lite motion.
|
Fetma uppstår av en mängd olika orsaker, det är olika från fall till fall. Dock kan vissa riskfaktorer vara:
*Anlag för fetma (jag jag anlag, min mormor och morfar var tämligen välgödda)
*Stress (i det industrialiserade samhället vi lever i är det svårt att hinna med att äta på ett korrekt sätt)
*Sjukdom (som åldersdiabetes som gör det svårare för äldre folk att hålla kosten)
Det finns en massa orsaker till, men som sagt, man kan aldrig peka på någon särskild
"De har rensat det dukade bordet, de har tömt skafferi och visthusbodar, de har lagt åkern i träda och ätit sig igenom de internationella bankpalatsens matsalar på svenska folkets kontokort." - Olof Palme om sittande regering
|
Min träningsjournal http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184415
|
|
|
2006-03-21, 23:19
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2005
|
Det har gjorts studier på apor om detta, där man givit dem lika mycket energi osv där vissa har lagrat mer fett än andra. Vissa har även haft mycket svårare att gå ner i vikt än andra.
|
|
|
2006-03-22, 08:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av dr_stein
Jag hör ofta om tjocka som har anlag, eller har fettma som en sjukdom och inte pga deras levnadssätt (påstår de iaf). Hoppas ni fårstår vad jag menar, ni har säkert hört om det också. Ofta talas det även om dålig ämnesomsättning, kan det verkligen förekomma att det påverkar så hemskt mycket? Eller är det bara en dålig ursäkt?
|
Min egen uppfattning är att det är en kombination av både arv och miljö. Anlagen för att lagra fett skiljer sig säkert i många fall inte så mycket från en magrare person, däremot troligen desto mer vad gäller homeostatiska reglermekanismer i form av hungerkontroll, adaptativt rörelsemönster och psykisk respons på olika energiintag.
Den sociala biten innebär ju förstås en stor bit i kakan. En miljö som befrämjat onyttig kosthållning, inaktiva dagliga rutiner m.m. leder otvivelaktigt till större benägenhet att utveckla fetma. En familj- och bekantskapskrets som nedvärderar motion och uppvärderar Så Ska Det Låta is not good for you.
|
|
|
2006-03-22, 09:22
|
|
Disco Inferno
|
Citat:
Ursprungligen postat av Endumen
*Sjukdom (som åldersdiabetes som gör det svårare för äldre folk att hålla kosten)
|
Att man får åldersdiabetes brukar bero på att man inte skött sig kostmässigt. Hur menar du att denna sjukdom gör det svårare att hålla kosten?
|
|
|
2006-03-22, 09:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
visst jag tror säkert att man kan ha sjukdommar med, men dom vanliga fetsäckarna har det bara som dålig ursäkt. sitter bara vid datorn kränger skräpmat osv, inte konstigt dom blir feta. och sen skyller dom bara på dåliga anlag och sjukdomar. blir nästan arg på sånt
|
|
|
2006-03-22, 09:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Själv är jag, på tämligen goda grunder, övertygad om att svaret inte är antingen eller.
|
Det är det med all sannolikhet inte. Jag funderar ibland på hur man genomför stora epidemologiska studier av exempelvis Diabetes typ II eller något annat vi förknippar med livsstil kombinerat med anlag. Det måste vara ett enormt problem att justera för störande faktorer ifall man vill se de strikt genetiska anlagen, och alltså kompensera för livsstil.
|
|
|
2006-03-22, 09:43
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fille.p
visst jag tror säkert att man kan ha sjukdommar med, men dom vanliga fetsäckarna har det bara som dålig ursäkt. sitter bara vid datorn kränger skräpmat osv, inte konstigt dom blir feta. och sen skyller dom bara på dåliga anlag och sjukdomar. blir nästan arg på sånt 
|
En sak som jag undrar när jag ser kommentarer som den ovan (som är i gott sällskap, så Fille.p skall inte känna sig ensam påhoppad) är hur alla som uttalar sig om hur "fettsäckarna" är, tänker och agerar egentligen har fått den kunskapsbank de sitter på? Rör ni er i miljöer där ni träffar vansinnigt många feta personer, eftersom ni har så bra koll på vad "alla" säger och vad "alla" ursäktar sig med? Jag måste säga att en TÄMLIGEN stor del av de feta personer (och för den delen av de måttligt överviktiga) som jag själv träffat och träffar har varit väl medvetna om att mindre mat och mer motion skulle ge ett tydligt utslag på vågen och sällan snackar särskilt mycket om sina "dåliga gener". Vísst händer det, men då har det oftast varit egenskapen "liiiite lättare att lägga på sig" och "liiiite svårare att skala bort" som avsetts, inte "dömd av mina gener att vara För Alltid Fet.
|
|
|
2006-03-22, 09:47
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Det måste vara ett enormt problem att justera för störande faktorer ifall man vill se de strikt genetiska anlagen, och alltså kompensera för livsstil.
|
Jag skulle vilja säga att det är mer eller mindre omöjligt, vilket är ett sabla problem när man läser den här typen av studier. Ett annat problem som dyker upp när man undersöker just kostrelaterade faktorer (tack för att jag inte jobbar med sådana ...!) är att de som svarar i undersökningnarna tenderar att inte svara som sanningen är. Samma problem finns när man frågar folk hur mycket alkohol de dricker och hur mycket det röker, förmodligen även om man frågar hur mycket porr de konsumerar eller om de någonsin drar nytta av vilket kön de tillhör. Man brukar prata om det som "socialt lämpliga/olämpliga svar" - och de är ju i prinicip omöjliga att kompensera bort, för hur skall man veta när man bör anta att försökspersonerna ljuger?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.
|

|